Polska stoi w korkach. Drogi w naszym kraju są źle zarządzane. Jest raport NIK

M
Przypomina, że zatory to nie tylko uciążliwość, ale też koszty - straconego czasu, zużytego paliwa, a w związku z tym także zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
Przypomina, że zatory to nie tylko uciążliwość, ale też koszty - straconego czasu, zużytego paliwa, a w związku z tym także zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Jarosław Jakubczak
Źle zorganizowane prace drogowe, brak skoordynowanego systemu zarządzania ruchem oraz informowania kierowców o utrudnieniach na drogach ekspresowych i autostradach - to najważniejsze przyczyny tego, że Polska stoi w korkach, również poza miastami.

Tak uważa Najwyższa Izba Kontroli, a winą obarcza Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Przypomina, że zatory to nie tylko uciążliwość, ale też koszty - straconego czasu, zużytego paliwa, a w związku z tym także zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Niekiedy tylko przez złą organizację prac drogowych podróż wydłuża się nawet o kilkadziesiąt minut. A liczba pojazdów na polskich drogach wciąż rośnie - w ubiegłym roku było ich blisko 30 milionów.

Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców

NIK uważa, że w Polsce nie funkcjonuje sprawny system zarządzania ruchem, który mógłby zwiększyć przepustowość newralgicznych odcinków dróg, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, zapobiegać zatorom drogowym, czy kierować na trasy alternatywne.

Pojedyncze elementy systemu (detektory ruchu, kamery monitorujące, tablice zmiennej treści i stacje pogodowe), zainstalowane na 9 odcinkach dróg krajowych, nie są wystarczająco skuteczne.

Tablice zmiennej treści mają przekazywać kierowcom bieżące informacje, np. o robotach drogowych i o zatorach, ale w praktyce są słabo powiązane z sytuacją na drodze. Najczęściej wyświetlają komunikaty pogodowe i przypominają o numerze telefonu Punktu Informacji Drogowej 19111.

Przeczytaj także: Zmiany w Kodeksie Drogowym 2019. Sejm przyjął ustawę o cofaniu licznika. Będą wysokie kary!

Skrajny przypadek to droga S8 w Łódzkiem, gdzie 55 tablic zmiennej treści przez blisko 6 lat nie wyświetlało żadnych komunikatów, gdyż zarządca drogi nie włączył ich do eksploatacji (choć odebrał od wykonawcy).

- Wszystkie wnioski przedstawione po kontroli NIK podlegają obecnie analizie - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Zapewnia też, że na drogach zarządzanych przez GDDKiA minimalizuje się utrudnienia dla kierowców.

Zgodnie z wytycznymi dyrektora generalnego, czas prac na drogach dobierany jest tak, aby wykonywane były przy ak najniższym natężeniu ruchu.

Jednak koszenie trawy na poboczach wykonywane jest (ze względu na bezpieczeństwo pracowników oraz użytkowników dróg), a także ze względu na koszty - w ciągu dnia. Teraz GDDKiA wymaga od wykonawców prac utrzymaniowych nadzoru satelitarnego pojazdów w czasie rzeczywistym.

Stop Agresji Drogowej, odcinek 7. Włos się jeży na głowie!

- Dzięki temu możemy w każdej chwili sprawdzić jaka praca jest w określonym momencie realizowana przez dany pojazd - dodaje Krynicki.

- W Kujawsko-Pomorskiem nie mamy systemu zarządzania ruchem. Pierwsze jego elementy będą zastosowane na drodze ekspresowej S5 - zapowiada Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Dwupasmowa w każdym kierunku droga S5 będzie miała w naszym regionie 130 km długości. Tyle, że planowane na koniec tego roku zakończenie inwestycji nie jest realne. Piętrzą się problemy finansowe wykonawców i rosną opóźnienia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska stoi w korkach. Drogi w naszym kraju są źle zarządzane. Jest raport NIK - Gazeta Pomorska

Wróć na i.pl Portal i.pl