Poniedziałek to dzień handlowych żniw w sklepach internetowych

AIP
Paweł Relikowski / Polska Press
W poniedziałki sklepy internetowe zarabiają dwa razy więcej niż w soboty - wynika z danych platformy sklepów internetowych Shoper, jak i operatora płatności online Blue Media. Pierwszego dnia tygodnia dużo więcej wizyt kończy się też zakupem niż w weekendy.

Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele, zakupy miały przenieść się do sieci, gdzie sprzedawać wolno przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. Tak się częściowo stało - e-sklepy odnotowały niedzielne wzrosty sprzedaży. Wpisują się one jednak w znacznej mierze w ogólną tendencję panującą w branży e-commerce. Z raportu portalu Interaktywnie wynika bowiem, że wartość handlu online rośnie w Polsce w tempie przekraczającym 20 proc. rocznie.

Retail Institute na podstawie analiz wskazywał w 2017 r., że Polacy najchętniej odwiedzali galerie handlowe w soboty i niedziele. Z kolei badanie IQS przeprowadzone już po wprowadzonych w marcu ubiegłego roku ograniczeniach w handlu, sugerowało, że zainteresowanie konsumentów przeniosło się na piątki. Analiza ekspertów Shopera pokazuje, że zamknięte supermarkety nie spowodowały jednak zmiany zwyczajów w sieci i przesunięcia gorączki e-zakupów na weekend. Sobota i niedziela w 2018 r. były na tej platformie najmniej popularnymi daniami zakupowymi w tygodniu.

- Intuicja podpowiada, że skoro w sieci można porównać tysiące ofert, a przejrzenie ich może potrwać bardzo długo, więc idealnym czasem na e-zakupy będzie weekend. Dane pokazują, że jest odwrotnie. W 2018 r. ruch w sklepach na naszej platformie był w weekendowe dni o 13 proc. mniejszy niż średnia od poniedziałku do piątku - opowiada Łukasz Kozłowski z Shopera - W soboty i niedziele ruch słabo przekłada się na faktyczne zakupy. Dzienna liczba transakcji w weekendy była w ubiegłym roku o 30 proc. mniejsza, a przychody sklepów aż o 43 proc. niższe niż w dni robocze. Słabsza od średniej sprzedaż dotyczy także dni świątecznych przypadających w środku tygodnia - zauważa ekspert Shopera.

Dane Blue Media z ostatniego kwartału 2018 roku, na podstawie liczby i wartości transakcji zakupów dokonanych przy wykorzystaniu Płatności Online Blue Media, w zasadzie potwierdzają wyniki Shopera.
Ze względu na obroty poniedziałek jest ponad dwukrotnie mocniejszy niż sobota lub niedziela. To odpowiednio 20 proc. obrotów do 7 proc. w sobotę i 8 proc. w niedzielę.

Wysokość wynagrodzeń będzie jawna? Kliknij w ten tekst a dowiesz się jakie zmiany w kodeksie pracy są projektowane.

- Co ciekawe, w niedzielę wartość transakcji była niska, ale gdy spojrzymy na ich liczbę - może nas zaskoczyć fakt, że jest ich tego dnia najwięcej w porównaniu do innych dni tygodnia. W niedziele przypadające na ostatni kwartał 2018 roku konsumenci finalizowali 18 proc. zakupów, ale też ewidentnie były to zakupy bardzo drobne, skoro stanowiły jedynie 9 proc. wartości sprzedaży w całym tygodniu. Poniedziałek był pod względem liczby dokonanych zakupów porównywalny i jednocześnie prowadzi ze względu na wartość zakupów. Poniedziałek powinien być ulubionym dniem e-sprzedawców - mówi Marcin Szczur z Blue Media.

Szczyt w poniedziałek, dołek w sobotę

Z danych Shopera wynika, że najaktywniejsi na e-zakupach jesteśmy w pierwszych dniach nowego tygodnia, a zwłaszcza w poniedziałek. Ruch na stronach sklepów tego dnia był w 2018 r. o 8 proc. wyższy niż tygodniowa średnia.

- Każdy sprzedawca powinien przeprowadzić podobną analizę dla swojego sklepu. Dla specyficznych branż poniedziałkowa górka i weekendowy dołek mogą okazać się nieco bardziej spłaszczone albo wręcz przeciwnie. Jeśli dane pokrywają się z ogólną tendencją na rynku e-commerce, warto popłynąć na fali i wykorzystać zwiększone zainteresowanie zakupami na początku tygodnia. Można w poniedziałki zaoferować niewielki rabat lub prezent, by małymi zachętami podbić sprzedażowy szczyt jeszcze wyżej - podpowiada Łukasz Kozłowski z Shopera.

Poniedziałek jest także dniem, kiedy najwięcej wizyt w e-sklepach kończy się sfinalizowaniem zakupu - 1 na 54. W soboty to tylko 1 na 80. Liczba poniedziałkowych transakcji w ubiegłym roku w sklepach internetowych Shopera przewyższała tygodniową średnią o 22 proc. i była prawie dwukrotnie wyższa niż średni wynik z soboty.

Podobnie wygląda statystyka dotycząca wydatków na zakupy online. W drugim półroczu 2018 r. typowe poniedziałkowe wydatki w sklepach na platformie Shoper przewyższały kwotę wydatków sobotnich aż o 133 proc. a średnią tygodniową o 29 proc.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
arek55

W weekendy człowiek sobie siądzie i spokojnie obejrzy, porówna, poczyta, prześpi się z tym i w poniedziałek zamawia, przynajmniej ja tak robię. Ostatnio szukałem słuchawek i kilka stron odwiedziłem, sporo poczytałem jakie wybrać. Nie ukrywam, że cena była priorytetem. Znalazłem dobre słuchawki na megascenie to taki typowo branżowy sklep, gdzie mają dużo elektroniki wybór słuchawek też spory był ale w końcu się zdecydowałem.

 

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu