Przekop Mierzei Wiślanej, sztandarowa inwestycja rządu, budzi wiele zastrzeżeń. Kolejne zarzuty władz Pomorza

Tomasz Chudzyński
reprodukcja Tomasz Chudzyński
Zarząd Województwa Pomorskiego podtrzymuje swoje stanowisko, według którego dokumentacja kanału przez Mierzeję Wiślaną nie daje podstaw do podjęcia decyzji o realizacji tej inwestycji.

Kilkadziesiąt kolejnych uwag zgłosił do Aneksu do Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną Zarząd Województwa Pomorskiego. Aneks to odpowiedź na wcześniejsze zarzuty ZWP do samego, środowiskowego raportu.

Uwagi samorządowców z Pomorza dotyczą m.in. zagrożeń dla środowiska, braku uzasadnienia dla inwestycji, bilansu zysków i strat, braku alternatywnych rozwiązań dla planowanego przekopu mierzei. Poruszono także problem sztucznej wyspy, która ma powstać w okolicach Krynicy Morskiej czy możliwych ograniczeń rozwoju Krynicy Morskiej, którą kanał odciąłby od reszty Mierzei.

- Jesteśmy zdumieni, że już „odtrąbiono” sukces przekopu, już hucznie ogłoszono początek budowy, a nadal nikt nie chce słyszeć, a już tym bardziej dyskutować, o szczegółach inwestycji. I to - jak się okazuje - nie tylko z nami, bowiem z treści Aneksu wynika, że również Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku miała pytania i zastrzeżenia - mówi marszałek Mieczysław Struk

Samorząd Pomorza: Brak podstaw dla przekopu Mierzei

Kilkadziesiąt kolejnych uwag, w znacznej mierze dotyczących zagrożeń dla środowiska naturalnego, zgłosił Zarząd Województwa Pomorskiego do planów budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Według pomorskich samorządowców dokumentacja kanału w obecnej postaci nie daje podstaw do podjęcia decyzji o realizacji inwestycji.

13 uwag ogólnych i 54 uwagi szczegółowe zawiera stanowisko Zarządu Województwa Pomorskiego do Aneksu do Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Dokument został przekazany olsztyńskiej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która przygotowuje tzw. decyzję środowiskową dla budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Pozytywna decyzja środowiskowa byłaby „zielonym światłem” dla rozpoczęcia prac, gwarantujących, że inwestycja nie przyczyni się do negatywnych skutków dla ludzi i środowiska. Zaznaczmy, dopiero 3 listopada zakończył się etap konsultacji społecznych Aneksu do Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.

Pomorscy samorządowcy ponownie podkreślają, że brak jest tzw. nadrzędnego interesu publicznego uzasadniającego znaczne naruszenie obszarów chronionych unijnym programem Natura 2000. Objęta jest nim cała Mierzeja Wiślana. Warto podkreślić, że za taki nadrzędny interes publiczny dokumenty planistyczne wykazywały znaczenie dla bezpieczeństwa przekopu oraz rozwój żeglugi transportowej i pasażerskiej po polskiej stronie Zalewu Wiślanego. Zarząd Województwa Pomorskiego wskazał jednak, że w takim wypadku dokumenty planistyczne powinny rozpatrywać warianty alternatywne dla przekopu Mierzei. - Zdecydowana większość negatywnych oddziaływań pojawi się na obszarze Pomorskiego - czytamy w raporcie. - Chodzi tu m.in. o dewastację krajobrazu Mierzei Wiślanej (znacząco negatywne oddziaływania w fazie budowy i eksploatacji), jak i o trwałą utratę walorów Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”. Negatywne skutki w Pomorskiem pojawią się także w związku z lokalizacją sztucznej wyspy w odległości ok. 2,5 km od brzegu Mierzei Wiślanej. Nie można również pominąć negatywnego wpływu realizacji inwestycji na warunki życia i możliwości rozwojowe gminy Krynica Morska. ZWP podkreśla również, że przewidywane przez plany przekopu zyski dla portu w Elblągu są bardzo przesadzone.

Dodajmy, to kolejny raz, gdy pomorscy samorządowcy wskazują RDOŚ w Olsztynie swoje uwagi. Pierwszy raport RDOŚ w opublikowała w czerwcu 2018 r. Wówczas stanowisko zarządu z 10 lipca 2018 r. zawierało 20 uwag ogólnych i 44 szczegółowe. Olsztyńska RDOŚ zapoznała się z uwagami ZWP i 5 października 2018 r. wydała do raportu kolejny dokument - aneks. Jednak informacje zawarte w aneksie nie dotyczyły uwag zgłoszonych przez pomorski samorząd. Przypomnijmy, przekop Mierzei Wiślanej planowany jest w tzw. Nowym Świecie, między miejscowościami Skowronki a Przebrno. Ma umożliwić wpływanie jednostek transportowych i pasażerskich z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Głównym beneficjentem kanału ma być port w Elblągu. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej awizowało w ub. miesiącu rozpoczęcie pierwszych prac. W obecności prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego zakończono uroczyście wytyczanie terenu przyszłego kanału. Budowa miałaby zakończyć się w roku 2022, a koszt oszacowano na 880 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej, sztandarowa inwestycja rządu, budzi wiele zastrzeżeń. Kolejne zarzuty władz Pomorza - Plus Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl