Porty w Szczecinie i w Świnoujściu spodziewają się znacznych wzrostów przeładunku węgla jesienią

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Wojna na Ukrainie i kryzys energetyczny nią wywołany mają znaczący wpływ na sektor przewozów. Porty w Szczecinie i Świnoujściu podejmują starania by jak najlepiej sprostać tym wyzwaniom, gwarantując tym samym zaspokojenie potrzeb żywnościowych i energetycznych.

- Należy pamiętać, że od kilku lat porty działają w nadzwyczajnych warunkach - zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. - Wcześniej dwa lata pandemii koronawirusa, obecnie wojna na Ukrainie. Te czynniki znajdują swoje odbicie w wielkości obsługiwanych ładunków w portach. Dowodzą tego przeładunki węgla.

O ile te w pierwszym półroczu br. spadły w porównaniu do roku 2021, o tyle jesienią należy spodziewać się znacznych wzrostów w tej grupie towarowej, co jest efektem podpisanych już kontraktów oraz nowych umów, które są obecnie szczegółowo omawiane przez importerów i operatorów portowych (oni te przeładunki bezpośrednio realizują).

- Jako porty jesteśmy przygotowani do obsługi węgla w imporcie - zapewnia Monika Woźniak-Lewandowska. - Zarząd portu jest w stałym kontakcie z operatorami portowymi jako koordynator, by zapewnić sprawną obsługę węgla i wszystkich innych towarów w portach Szczecin-Świnoujście.

Na chwilę obecną w portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano 19,5 mln ton ładunków.

– Jeżeli ten trend nadal się będzie utrzymywał, to rok 2022 będzie rokiem rekordowym pod względem obsłużonych towarów - dodaje.

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski poinformował z kolei, że możliwości przeładunku węgla we wszystkich polskich portach zostały na ten rok powiększone.

- Na ten rok zakontraktowanych jest 10,5 mln ton węgla, który ma przypłynąć do Polskich portów, ale udało się wygospodarować dodatkowe 4,5 mln ton zdolności przeładunkowych - powiedział wiceminister.

Stwierdził, że najwięcej zakontraktowano do portu w Gdańsku i do portu Szczecin-Świnoujście.

- Czekamy teraz na gestorów ładunków, aby te dodatkowe moce przerobowe naszych portów wypełnić kontraktami. Aby cała operacja przebiegła sprawnie pod względem logistycznym potrzebujemy szeregu informacji. Np. kiedy przypłyną statki, jakiej będą ładowności, jakiej długości etc. Współpraca z naszymi spółkami węglowymi i energetycznymi układa się bardzo dobrze, dlatego jestem przekonany, że cały projekt zakończy się sukcesem. Na poziomie operacyjnym role koordynatorów pełnią zarządy portów. Nie będzie problemu, żeby węgiel przyjąć w porcie i go wyładować - dodał.

Witkowski zapewnił o dobrej współpracy między zarządami wszystkich polskich portów bałtyckich oraz między operatorami w portach i podkreślił, że ci ostatni rozumieją powagę sytuacji. Przyznał też, że wiele podmiotów będzie zainteresowanych przewozem węgla w głąb kraju.

- Informacje o tym, że porty nie są w stanie przeładować dodatkowych ilości węgla, są nieprawdziwe. Rokrocznie pobijamy kolejne rekordy w przeładunkach. Jeśli w ubiegłym roku polskie porty przeładowały 113 mln ton towarów, to są w stanie przeładować o kolejne 7 czy 8 mln ton więcej - podkreślił.

- Zwiększone są przeładunki zboża z Ukrainy czy rudy żelaza z Ukrainy, ponieważ porty ukraińskie na Morzu Czarnym zostały zablokowane - stwierdził.

Wiceminister wskazał, że z Ukrainy, tylko w porcie Szczecin-Świnoujście, samej rudy, w tym rudy żelaza i niklu w tym roku powinno zostać przeładowanych ponad 520 tys. ton.

Witkowski przypomniał, że towary w portach przeładowywane są przez operatorów, którzy mają swoje stawki dzierżawne, umowy długoterminowe, urządzenia wyładowcze i załadowcze.

- Najważniejsze, jeśli chodzi o przeładunki w portach, jest planowanie, aby statki były rozładowywane na czas, ponieważ ich postój na redzie w oczekiwaniu na rozładunek czy załadunek generuje dodatkowe koszty - podkreślił Witkowski.

(pap)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Porty w Szczecinie i w Świnoujściu spodziewają się znacznych wzrostów przeładunku węgla jesienią - Głos Szczeciński

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl