Polski Fiat 125p – legenda polskich szos. 55 lat temu z FSO na Żeraniu wyjechał pierwszy duży Fiat

OPRAC.:
Hubert Rabiega
Hubert Rabiega
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa.
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Fot. OtiS78, licencja CC-BY-SA
55 lat temu - 28 listopada 1967 roku - w warszawskiej FSO (Fabryce Samochodów Osobowych) na Żeraniu wyprodukowano pierwszego Fiata 125p. Duży fiat, bo tak był popularnie nazywany, obok swojego młodszego brata - malucha, czyli Fiata 126p - stał się z czasem legendą polskich szos. Produkowano go aż do 1991 roku. Z linii montażowej na Żeraniu zjechało w sumie niemal 1,5 mln egzemplarzy dużego fiata.

Legendarny Fiat 125p z FSO

Produkcja Fiata 125p w FSO na Żeraniu była możliwa dzięki umowie licencyjnej, którą w grudniu 1965 roku podpisano z włoskim przedsiębiorstwem FIAT (skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Włoska Fabryka Samochodów w Turynie).

Polski Fiat 125p był nowoczesnym, jak na swoje czasy, samochodem osobowym klasy średniej. Wzorowany był na modelu Fiat 125, który przez włoski koncern motoryzacyjny z Turynu produkowany był przez pięć lat (od 1967 do 1972 roku).

Duże fiaty z Polski trafiały nawet do Egiptu i Chin

Włoska licencja na produkcję dużego fiata wygasła w 1983 roku, ale FSO na Żeraniu wytwarzało te auta dalej. Miał wówczas inną nazwę - FSO 1500. Ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej warszawskiej fabryki w 1991 roku. W sumie w czasie niemal 24 lat wyprodukowano w Polsce niemal 1,5 mln sztuk dużego fiata. Pochodzący z polskiej fabryki fiat był nie tylko sprzedawany w kraju, ale także za granicą.

Tysiące egzemplarzy trafiło m.in. do Czechosłowacji oraz na Węgry. Eksportowany był także do krajów Zachodu: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Grecji, Finlandii oraz RFN, czyli Niemiec zachodnich. Duży fiat trafiał też w tysiącach sztuk do Iraku, Chin, Egiptu oraz Kolumbii. Do ZSRR Fiat 125p trafił w liczbie zaledwie kilkudziesięciu sztuk, co wynikało z faktu, że Sowieci mieli swoją Ładę i nie byli zainteresowani polskim autem.

Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Skrzynia biegów, manualna, była 4- lub 5-biegowa. W swojej klasie Fiat 125p konkurował z takimi modelami jak Dacia 1300/1310, Łada 2103/2107, Opel Ascona, Škoda 120, Wartburg 353/1.3 oraz Moskwicz 408/412/2140.

od 16 lat

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl