Prokuratura Generalna: Stacjonarne fotoradary należące do gminy są nielegalne

ToL/RMF FM
Grzegorz Dembiński/Polskapresse
Straż miejska czy gminna nie może karać na podstawie zdjęć ze stacjonarnych fotoradarów - takie jest stanowisko Prokuratury Generalnej, do ktorego dotarło RMF FM. Urządzenia ustawiane przez gminy działają bez podstawy prawnej.

Każdy, kto dostanie mandat na podstawie zdjęcia ze stacjonarnego fotoradaru należącego do gminy, może z powodzeniem wygrać sprawę w sądzie - informuje RMF FM.

Według Prokuratury Generalnej, strażnicy miejscy mają prawo używać tylko mobilnych urządzeń, czyli tych montowanych na samochodach.

Fotoradary stacjonarne, montowane przez gminy na stojących przy drogach masztach działają bowiem bez odpowiedniej podstawy prawnej.

źródło: rmf24.pl

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mandat
Witam,ja dostałem mandat z takiego fotoradaru i nie wiem czy mam się odwoływać do sądu czy po prostu go przyjąć,bo teraz nie rozumiem komentarza (POLICJANT-a) to czyli straz miejska-gminna ma prawo karać za przekroczenia prędkości rejestrowane fotoradarami stacjonarnymi czy nie.POZDRAWIAM
m
mandat
Witam,ja dostałem mandat z takiego fotoradaru i nie wiem czy mam się odwoływać do sądu czy po prostu go przyjąć,bo teraz nie rozumiem komentarza (POLICJANT-a) to czyli straz miejska-gminna ma prawo karać za przekroczenia prędkości rejestrowane fotoradarami stacjonarnymi czy nie.POZDRAWIAM
p
policjant
Zgodnie treścią ustawy o drogach publicznych instalacja w pasie drogowym stacjonarnych (!) urządzeń rejestrujących, obudów na te urządzenia, ich usuwanie oraz utrzymanie zewnętrznej infrastruktury dla zainstalowanych urządzeń należy do zarządcy drogi (art. 20b ust.1), ITD w przypadku dróg krajowych (ust. 4) , jak również do straży gminnych/miejskich - w przypadku urządzeń rejestrujących eksploatowanych przez te straże (ust 5).
Zapewnienie funkcjonowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, polegające w szczególności na: zakupie, utrzymaniu i naprawie oraz wynikające z ich bieżącej eksploatacji i obsługi w tym również import danych zarejestrowanych przez te urządzenia oraz montaż urządzeń w zainstalowanych obudowach, należy do: Inspekcji Transportu Drogowego, jednostki samorządu terytorialnego lub straży gminnej/miejskiej (art. 20c).
W art. 129g ust. 1 a i b ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazano natomiast, iż ujawnianie za pomocą stacjonarnych (!) urządzeń rejestrujących naruszeń przekraczania prędkości i niestosowania się do sygnałów świetlnych należy do ITD, jak również do straży gminnych/miejskich - odwołanie do art. 129b ust. 3 pkt 3 Prd.
Reasumując należy stwierdzić, iż straże gminne/miejskie posiadają uprawnienia do użytkowania zarówno przenośnych urządzeń rejestrujących jak i stacjonarnych (!).
W razie użytkowania przez strażników miejskich stacjonarnego urządzenia rejestrującego należy w szczególności spełnić wymogi wskazane w rozdziale 3 (sposób oznakowania urządzeń) oraz rozdziale 4 (sposób dokonywania pomiarów) Rozporządzenia Ministra Transportu , Budownictwa i gospodarki Morskiej z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące. Należy także spełnić warunki określone w rozdziale 2 rozporządzenia dotyczące lokalizacji urządzenia. Określone w rozdziale 5 rozporządzenia warunki użytkowania przez strażników gminnych/miejskich urządzeń rejestrujących - na podst. art. 129b ust 4 Prd - dotyczą urządzeń przenośnych.
P
Policjant
Zgodnie treścią ustawy o drogach publicznych instalacja w pasie drogowym stacjonarnych urządzeń rejestrujących, obudów na te urządzenia, ich usuwanie oraz utrzymanie zewnętrznej infrastruktury dla zainstalowanych urządzeń należy do zarządcy drogi (art. 20b ust.1), jak również do straży gminnych/miejskich - w przypadku urządzeń rejestrujących eksploatowanych przez te straże (ust 5). Zapewnienie funkcjonowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, polegające w szczególności na: zakupie, utrzymaniu i naprawie oraz wynikające z ich bieżącej eksploatacji i obsługi w tym również import danych zarejestrowanych przez te urządzenia oraz montaż urządzeń w zainstalowanych obudowach, należy do: Inspekcji Transportu Drogowego, jednostki samorządu terytorialnego lub straży gminnej/miejskiej (art. 20c).
W art. 129g ust. 1 a i b ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazano natomiast, iż ujawnianie za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszeń przekraczania prędkości i niestosowania się do sygnałów świetlnych należy do ITD, jak również do straży gminnych/miejskich (odwołanie do art. 129b ust. 3 pkt 3 Prd).
Reasumując należy stwierdzić, iż straże gminne/miejskie posiadają uprawnienia do użytkowania zarówno przenośnych urządzeń rejestrujących jak i stacjonarnych.
W razie użytkowania przez strażników miejskich stacjonarnego urządzenia rejestrującego należy w szczególności spełnić wymogi wskazane w rozdziale 3 (sposób oznakowania urządzeń) oraz rozdziale 4 (sposób dokonywania pomiarów) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące. Należałoby także spełnić warunki określone w rozdziale 2 rozporządzenia dotyczące lokalizacji urządzenia. Jednak zgodnie z § 10, do stacjonarnych urządzeń rejestrujących, które zostały zainstalowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia nie stosuje się przepisów § 3 - określającego warunki wyboru miejsca na montaż urządzenia. Tak jest w przypadku wskazanej w Waszym piśmie dotychczasowej lokalizacji masztu w miejscowości Wola Filipowska przy drodze krajowej nr 79. Urządzenie to może być zatem użytkowane przez Straż Miejską.
Nadmieniam, iż określone w rozdziale 5 rozporządzenia warunki użytkowania urządzeń rejestrujących - na podst. art. 129b ust 4 Prd - przez strażników gminnych/miejskich dotyczą urządzeń przenośnych.
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Prokuratura Generalna: Stacjonarne fotoradary należące do gminy są nielegalne
s
somfink
jest w ogóle choć trochę legalny? nawet nie jest pomalowany na żółto. chyba powinien być jeśli ma robić zdjęcia.
Dodaj ogłoszenie