Pomorskie: Wiceminister resortu gospodarki morskiej na placu budowy przekopu Mierzei Wiślanej. „To inwestycja strategiczna dla Polski”

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Przekop Mierzei Wiślanej - stan budowy - maj 2020 r.
Przekop Mierzei Wiślanej - stan budowy - maj 2020 r. Materiały prasowe NDI/Besix
Postęp prac jest imponujący – mówił wiceminister Grzegorz Witkowski na placu budowy przekopu Mierzei Wiślanej. – Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski, ale śmiem twierdzić tej części Europy. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odwiedził we wtorek, 12 maja budowę kanału żeglugowego.

Wiceminister Witkowski na placu budowy przekopu Mierzei Wiślanej. 12.05.2020 r.

– Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie – podkreślił.

Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski, ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – powiedział Grzegorz Witkowski.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jakie prace są wykonywane?

Na terenie przekopu obecnie od strony Zatoki Gdańskiej trwa budowa nabrzeża południowego (proces tzw. pogrążania ścianki – zaawansowanie tych robót to ponad 50 proc.). Powstają także falochron zachodni oraz tymczasowy port przeładunkowy. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy Konsorcjum NDI/BESIX.

Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek tymczasowego nabrzeża. Posłuży ono do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy sztucznej wyspy (ma zmagazynować urobek wydobyty w czasie budowy – red). Wkrótce rozpoczną się transporty (drogą wodną) materiałów do jej budowy.

Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu NDI.

Na placu budowy cały czas ciężki sprzęt realizuje roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania „obwiedni" sztucznej wyspy oraz posłuży do budowy nabrzeża południowego. Zabezpieczane są skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Trwają przygotowania do budowy mostów, które będą prowadzić nad przekopem, i nowego układu drogowego. Pracownicy przygotowują również nowy system energetyczny i telekomunikacyjny w miejscu przekopu.

– Ta droga wodna jest przejściem administracji morskiej z naszego okresu stuletniej historii, która zaistniała 2 kwietnia 1920 roku, do czasów obecnych – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i przypomniał, że trwa już przetarg na II etap inwestycji.

Przekop Mierzei Wiślanej w liczbach:

  • całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km:

    • przejście przez Zalew Wiślany: 10,176 km,
    • przejście przez rzekę Elbląg: 10,381 km,
    • pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego,
  • głębokość to 5 m,

  • ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości,

  • budowa kanału ma zakończyć się w 2022 r.,

  • inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni,

  • wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji jest Konsorcjum firm NDI/Besix.​

Przekop Mierzei Wiślanej w budowie. Trwają prace na terenie ...

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl