Powrót do neoliberalizmu hamulcem w rozwoju polskiej gospodarki

Prof. Zbigniew Krysiak
Prof. Zbigniew Krysiak
Weź kredyt, przekwalifikuj się, zmień otoczenie... Wraca neoliberalizm. Znacie to?
Weź kredyt, przekwalifikuj się, zmień otoczenie... Wraca neoliberalizm. Znacie to? Fot. 123rf
Analiza porównawcza efektów gospodarczych w okresach 2008-2015, kiedy to stosowany był model neoliberalny z okresem 2016-2023, w którym implementowano model solidaryzmu społeczno-gospodarczego wskazuje na znacznie silniejszy rozwój ekonomiczny Polski w okresie 2016-2023, co prowadziło do dużych korzyści dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i całego państwa, a także szybko zbliżało potencjał ekonomiczny Polski do takich krajów jak Niemcy, Francja i Holandia.

W niniejszym artykule zostanie przedstawionych szereg faktów, które udowadniają tezę, że solidaryzm jest bardziej efektywnym systemem gospodarczym niż neoliberalizm. W związku z tym należy zaakcentować, że przyszłe rządy, które chciałyby wrócić do neoliberalizmu będą prowadzić do zniszczenia obecnej pozycji polskiej gospodarczej na tle Europy i świata.

Najwyższe tempo wzrostu PKB i nie tylko

W latach 2016-2023 osiągnięto najniższe w Europie bezrobocie, najwyższe tempo wzrostu PKB, kilkakrotnie niższy od Hiszpanii, Włoch i Francji wskaźnik długu do PKB, silniejszy niż w Niemczech wzrost płac średnich i minimalnych, dużo wyższy wzrost nominalnych inwestycji niż w latach 2008-2015. Na tym tle Polska posiada bardzo dobre opinie agencji ratingowych, międzynarodowego funduszu walutowego, ekspertów komisji europejskiej. Utrzymanie obecnych kierunków rozwoju gospodarczego wraz z wprowadzaniem pewnych instrumentów i regulacji w celu przyspieszenia wdrażania Centralnego Portu Komunikacyjnego, elektrowni jądrowych, rozwoju przemysłu zbrojeniowego na bazie obecnych porozumień z USA i Koreą oraz zwiększeniem produkcji polskich firm dla wojska będzie prowadziło do jeszcze większej pozytywnej dynamiki w polskiej gospodarce.

Budowanie silnej gospodarczo Polski i Europy musi iść ścieżką solidaryzmu społeczno-gospodarczego, co oznacza, że należy rozwijać instrumenty i regulacje w taki sposób, aby równolegle rosła siła wszystkich podmiotów zamiast zwiększania bogactwa jednych kosztem drugich, jak to się dzieje w systemie ideologii neoliberalnej. W solidaryzmie sumaryczna wartość potencjału ekonomicznego rośnie, zaś w neoliberalizmie spada. Polska od kilku lat weszła na ścieżką rozwoju gospodarczego w oparciu o koncepcję solidaryzmu gospodarczego, co stało się kluczową przyczyną dobrych trendów rozwojowych, a utrwalenie ich w dalszej kolejności pozwoliłoby Polsce w 2024 przegonić inne kraje w Europie, zaś fakt znalezienia się Polski w grupie 20 najsilniejszych ekonomicznie krajów na świecie jest dodatkowym potwierdzeniem, że pozycja gospodarcza naszego kraju jest nie tylko dużo lepsza w Europie, ale także na świecie.

Inwestycje od 2018 do 2023 wyniosły 114,3 mld zł

W celu zilustrowania efektów jakie są wynikiem wprowadzonego w Polsce modelu solidaryzmu społeczno-gospodarczego w dalszej kolejności przedstawiono rezultaty w kilku obszarach. Cała Polska Specjalną Strefą Ekonomiczną jest od 2018 programem Rządu Premiera Morawieckiego pod tytułem Polska Strefa Inwestycji (PSI). Na rysunku 1. przedstawiono porównanie skali inwestycji w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) w latach 2018-2023 z okresem 1995-2018, z czego wynika, że przez ostatnie 5 lat, w ramach zmodyfikowanego modelu SSE zrealizowano w przybliżeniu tyle samo inwestycji, co przez poprzednie 24 lata. Inwestycje od 2018 do 2023 wyniosły 114,3 mld zł.

Rysunek 1. Porównanie skali inwestycji w SSE w latach 2018-2023 z okresem 1995-2018
Rysunek 1. Porównanie skali inwestycji w SSE w latach 2018-2023 z okresem 1995-2018 Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Cała Polska Strefą Ekonomiczną (PSI) polega na objęciu inwestycjami całego terenu Polski, a jednocześnie umożliwienie inwestowania niskich kapitałów dla polskich przedsiębiorstw. Takie działanie doprowadziło jednocześnie do równego zaangażowanie inwestycyjnego zagranicznych i polskich podmiotów oraz małych i dużych przedsiębiorstw. Obecnie liczba inwestycji polskich podmiotów w ramach programu PSI stanowi ok. 60% wszystkich w obrębie SSE. Takie rozwiązanie systemowe może być jeszcze w dalszej kolejności ulepszane, ale nie może być usunięte lub zaniedbane, bo ono tworzy silny potencjał do równomiernego rozwoju gospodarczego całej Polski, realizując w ten sposób koncepcję solidaryzmu.
Model solidaryzmu gospodarczego zaowocował od 2016 roku silnym wzrostem nominalnych kwot inwestycji zagranicznych, które w latach 2021, 2022 i 2023 osiągnęły poziom odpowiednio ok. 118 mld zł, 140 mld zł i 120 mld zł. Skumulowana wartość tych inwestycji w latach 2008-2015 wyniosła 300 mld zł, zaś w okresie 2016-2023 kwota ta była ponad 2 razy wyższa i wyniosła ok. 650 mld zł.

Rysunek 2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w latach 2000-2023
Rysunek 2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w latach 2000-2023 Źródło: Narodowy Bank Polski

Na rysunku 3 przedstawiono kolejny dowód skutecznego działania modelu solidaryzmu, gdyż od 2016 roku obserwuje się o wiele silniejszy wzrost PKB niż w Niemczech. W okresie 2008-2015 dynamika w Polsce i w Niemczech, kiedy to stosowano model neoliberalny dynamika była podobna. Po 2016 w Polsce dynamika PKB mocno rosła i była wyższa niż w Niemczech o ok. 3.5 punktu procentowego, podczas gdy do 2015 r. dynamika ta była tylko o 1 punkt procentowy wyższa.

Rysunek 3. Dynamika zmian PKB Polski na tle Niemiec w latach 2010-2023
Rysunek 3. Dynamika zmian PKB Polski na tle Niemiec w latach 2010-2023 Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych OECD

Ważnym z perspektywy obywateli Polski był efekt silnego wzrostu PKB/capita od 2016 r. Na rysunku 4. przedstawiono PKB/capita Polski w latach 2007-2023. PKB/capita w okresie do 2015 r. utrzymywało się na jednakowym poziomie w przybliżeniu ok. 13 000 USD, zaś od 2016 rosło do poziomu 18 500 w roku 2023. Ten efekt solidaryzmu był widoczny w silnym wzroście średnich płac.

Rysunek 4. PKB/capita Polski w latach 2007-2023
Rysunek 4. PKB/capita Polski w latach 2007-2023 Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych OECD

Na rysunku 5. przedstawiono wynagrodzenie przeciętne w Polsce w latach 2003-2023. W okresie 2008-2015 wynagrodzenie wzrosło tylko o 1000 zł, zaś po 2016 r. wzrosło aż o ok. 3 500 zł., czyli 3,5 razy więcej. Jest to wyraz tego, że w systemie solidaryzmu zyskuje nie tylko kapitał zagraniczny, ale także obywatele Polski.

Rysunek 5. Wynagrodzenie przeciętne w Polsce w latach 2003-2023
Rysunek 5. Wynagrodzenie przeciętne w Polsce w latach 2003-2023 Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

Dług finansów publicznych Polski

Silna gospodarka w systemie solidaryzmu nie powstała kosztem długu publicznego i budżetu państwa. Na rysunku 6. przedstawiono dług finansów publicznych Polski w 2022 na tle innych państw. Polska należy do kilku krajów z najniższym długiem do PKB, który w 2022 wyniósł 49,1%, podczas gdy w Niemczech wynosił ponad 65%, we Francji i Hiszpanii prawie 120%, a we Włoszech ponad 160%.

Rysunek 6. Dług finansów publicznych Polski w 2022 na tle innych państw
Rysunek 6. Dług finansów publicznych Polski w 2022 na tle innych państw Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych OECD

Na rysunku 7. przedstawiono skumulowany deficyt budżetu polskiego państwa w latach 2016-2022 na tle innych państw. Należy zauważyć, że jedynie Dania miała nadwyżkę, zaś Niemcy, Polska, Francja i Włochy odnotowały deficyt. Nie jest prawdą, że Niemcy generują nadwyżkę, a w porównaniu z Włochami i Francją, Polska posiada dużo lepszą kondycję, co jest kolejnym świadectwem, że solidaryzm społeczno-gospodarczy realizowany w Polsce daje dużo lepsze efekty niż w systemach stosowanych w innych krajach Europy. W okresie przed 2016 rokiem pozycja Polski w tym zakresie była dużo gorsza niż obecnie, co oznacza po raz kolejny, że solidaryzm jest skutecznym modelem.

Rysunek 7. Skumulowany deficyt finansów Polski w latach 2016-2022 na tle innych państw
Rysunek 7. Skumulowany deficyt finansów Polski w latach 2016-2022 na tle innych państw Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych OECD

W podsumowaniu należy stwierdzić, że solidaryzm społeczno-gospodarczy we wszystkich wymienionych parametrach doprowadził do uzyskania dużo lepszych wyników niż w okresie stosowania neoliberalizmu w latach 2008-2015, z perspektywy wszystkich zainteresowanych stron i podmiotów, takich jak pracownicy, gospodarstwa domowe, przedsiębiorcy, pracodawcy, budżet państwa i samorządy. Oznacza to, że kontynuacja tego modelu będzie tworzyła szansę na dalszy rozwój polskiej gospodarki w 2024 i kolejnych latach, a także szansę na doganianie potencjału ekonomicznego Niemiec. Działania, które zaniechają kontynuacji solidaryzmu, będą prowadziły do poważnej dysfunkcji i redukcji rozwoju polskiej gospodarki, a nawet wpadnięcia w poważną recesję.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl

rs

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
antyPiS
Jak dotychczas uważanym za neoliberała Andrzej Domański nie powiedział a tym bardziej nie zrobił nic, co pozwalałoby uważać go za następcę Balcerowicza czy Petru. Zatem - dlaczego prof Krysiak podnosi larum? Wszyscy wiedzą, że systemy monetarystów, liberałów i neoliberałów nie sprawdziły się. W dodatku ten rząd działa w koalicji, która zna skutki rządów Balcerowicza. Jedyne, co tu przychodzi do głowy to osoba samego autora. Wysmarował sążnisty artykuł i teraz poczeka. Jeżeli rząd - a to jest właściwie nieprawdopodobne - jednak zastosuje metody neoliberalizmu, to prof Krysiak będzie pohukiwał: - a ostrzegałem! - nie posłuchaliście! Jeżeli jednak minister będzie realizował inną politykę np keynesizmu to wówczas zacny profesor będzie się puszył, że to jego zasługa. "No to żeśmy Bohuna usiekli" - zawsze aktualne.
P
Paweł
Co tu dużo mówić, piniędzy nie ma i nie będzie:-)
g
gosc
Będzie "studzenie gospodarki" i reset z ruskimi
Wróć na i.pl Portal i.pl