Przekop Mierzei Wiślanej. Co z utrudnieniami na drogach podczas sezonu letniego? Urząd Morski: większość transportu materiałów drogą morską

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Przekop Mierzei Wiślanej. Co z utrudnieniami na drogach podczas sezonu letniego?
Przekop Mierzei Wiślanej. Co z utrudnieniami na drogach podczas sezonu letniego? Mat. prasowe - Besix/NDI
Przez Mierzeję Wiślaną, wąski pas lądu, prowadzi tylko jedna droga, wojewódzka trasa nr 501, dość wąska i kręta. Mieszkańcy i samorządowcy obawiają się, że w sezonie turystycznym będą ogromne korki, spowodowane dojazdami na teren budowy. Jednak Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem kanału żeglugowego, przekonuje, że zastrzegł przy wyborze wykonawcy, że transport materiałów budowlanych ma się odbywać w znacznej mierze drogą wodną.

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej utrudni życie mieszkańcom i turystom?

Wizja potężnych, drogowych zatorów w czasie budowy przekopu spędza sen z powiek mieszkańcom Krynicy Morskiej i innych miejscowości na Mierzei Wiślanej, a potencjalne uszkodzenia nawierzchni spowodowane przez ciężki sprzęt martwią samorządowców. Te obawy były od początku jednym z argumentów przeciw budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.

- Istnieje ryzyko, że pewne utrudnienia się pojawią, nie powinny jednak znacząco zakłócać ruchu pojazdów - tłumaczy Jacek Szymański, inżynier kontraktu z firmy Besix/NDI, realizującej pierwszy etap budowy kanału. - Zrobimy wszystko, by były one jak najmniejsze.

Przekop Mierzei Wiślanej - za i przeciw budowie

Do samej mierzei można dotrzeć tylko dwoma trasami lądowymi - trasą wojewódzką nr 502 (Nowy Dwór Gd. - Stegna) oraz powiatową drogą Stróża - Mikoszewo, przy czym tylko przy tej drugiej znajduje się most o odpowiedniej dla ciężkiego sprzętu nośności. W odpowiedzi na obawy samorządów, Urząd Morski w Gdyni (jest inwestorem kanału żeglugowego) zastrzegł przy wyborze wykonawcy, że transport materiałów budowlanych ma się odbywać w znacznej mierze drogą wodną.

- Jednym z pierwszych etapów realizacji I etapu kanału będzie budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej wraz z nabrzeżem przeładunkowym, za pośrednictwem którego na budowę będą docierały materiały ciężkie (transportowane za pomocą statków o odpowiednim zanurzeniu oraz barek), które najmocniej obciążałyby lokalne drogi - mówi Jacek Szymański.

Warto dodać, że kluczowy dla lokalnej gospodarki na Mierzei Wiślanej jest sezon letni. W tym turystycznym regionie Pomorza, w czasie wakacji, tworzą się olbrzymie, drogowe zatory.

- Okres od 1 maja do 30 września będzie kluczowy. Jesteśmy zobowiązani do niewprowadzania ruchu wahadłowego na trasie 501 i nie generowania na niej zatłoczenia - dodaje Jacek Szymański.

Czytaj więcej na ten temat >>>

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl