Przebudowa trasy DK 1 w Dąbrowie Górniczej do parametrów drogi ekspresowej S1 zakłada likwidację kolizyjnych skrzyżowań

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
DK1 w DG do Podwarpia ma być przebudowana, tymczasem od Podwarpia do Pyrzowic trwa budowa drugiej nitki S1.
DK1 w DG do Podwarpia ma być przebudowana, tymczasem od Podwarpia do Pyrzowic trwa budowa drugiej nitki S1. GDDKiA
Trasa DK1 będzie przebudowana do wymogów drogi ekspresowej S1. Umowa GDDKiA z wykonawcą prawie 7-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 w Dąbrowie Górniczej już podpisana. A to oznacza, że zaczyna się kolejna przebudowa DK 1 do parametrów drogi ekspresowej S1. Chodzi o odcinek między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem. Wykonawcą jest firma Budimex.

Trasa DK1 w Dąbrowie Górniczej stanie się drogą ekspresową

Przypomnijmy. Obecnie dwupasmówka od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia to droga o statusie krajowej. Po przebudowie, gdy zostanie podniesiona m.in. nośność tej trasy, droga awansuje do statusu drogi ekspresowej S1. Wytrzyma wówczas nacisk 11,5 t/oś.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Krajówka awansuje na ekspresówkę

Nie tylko nośność będzie parametrem, który „krajówce” da awans do dróg ekspresowych. Najważniejszym parametrem będzie podniesienie bezpieczeństwa na tej trasie szybkiego ruchu. Z prawie siedmiokilometrowego odcinka tej drogi, znikną więc kolizyjne skrzyżowania jednopoziomowe. Kierowcy nie będą musieli obawiać się już włączających się z dróg podporządkowanych aut.

Na razie z góry widać tylko teren przygotowany do budowy drogi ekspresowej S1. Samo wycięcie drzew sprawiło jednak, że przebieg tej beskidzkiej drogi jest doskonale widoczny.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa S1: przebieg beskidzkiej ekspresówki doskonale widać ...

Nowy węzeł, wiadukty, przejścia dla zwierząt

Wykonawca, czyli firma Budimex, wybuduje tu także nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria.
Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych.
Ponadto powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do przyległych terenów, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Najpierw projekt, potem budowa

Przebudowa DK1 w S1 właśnie się rozpoczyna, nie znaczy to jednak, że od razu na dwupasmowej trasie trafimy na utrudnienia i ekipy drogowców. Kontrakt przewidziano bowiem w formule projektuj i buduj, a to oznacza, że pierwszych kilkanaście miesięcy wykonawca poświęci na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich zgód pozwoleń potrzebnych do rozpoczęcia faktycznych prac budowlanych.

- Wykonawca ma na zrealizowanie tej inwestycji trzydzieści miesięcy – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

To oznacza, że „krajówka” zmieni się w „ekspresówkę” najwcześniej pod koniec 2022 lub na początku 2023 roku.

25 czerwca 2020 roku odbyło się symboliczne wbicie pierwszej łopaty na budowie ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka. To odcinek potocznie zwany "obejściem Węgierskiej Górki." Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa trasy S1. Obejście Węgierskiej Górki zainaugurowało w...

Długo wybierano wykonawcę. Były odwołania

Wybranie wykonawcy tej inwestycji nieco się przedłużało. Wybranie najkorzystniejszej oferty było możliwe dopiero pod koniec lipca, choć oferty w przetargu otwarto jeszcze w marcu. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły jednak dwa odwołania. Pod koniec lipca po ogłoszeniu wyroku KIO, okazało się że konsorcjum firm: Bitum, Nowak-Mosty, OLS, Hucz, P.U.H. Domax Arkadiusz Mika, zostało wykluczone z postępowania, ponieważ nie wykazało spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Od tej decyzji konsorcjum się odwołało. Krajowa Izba Odwoławcza jednak je oddaliła. Drugie odwołanie zostało wycofane przez firmę, która je złożyła.
Ostatecznie jako najkorzystniejszą, z dziesięciu złożonych, wybrano ofertę firmy Budimex o wartości 282,122 mln zł.

Musisz to wiedzieć

Budują i przebudowują prawie całą S1

Przebudowa dąbrowskiego odcinka „jedynki” to niejedyna inwestycja realizowana w ramach budowy i przebudowy drogi ekspresowej S1. Obecnie trwa budowa drugiej nitki S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami. Rozpoczęły się także budowy S1 po zupełnie nowym śladzie między Mysłowicami i Bielsko- Białą.
Droga ekspresowa S1 jest jedną z najważniejszych dróg w województwie śląskim, Po zakończeniu budowy i przebudowie istniejących odcinków, będzie miała 135 km długości i umożliwi komfortowy i bezpieczny dojazd od węzła Pyrzowice (przy lotnisku) gdzie krzyżuje się z autostradą A1, do granicy Polski ze Słowacją w Zwardoniu. Tam kierowcy mogą po słowackiej stronie wjechać na nową autostradę D3 Żylina – Skalite

Nie przeocz

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przebudowa trasy DK 1 w Dąbrowie Górniczej do parametrów drogi ekspresowej S1 zakłada likwidację kolizyjnych skrzyżowań - Dziennik Zachodni

Wróć na i.pl Portal i.pl