„Proszę kolejną osobę”. NIK zbadał, jak szpitale radzą sobie z RODO

Gabriela Bogaczyk
Gabriela Bogaczyk
Szpital przy Kraśnickiej jako jedyny z woj. lubelskiego otrzymał ogólną ocenę pozytywną
Szpital przy Kraśnickiej jako jedyny z woj. lubelskiego otrzymał ogólną ocenę pozytywną archiwum
Najwyższa Izba Kontroli krytykuje niektóre szpitale za to, że odpowiednio nie chronią prywatności pacjentów podczas rejestracji lub w salach szpitalnych. Są zastrzeżenia również do lubelskich placówek.

Łącznie NIK skontrolowała 24 szpitale w sześciu województwach. Na Lubelszczyźnie kontrole odbyły się w szpitalu przy Kraśnickiej w Lublinie, w Szpitalu Neuropsychiatrycznym oraz w szpitalu w Radzyniu Podlaskim i w Kraśniku.

W raporcie czytamy między innymi o sposobach wzywania pacjentów do gabinetów lekarskich, bo przypomnijmy, nie można już wołać pacjentów po imieniu i nazwisku. NIK podaje, że najczęściej posługiwano się komunikatem: „proszę kolejną osobę” lub podawano imię pacjenta i godzinę wizyty, ewentualnie numer, który pacjent otrzymał podczas rejestracji.

- Tylko w jednym szpitalu w SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim, w jednej z trzech zbadanych poradni wywieszona była lista pacjentów, na której podana była godzina planowanej wizyty oraz pierwsze trzy litery imienia i pierwsze cztery litery nazwiska. Stosowanie takiego rozwiązania w przypadku pacjentów o krótkich imionach i nazwiskach może doprowadzić do ujawnienia ich danych - zwraca uwagę NIK.

Z kolei w szpitalu przy Kraśnickiej na wszystkich łóżkach szpitalnych zajmowanych przez pacjentów, znajdowały się karty przyłóżkowe z ramkami zasłaniającymi dane medyczne zawarte w kartach. Natomiast ramki nie zasłaniały imienia i nazwiska pacjenta. Mimo to, ten szpital jako jedyny z woj. lubelskiego otrzymał ogólną ocenę pozytywną.

Zastrzeżenia w szpitalu w Kraśniku dotyczyły między innymi niewłaściwego przechowywania dokumentacji.

Z kolei nieprawidłowości w Szpitalu Neuropsychiatrycznym dotyczyły np. braku przeszkolenia ponad połowy pracowników z RODO, niestosowania odpowiednich zabezpieczeń na komputerach, a także zbyt późne zabieranie uprawnień byłym pracownikom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski smog najbardziej szkodzi kobietom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Proszę kolejną osobę”. NIK zbadał, jak szpitale radzą sobie z RODO - Kurier Lubelski

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

ochrona danych to kpina. w każdej dziedzinie.wszystko w kapitalizmie to kpina z prawa, sprawiedliwości. komu w socjalizmie przychodziło do głowy by handlować danymi, ciastkować i tak dalej jak bandytów nie było albo siedzieli w pudle a państwowa praca była podstawą i ochroną przed bandyckimi patologiami kapitalizmu.

G
Gość

Kolejki przeogromne, jest coraz trudniej leczyc sie u specjalistów kasy na tzw. słuzbe zdrowia brak ??? ale 500zł dostaja bardzo bogaci !!!!!!!!!!!! onegdaj PIS OBIECAŁ ZLIKWIDOWAĆ NFZ CAŁKOWICIE NIEPOTRZEBNĄ A BAAARDZO KOSZTOWNĄ INSTYTUCJĘ i co ???

G
Gość
15 listopada, 08:34, Konrad:

Serio? Zamiast zająć się tym, że kolejki do specjalistów są przeogromne jwst zajmowanie się tym czy lekarz wołając pacjenta mówi nazwisko czy nie... Nie ma to jak właściwe priorytety!

15 listopada, 13:42, Gość:

ciekawe czy jak będziesz czekał pod gabinetem wenerologa , cała wieś obok ciebie to czy bedziesz zadowolony jak Pani doktor aalotnie głośno krzyknie. Panie Konrad masz Pan plus u Wassermana

To najlepiej przyjdź ma wizytę w worku ma głowie, bo inaczej i bez nazwiska cała wieś Cię rozpozna

M
Malgorzata

Co to za rodo to fikcja w szpitalach i przychodniach jest żółta linia przy rejestracji na około 50 cm i ludzie jak się rejestrują wszyscy słyszą dane danego rejestranta. Rodo to tylko na papierze i tego komisje nie widzą żółta linia banał. Tak samo w niektórych bankach człowiek coś załatwia a za plecami cała kolejka te banki to czasami wielkości toalety /bank Santander gdynia ul. Świętojańska wielkości średniego pokoju domowego wszystko słychać co się załatwia Rodo że a hoj.

S
Szpital na Chodźki

Niech wreszcie ktoś zajmie się tym, żeby szpital dziecięcy w Lublinie właśnie wyczytywał pacjentów z kolejki. Może być numerek i imię, cokolwiek, aby wyczytywali. Bo to co się dzieje w kolejkach do poradni to przechodzi ludzkie pojęcie. Ludzie się awanturują, kłócą, wpychają, personel ma to w powazaniu. W innych przychodniach potrafią wyczytywać pacjentów, tylko tutaj jakby na złość ludziom z chorymi dziećmi kompletna obojętność. Nawet na sugestie i zwracanie bezpośrednio uwagi. A problem jest, na pewno w kilku poradniach, gdzie musiałam udać się z dziećmi. Wiem że niektórzy niewytrzymywali i szli do osób zarządzających, ale efektów zero. A wystarczy tylko wywołać kolejną osobę, dosłownie dwa słowa powiedzieć zza drzwi i wizyta tam nie będzie takim horrorem. Czy ktoś może się tym wreszcie zainteresować? Czy trzeba pisać gdzieś wyżej?

G
Gość
15 listopada, 08:34, Konrad:

Serio? Zamiast zająć się tym, że kolejki do specjalistów są przeogromne jwst zajmowanie się tym czy lekarz wołając pacjenta mówi nazwisko czy nie... Nie ma to jak właściwe priorytety!

ciekawe czy jak będziesz czekał pod gabinetem wenerologa , cała wieś obok ciebie to czy bedziesz zadowolony jak Pani doktor aalotnie głośno krzyknie. Panie Konrad masz Pan plus u Wassermana

G
Gość

RODO srodo. Dajcie ludziom dostęp do lekarzy, zlikwidujcie kolejki, a nie zajmują się pierdołami. Niech NIK lepiej pociśnie ministerstwo i NFZ i podniesie jakość leczenia, jedzenia itd.To jest prawdziwy problem a nie pisanie o pierdołach.

G
Gość

w przychodni dermatologicznej:

wychodzi lekarz z

pokoju i woła,

ze wzgledu na RODO, pacjent z syfilisem proszę do gabinetu

K
Konrad

Serio? Zamiast zająć się tym, że kolejki do specjalistów są przeogromne jwst zajmowanie się tym czy lekarz wołając pacjenta mówi nazwisko czy nie... Nie ma to jak właściwe priorytety!

G
Gość

A to banaś nie jest zajęty czym innym ?

Wróć na i.pl Portal i.pl