Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Jak przebiega budowa? Powstają mosty, gotowy jest bosmanat. Ma już nawet swoją nazwę!

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej - listopad 2020
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej - listopad 2020 Materiały prasowe Besix/NDI
Pierwsze elementy stalowe jednego z dwóch mostów, które powstaną nad przekopem mierzei, trafiły na plac budowy. Trwają prace wykończeniowe przy budynku bosmanatu. Prawdopodobnie do końca roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę drugiego etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej

W połowie przyszłego roku pierwsze auta przejadą mostem południowym, jednym z dwóch obrotowych przepraw, które łączyć będą oba brzegi przekopu Mierzei Wiślanej.

Budowa przepraw nad przyszłym kanałem żeglugowym to jedno z najważniejszych zadań na obecnym etapie tej inwestycji (jednym z założeń było zapewnienie sprawnego ruchu kołowego w czasie budowy).

Pierwszy most

- Na budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. - Przygotowaliśmy platformę roboczą, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a zakończy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu. Pierwsze auta tym obiektem przejadą już w połowie roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planujemy jeszcze w tym roku.

Zaznaczmy, zaplanowano budowę dwóch mostów, by umożliwić ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do przekopu (mosty będą wykonane w konstrukcji stalowej, długość przęsła to 62 metry, szerokość 17 metrów).

Równocześnie, jak informuje Urząd Morski, realizowana jest budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej - pogłębianie i budowa falochronów (na budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane tzw. x-bloki, które będą zabezpieczać falochrony przed falami - łącznie będzie ich 9 604). Postępuje również budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. W betonowej "opasce" ma zostać zgromadzony urobek z przekopu oraz pogłębiania torów wodnych na Zalewie Wiślanym) oraz śluzy, która będzie elementem samego kanału.

Bosmanat "Nowy Świat"

Zakończono za to roboty związane ze wznoszeniem budynku bosmanatu. Aktualnie trwają prace wykończeniowe (ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie).

- Budynek administracji morskiej, z którego nasi pracownicy będą kierować i nadzorować ruch jednostek pływających nazwaliśmy, z uwagi na historyczną nazwę tego miejsca, Bosmanatem „Nowy Świat” - powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Architekci, zgodnie z naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez użytkowników kanału w zakresie swojej funkcjonalności, jak i osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi ale również i turystów, spędzających czas w tym niezwykle atrakcyjnym regionie naszego kraju.

Szansa dla województwa warmińsko-mazurskiego

W najbliższych tygodniach na budowie kontynuowana będzie budowa falochronów, sztucznej wyspy, mostów i śluzy. Umacniany jest także teren pod przyszłe drogi prowadzące do mostów nad przekopem. Wg ministra infrastruktury, budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Przypomnijmy, projekt zakłada, że statki popłyną przekopem w 2022 roku.

-Przekop Mierzei Wiślanej jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Dzięki ukończeniu tej inwestycji, podobnie jak dzięki budowie drogi ekspresowej S7, S16 i S51, a także dzięki budowie i modernizacji linii kolejowych, województwo warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Co z przetargiem na II etap?

Przypomnijmy, 10 września 2020 r nastąpiło otwarcie ofert w przetargu, który ma wyłonić wykonawcę II etapu inwestycji. Rozstrzygnięcia jeszcze nie ma, trwa badanie i ocena złożonych ofert (wpłynęło ich 9). Wg Urzędu Morskiego prace komisji przetargowej najprawdopodobniej zakończą się z końcem tego lub na początku przyszłego roku. Przypomnijmy, druga część inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg - obudowane wałami ziemnymi mają być brzegi, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe, powstać mają przystanie, ułatwiające dostęp do rzeki.

Częścią planu jest także budowa mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w miejscu obecnej stałej przeprawy promowej.  

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe na przekopie mierzei. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki