Praga-Północ też mówi "nie" trasie

Natalia BugalskaZaktualizowano 
Projektowana na prawym brzegu Wisły ul. Tysiąclecia nie ma szczęścia. Protestują wszyscy jak Praga długa i szeroka: radni, organizacje społeczne i mieszkańcy. Najpierw kontrowersje budziły fragmenty na Pradze-Południe, a wczoraj nogą tupnęła Północ.

Wątpliwości radnych budzą: szerokość ulicy, brak tramwaju i zjazdów. - Ten projekt to wymysł chorego umysłu - krzyczał wczoraj radny Sebastian Kędzierski (PiS). - Nie będę bronił tego pomysłu, bo jest to po prostu pomysł zły - dopowiadał radny Ireneusz Tondera (SLD). We wczorajszym głosowaniu rada sprzeciwia się budowie ulicy w kształcie zaproponowanym przez projektanta. Wyjątkowo jednogłośnie.

Wyciągnięta z lamusa ul. Tysiąclecia ma się ciągnąć od ronda Żaba przez ul. Szwedzką, dalej tunelem pod Dworcem Wschodnim i przez Kamionek do ul. Grochowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Międzynarodową. W tym kształcie widział ją już 70 lat temu prezydent Starzyński. Teraz dla miasta za 8,3 mln zł zaprojektował ją Transprojekt Gdański.

Firma miała też przygotować dokumentację projektową i dostarczyć niezbędne pozwolenia, tak by pierwsze przetargi rozpoczęły się w przyszłym roku. Projekt budzi jednak tyle kontrowersji, że nie wiadomo, czy uda się zakończyć budowę jak planowano do 2012 roku. Nie wiadomo nawet, czy trasa w ogóle powstanie. Dwa miesiące temu organizacje społeczne i rada osiedla Kamionek oprotestowały sporny kawałek na Pradze-Południe. Nie zgadzali się na to, by ulica przechodziła przez błonia parku Skaryszewskiego. Zebrali wtedy kilka tysięcy podpisów. Spółdzielnia RWE Północ sprzeciwiająca się budowie północnopraskiego odcinka ma ich już 1,5 tys.

- Żeby ulica biegła zaplanowaną trasą, trzeba wyburzyć co najmniej 19 budynków i parę zabytków. Pojawia się wtedy problem mieszkań dla kilkuset rodzin, a tych już teraz brakuje - opowiada radny dzielnicy Paweł Lisiecki. Jego zdaniem (i większości radnych) ul. Tysiąclecia nie rozwiąże komunikacyjnych problemów dzielnicy, a jeszcze je pogłębi.

Nowe połączenie komunikacyjne miało odciążyć wiecznie zapchane ulice Targową i 11 Listopada, połączyć obie Pragi kiedyś sztucznie podzielone torami kolejowymi. Miało wreszcie służyć mieszkańcom Szmulek i Michałowa, bo ci codziennie rano stoją w ogromnych korkach. Zdaniem radnych, kiedy trasa powstanie, podzieli samą Pragę-Północ na połówki, przyczyni się do niszczenia zabytków i wprowadzi tam ruch tranzytowy wielkich i ciężkich samochodów.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, inwestor wykonawczy, sprzeciwem mieszkańców i radnych się nie przejmuje. Twierdzi: Był czas na konsultacje społeczne, był czas na zmiany, wtedy trzeba było protestować. ZMiD przygotował już raport środowiskowy. W przyszłym tygodniu ma on zostać opublikowany na stronach Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W lutym złożył też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej u wojewody. Liczy na to, że dostanie ją do końca roku.

- Tego, co zorganizowało miasto, nawet przy dużej dozie dobrej woli nie można nazwać konsultacjami społecznymi - odparowuje Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza. Wytyka też błędy organizacyjne: nie było wyłożonej dokumentacji projektowej, nie było raportu o oddziaływaniu na środowisko, nie było też widocznych ogłoszeń zapraszających na konsultacje.

Zielone Mazowsze wspólnie z organizacjami społecznymi z Pragi-Północ pod koniec maja wysłało do Hanny Gronkiewicz--Waltz pismo ze sprzeciwem wobec budowy. Do tej pory nie dostali odpowiedzi. Teraz swoją jedyną szansę widzą w złożeniu uwag i wniosków do raportu środowiskowego, a później protestu do decyzji wojewody. Tę samą procedurę wykorzystali podczas remontu wiaduktu Andersa. Jego przebudowa przeciągnęła się wtedy o 1,5 roku.

polecane: FLESZ: Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane.

Wideo

Materiał oryginalny: Praga-Północ też mówi "nie" trasie - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
B
BIRKUT

Proponuję wybudowanie długiego mostu wiszącego nad zabudowaniami -nic nie będzie burzone a ponadto wpiszą Warszawę ksiąg rekordów i osobliwośći .przeciez mamy architektów polskich o światowej renomie .i wydaje mi się ,że będzie taniej i szybciej.
pozdrawiam .B.

zgłoś
p
prażanin

NIE TRASIE TYSIĄCLECIA!!!

zgłoś
d
don_pedro

ta trasa jest potrzeban żeby Pragi przestały byc archaiczne komunikacyjnie.
Miała byc od dziesiątek lat - więc w czym problem?
Zabuyki mozna przesunąć a przeprowadzka to nie tragedia.

zgłoś
m
mh7

Konsultacje i Dialog Społeczny: za Piskorskiego/Kozaka byl modelowy Ośrodek KiDS w PKiN, narzędzie atosownych z-ców Prezydenta; tamże WOST (Warszawski Okrągły Stół Transportowy), kolejno na 6 kluczowych tematów; przy "stole" m.in. wspomniane Zielone Mazowsze; za LK marginalizacja, ograniczanie; za HGW zbyt daleko do reanimacji. A przy konfliktach czas ucieka, koszty (i ich wyceny) rosną, opinia o władzach traci.

zgłoś
c
czyt

Jak to po co druga trasa łącząca dwa te same miejsca ? Po to żeby w dobie kryzysu odpowiednie firmy (i urzędnicy) zarobiły dwa razy ;))) W końcu kasa publiczna i można nią szastać

zgłoś
k
ks

po co ta trasa ? ma być połączenie Targówka z Grochowem przez Wiatraczną !

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3