Polskie autobusy elektryczne najlepsze w Unii Europejskiej. Staliśmy się największym eksporterem tych pojazdów

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Wideo

Zobacz galerię (13 zdjęć)
Pandemia COVID-19 nie wyhamowała polskich autobusów elektrycznych. Polska stała się największym eksporterem tych pojazdów w Unii Europejskiej- wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W Polsce takie autobusy produkują trzy przedsiębiorstwa.

Jak zwracają uwagę eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego, elektromobilność to nie chwilowy trend. Rynek pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami okazał się wręcz bardziej odporny na pandemię COVID-19 niż rynek pojazdów spalinowych. Sprzedaż pojazdów elektrycznych na większości rynków rosła, a niejednokrotnie przyspieszyła.

- Na rosnącej popularności elektromobilności zyskała również Polska, która od kilku lat specjalizuje się w produkcji i eksporcie autobusów elektrycznych- napisano i dodano, że obecnie w kraju takie autobusy produkują trzy przedsiębiorstwa:
Solaris w Bolechowie koło Poznania (Solaris Urbino Electric), Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric) oraz MAN Truck & Bus
w Starachowicach (MAN Lion’s City E).

Jednak największym producentem jest Solaris, który dotychczas pozyskał zamówienia na ponad 1 tys pojazdów elektrycznych (tyle ogółem wyprodukował i sprzedał autobusów wg stanu na połowę listopada ub.r.). Eksperci PIE powołując się na dane GUS wskazują, że w okresie I-XI 2020 r. polscy producenci dostarczyli do zagranicznych odbiorców autobusy elektryczne o wartości 213,4 mln EUR, co oznacza wzrost o 50,7 proc. licząc rok do roku.

- W pierwszych 11 miesiącach 2020 r. największy udział w polskim eksporcie autobusów elektrycznych miały Niemcy (36,9 proc.) i Włochy (35,2 proc.). Co ciekawe, w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. wartość eksportu do tych państw zwiększyła się ponad czterokrotnie- napisano.

Eksport elektrycznych autobusów z Polski w pierwszych 10 miesiącach 2020 r. osiągnął 46 proc., tym samym staliśmy się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, wyprzedzając Belgię (36 proc. unijnego eksportu). Dużo mniejsze znaczenie miały Czechy (7 proc.), Niemcy (4 proc.) oraz Holandia (niespełna 2 proc.).

Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreślają, że zapotrzebowanie na bezemisyjne pojazdy w związku
z polityką klimatyczną UE będzie wzrastać. - Według prognoz BloombergNEF, udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich do 2025 r. osiągnie ma osiągnąć 47 proc.

Ponadto, na znaczeniu w najbliższych latach mogą zyskać również autobusy wodorowe- zauważają eksperci.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie