Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracodawcy chcą, by ich kadry po wakacjach pracowały z biura. Ale pracownicy wciąż wolą pracę zdalną

Monika Jankowska
Monika Jankowska
fot.pexels.com
Sezon urlopowy trwa, ale część pracowników już teraz zastanawia się, jak będzie zorganizowane ich życie zawodowe po powrocie z wakacji. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy w związku z pandemią biuro zamienili na home office. Coraz więcej pracodawców sygnalizuje, że chciałoby, by ich kadra wróciła do wykonywania zadań z siedziby firmy. Dlaczego?

Powodów jest kilka: obawa o dobre samopoczucie pracowników, spadek produkcyjności i innowacyjności wśród zatrudnionych czy wreszcie zaniepokojenie o jakość współpracy w zespołach zdalnych. Przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej. Tym samym 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm. Zaledwie 22 proc. przedsiębiorców nie zgłasza niepokoju związanego z pracą poza siedzibą zakładu pracy – wynika z badania agencji pracy ManpowerGroup wykonanego na grupie 550 respondentów. Podobne wnioski mają też inni przedstawiciele branży HR.

Pracownicy wracają do biur

Nie da się ukryć, że okres pandemii zapoczątkował rewolucję w podejściu pracodawców do pracy zdalnej i wymusił dużą elastyczność w tym zakresie. Wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie zdalnego modelu wykonywania obowiązków na stanowiskach, na których było to możliwe.

- Obecnie jednak coraz więcej organizacji powraca do tradycyjnego modelu wykonywania pracy z siedziby firmy. Motywacje bywają różne, najczęściej są związane z wyzwaniami w obszarze zdalnego zarządzania zespołami i długotrwałego utrzymania wysokiej efektywności. Nierzadko wynikają też z potrzeby zintegrowania pracowników z firmą. Wielu pracodawców obserwuje, że długofalowa praca zdalna i odosobnienie zatrudnionych osób spowodowały pogorszenie samopoczucia kadr oraz negatywnie wpłynęły na współpracę i produktywność w zespołach – komentuje Katarzyna Pączkowska, dyrektor ds. rekrutacji stałej w Manpower.

Czas na zmianę nawyków

Decyzjom o przywróceniu pracy stacjonarnej – nawet w formie częściowej – przygląda się także firma doradztwa personalnego Hays Poland. Jej przedstawiciele zwracają uwagę na to, że dla osób, które przez ponad rok pracowały z domu, przyzwyczajenie się z dnia na dzień do modelu, w którym dominuje praca stacjonarna, nie będzie łatwe. Wymaga to chociażby zmiany nawyków i dopasowania rozkładu dnia - godziny porannej pobudki, zarezerwowania czasu na dojazdy i zapewnienia opieki dzieciom. Chociaż istnieją osoby, które nie są zwolennikami pracy z domu, to ogromna grupa pracowników umysłowych nie wyobraża sobie powrotu do zasad obowiązujących przed pandemią.

– Niektórzy pracownicy zderzą się z rzeczywistością. Niechętnie powrócą do biur, a raczej niechętnie powrócą do biur w wymiarze narzuconym przez pracodawcę. Obserwacje rynku i wyniki badań pokazują, że stosunkowo niewielu profesjonalistów chciałoby na zawsze zrezygnować z możliwości korzystania z biura. Często jednak chcieliby mieć możliwość pojawiania się w nim kilka razy w miesiącu czy raz na tydzień. Tymczasem proporcje we wdrażanych przez firmy modelach pracy hybrydowej zazwyczaj są odwrócone. Praca zdalna zazwyczaj jest przewidziana na jeden lub dwa dni w tygodniu – zauważa Bartosz Dąbkowski, Executive Director w Hays Poland.

Szukam pracy, ale zdalnej

Jeszcze zimą zdecydowana większość pracodawców pozytywnie oceniało efektywność pracy zdalnej. W lutym 2021 roku agencja rekrutacyjna Antal, która posiada swoje biuro m. in. w Gdańsku, wydała raport pn. „Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników”. Pojawiła się w nim informacja, że aż 92 proc. szefostwa chwali sobie wydajność pracy zdalnej.

- Aktualnie na rynku widać zmiany i coraz więcej firm obsługiwanych przez Antal, chce, aby pracownicy byli na miejscu, w biurze. Szczególnie dotyczy to osób wdrażających się do organizacji, stażystów i młodszych specjalistów, a także pracowników front office. To będzie wpływało również na zmianę roli biura – przede wszystkim jako wizytówki firmy w oczach przyszłych pracowników oraz klientów, a także jako miejsca wspierającego onboarding i integrację, w szczególności nowych pracowników. Ważne będą jakość wyposażenia, wygląd biura i dogodna lokalizacja, które ułatwią rekrutację i podtrzymywanie kontaktów biznesowych– komentuje Iwo Paliszewski, CEE Marketing & Employer Branding Manager Antal.

I dodaje: - Odwrotności oczekują natomiast pracownicy. Obecnie najczęstsze pytanie kandydatów to pytanie o możliwość pracy zdalnej.

2 na 3 Polaków ubiera się do pracy zdalnej mniej formalnie, niż do siedziby firmy.

Ciuchy, które nigdy nie widziały biura. Tak ubieramy się ter...

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki