Polskie kosmetyki podbijają świat. Wysoka jakość przy przystępnej cenie

Joanna PieńczykowskaZaktualizowano 
Polskie firmy kosmetyczne podbijają świat. Są w 130 krajach, ale wciąż szukają nowych rynków. W ostatnich 10 latach ich eksport z Polski wzrósł ponad pięciokrotnie. I to mimo kryzysu.

Bahrajn, Oman, Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie - w tak egzotycznych krajach polskie firmy kosmetyczne szukają nowych odbiorców.

Grupa polskich producentów bierze właśnie udział w targach kosmetycznych w Dubaju. Wśród nich Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Farmona, Harper Hygienics, Laboratorium Kosmetyczne Floslek, Ziaja. Cel: zwiększenie eksportu do krajów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Niektórzy, jak np. Eveline Cosmetics, są już na tych rynkach obecni. - Nasze produkty są już dostępne w większości państw regionu, np. w samym Dubaju mamy 120 punktów sprzedaży - chwali się Filcho Komov, dyrektor rozwoju eksportu Eveline Cosmetics.

Inni zaczynają podbój krajów arabskich. - Niewątpliwie ogromnym wyzwaniem wejścia na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej są ograniczenia językowe. Dlatego też na początku nasz zespół marketingu tworzy dla produktu opakowania w językach arabskim i angielskim - mówi Olga Ogrodowicz, menedżer eksportu w Harper Hygienics.

Polskie firmy mają już ogromne doświadczenie w zdobywaniu partnerów handlowych na całym świecie. Produkowane w Polsce kremy, mleczka, toniki - jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego - trafiają już do ponad 130 krajów świata. Można je spotkać w drogeriach i perfumeriach tak egzotycznych krajów jak Trinidad i Tobago, Nowa Zelandia czy Chile.

Jednak największym odbiorcą są kraje Unii Europejskiej - 60 proc. eksportu - kolejne 23 proc. idzie do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Największym odbiorcą jest Rosja, gdzie polskie marki zdobyły dobrą opinię jeszcze w latach PRL. Jednak w ostatnich latach kryzys sprawił, że coraz trudniej o uzyskanie dużych wzrostów na ogarniętym kryzysem rynku Unii Europejskiej. A rodzimi producenci przyzwyczaili się do dużych wzrostów. W latach 2001-2011 wartość eksportu polskich kosmetyków (w tym produktów do higieny osobistej) wzrosła z ok. 571 mln euro do ponad 3,1 mld euro, czyli ponad pięciokrotnie. To oznacza, że średnio rósł ok. 25 proc. rocznie. Liczą, że zdobycie nowych odbiorców pozwoli im utrzymać wysoką dynamikę eksportu.

Wysiłki firm wspiera finansowo Ministerstwo Gospodarki, które w ubiegłym roku uruchomiło "Program promocji branży kosmetycznej", będzie on trwać trzy lata i zakłada promocję na terenie takich krajów, jak: Chiny, Brazylia, Stany Zjednoczone, Rosja, Ukraina, Włochy, Niemcy, Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Wysiłki producentów odnoszą efekt. W ubiegłym roku, jak wynika z danych GUS z pierwszego półrocza, udało się utrzymać wzrost w eksporcie.

Co stoi za sukcesem polskich firm? Jak podkreślają przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, atutów mamy wiele. Wśród nich jest wysoka jakość przy przystępnej cenie. Sukces branży dowodzi, że warto inwestować w rozwój nauki: Polska jest jednym z nielicznych w Europie krajów kształcących kosmetologów na poziomie uniwersyteckim. - Działają u nas 54 placówki naukowe w tym dziewięć państwowych. Liczne laboratoria, ośrodki badawcze wspomagają biznes i innowacje - wylicza Blanka Chmurzyńska--Brown, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Producentom (100 dużych i średnich i około 300 małych firm) sprzyja też to, że stosunkowo tania jest w naszym kraju siła robocza. To pozwala im oferować konkurencyjne ceny.

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Polskie kosmetyki podbijają świat. Wysoka jakość przy przystępnej cenie - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3