Przekop Mierzei Wiślanej okiem burmistrza Krynicy Morskiej. "Moim zdaniem nie ma mowy o gospodarczych zyskach"

rozm. Agata Gołąbek
Kamila Ziętek
Rozmowa z Krzysztofem Swatem, burmistrzem Krynicy Morskiej, miasta położonego na Mierzei Wiślanej.

Przed świętami Bożego Narodzenia marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, zgłosił obiekcje do wydanej niedawno przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie zgody środowiskowej, dotyczącej planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Jedną z kwestii, którą poruszył, był, jak to określił, „brak interesu publicznego”, który niesie za sobą przekop. Ta inwestycja rzeczywiście prowadzi donikąd?

Cieszę się, że Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o odwołaniu. Pewnie ono nic nie da, ale czuję satysfakcję, że całe województwo pomorskie stoi murem za mieszkańcami naszego miasta. Krynica Morska i władze tego samorządu od początku mają takie samo, niezmienne zdanie na temat przekopu. Uważamy, że jest to zbędna inwestycja, nie tylko dla samej Krynicy Morskiej. Naszym zdaniem jest to niepotrzebna inwestycja również dla Elbląga oraz innych samorządów, położonych wokół Zalewu Wiślanego. Przekop Mierzei nie wniesie nic, co mogłoby w jakikolwiek sposób pomóc wspomnianym samorządom.

Nie wierzą one w zapewnienia o gospodarczym rozwoju?

Moim zdaniem nie ma mowy o gospodarczych zyskach. Wspomniany przeze mnie Elbląg nie jest dużym ośrodkiem gospodarczym, z którego można byłoby wywozić towary. Poza tym do Elbląga nie ma też po co wwozić takich towarów, równie dobrze kontenery mogą zostać rozładowane w trójmiejskim porcie, a potrzebne materiały można przewieźć w pół godziny do Elbląga, dzięki nowo wybudowanej drodze S7. Poza tym warto zauważyć, że Polska nie ma takiej floty, statków do stu metrów długości, które mogłyby pływać przez Zalew. Jeszcze inną kwestią jest fakt, że Zalew zamar-za. A co to za port, który przez trzy, czasem nawet cztery miesiące jest zamarznięty?

Skoro jest tyle przeciwwskazań, a wspomnieliśmy tu tylko o kwestiach związanych z gospodarką, dlaczego władzy tak bardzo zależy, aby ta inwestycja doszła do skutku?

To jest czysta obietnica wyborcza, którą trzeba spełnić i konsekwentnie władze dążą teraz do tej budowy. Gdyby Krynica Morska była większym miastem, z większą ilością wyborców... A tak nikogo w rządzie nie interesuje zdanie tak niewielkiej liczby osób. Moim zdaniem koszt budowy również znacznie wzrośnie i nie będzie to 880 milionów, ale kwota zapewne liczona w miliardach.

Na co można byłoby przeznaczyć część z tych środków?

Gdyby chociaż część tych pieniędzy została przeznaczona na rozwój samorządów, to można byłoby m.in. stworzyć nowe miejsca pracy dla mieszkańców, a miejscowości położone nad Zalewem Wiślanym odniosłyby dzięki temu znacznie większe korzyści.

A co z turystycznymi walorami inwestycji?

Owszem, może po dokończeniu inwestycji będzie ona przez jakiś czas atrakcją turystyczną. Ludzie będą chcieli zobaczyć, w jaki sposób podnoszą się mosty, czy też jak przepływają jachty, bo statki towarowe będą tam widywane stosunkowo rzadko. Turyści nie zaobserwują raczej także jachtów pełnomorskich, ponieważ Zalew jest dla nich zbyt płytki. Żeglarze nie będą mieli więc dużego pola do popisu.

Inwestorowi postawiono ponad 140 warunków. Eksperci twierdzą, że jest to awykonalne, RDOŚ nadał sprawie rygor natychmiastowej wykonalności. Skąd ta sprzeczność?

Być może rząd chce się wycofać rakiem z tej inwestycji, bo nie będzie w stanie spełnić tych wszystkich warunków. Chciałbym tu jednak zauważyć, że dokumentacja projektowa jest gotowa. W tej chwili Urząd Morski w Gdyni przygotowuje specyfikację do przetargu, która wyłoni wykonawcę samego kanału. Uważam, że prace UM są przedwczesne.

Co na to mieszkańcy? Jak inwestycja wpłynie na ich życie?

Na pewno, pomimo zapewnień inwestora, uważam, że utrudnienia komunikacyjne będą. Obawiamy się, że to negatywnie wpłynie na liczbę turystów, a większość mieszkańców żyje przecież z turystyki.

Rozmawiała: Agata Gołąbek

Będzie odwołanie
„To hipokryzja, na którą nie możemy sobie pozwolić”

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk poinformował w środę, 19 grudnia, o zamiarze złożenia odwołania od decyzji środowiskowej dla inwestycji „Droga łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. - Składamy odwołanie od tej decyzji. Po raz kolejny RDOŚ nie wzięła pod uwagę naszych zastrzeżeń. To hipokryzja, na którą nie możemy sobie pozwolić - mówił podczas specjalnej konferencji Mieczysław Struk.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej okiem burmistrza Krynicy Morskiej. "Moim zdaniem nie ma mowy o gospodarczych zyskach" - Dziennik Bałtycki

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Slugusy SOWIETOW I POmyji nauczeni tylko biznesu korupcji i zlodziejstwa kolesie ryzego Tuska afery zlodziejskie jak spalarnia w Warszawie wszystko jest dobre ale tylko u Merkel tam gdzie wnuczek z vermachtu

F
Franek
16 lutego, 13:37, Krzysztof:

trochę to dziwne że buduje się wielki przekop dla statków o nośności do 5 000 brt skoro port w Elblągu może przyjąć jednostki do 500 ton.

poki co, poki co - ale jakie obszar do ulepszen sie otwiera

F
Franek

z calym szacunkiem do Pana Burmistrza - inwestycja ta prawdopodobnie nie powinna byc oceniana z punktu widzenia Krynicy, wydaje się wartym rozwazenia jej wplyw na gospodarke w basenie Baltyku

G
Gość

No i takich burmistrzów powinno się odwołać w trybie pilnym.

r
rd
W każdym innym kraju taki kanał powstał by już dawno .

Szczególnie gdyby miał tak kłopotliwego sąsiada jak zmilitaryzowana Rosja i jej bazy wojenne w rejonie Kaliningradu .

Rozwój gospodarczy powiatów nadgranicznych Warmii i Mazur na całej długości granicy z Rosją zawsze był z tego powodu ograniczony .

A przecież za rządów niemieckich ten rejon był jak na Prusy kwitnący !

1 mld złotych nie jest to wielki wydatek jak dla kraju wielkości Polski .

A Struk pewnie wolałby przekop Półwyspu Helskiego k Władysławowa ...
K
Krzysztof
trochę to dziwne że buduje się wielki przekop dla statków o nośności do 5 000 brt skoro port w Elblągu może przyjąć jednostki do 500 ton.
R
Rycho
Syrug to pewnie by akceptowalne gdyby przekop był w okolicach Krynicy, ma być przekop to jest potrzebne dla rozwoju tego regionu. Kto nie akceptuje to ma poziom inteligencji 0'0
S
Stary Kryniczanin
Ktoś za was coś zrobi, lub najlepiej samo się zrobi? Otóż nie, nie nic samo nie zrobi - czas skończyć z tym socjalizmem. Tkwienie w marazmie nic nie zmieni, to najgorsze co może być, trzeba z niego wyjść - lepiej późno niż wcale. W pewnym sensie filozoficznym można zrozumieć oczekiwania zwolenników przekopu - te oczekiwania to niczym nieuzasadniona mrzonka, że to będzie ten cudowny środek. Tylko nawet jak ten przekop powstaniem zapewne będzie potężn3e rozczarowanie, z jeszcze większymi niespełnionymi nadziejami. Pieniądze trzeba zarabiać, a nie patrzeć się na to że ktoś nam da.

Mam jeszcze jedną uwagę ulica Teleexpressu może, najwyższy czas zmienić nazwę na inną? Sam pomysł był dość dziwny. Przypomnę również drugą czy trzecią rocznice nadania nazwy tej ulicy i jak przed godziną 17-tą lunął ulewny deszcz deszcz, który nie tylko zepsuł jubileusz , co było najmniejszą stratą, ale potężny gar grochówy. Powstała ona kiedy burmistrzem był Andrzej Stępień, a sekretarzem Krzysztof Swat. Pisze tylko tak dlatego, gdyż pan Krzysztof Swat wspomniał o krótkotrwałej atrakcji turystycznej, i aby był konsekwentny zmiana nazwy tej ulicy wydaje się być czysta konsekwencją.
M
Maciej
Niech Pan Marszałek Mieczysław powie lepiej na czyją korzyść działa, lub czyje weta realizuje? kto nim kieruje by sładać odwołania i działać na niekorzyść całej Polski, suwerenności narodowej oraz przeciw interesom kraju, Wojsku Polskiemu a nawet swojego miasta, które też by pośrednio skorzystało z przekopu i Portowi Elbąskiemu?? Czyje wpływy przez niego przemawiają że kwestionuje on chęć rozwoju tamtejszych miast oraz szeroko pojętej korzyści gospodarczej całego regionu, województwa i kraju?? Przecież ten przekop miał powstać ze 20lat temu, to stary temat. I czy nie dziwne że jego spostrzeżenia są spójne z Rosjanami, którzy z wiadomych względów przeciwdziałają tej inwestycji i o dziwo z tych samych powodów środowiskowych. Niech też odpowie gdzie był jak na osiedlu Grunwaldzkim w jego mieście stawiali bloki niszcząc połacie przyrody i zieleni. Dlaczego nie chce rozwoju Warmi i Mazur i czepia się odległej jego miastu wyczekiwanej inwestycji?
C
Cogito
Wywozić towary? Przede wszystkim produkować towary i na statek w świat. Jakim przemysłem dysponuje Elbląg poza Alstomem? W zasadzie poza ogłoszeniem propagandowego sukcesu - jakie porty miałby obsługiwać port w Elblągu? Kaliningrad, Gdańsk Gdynia?
J
Ja
No tak, nie ma jak zyski za pozwolenia na wycinke lasów w samej Krynicy
g
gość2
„Może Polak nie wiedzieć co morze gdy pilnie orze”.
Wróć na i.pl Portal i.pl