Polacy nie lubią stać w kolejkach. Rośnie popularność zakupów internetowych

Redakcja
Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta jest dokonywana mobilnie.
Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta jest dokonywana mobilnie. 123RF
Popularność zakupów internetowych stabilnie rośnie. Jednym z czynników, który to determinuje, jest możliwość ich realizacji również na urządzeniach mobilnych. To forma, po którą coraz częściej sięgają polscy e-konsumenci.

Niemal co piąty internauta (18 proc.) deklaruje w badaniu Mastercard, że kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie, a raz w tygodniu – 27 proc. Ogólnie zatem już niemal co drugi (45 proc.) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48 proc.).

Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta (25 proc.) jest dokonywana mobilnie. Pod względem koszyka mobilnych zakupów prym w Europie wiodą Niemcy (31 proc.), zaś stawkę zamykają Rosja i Francja (po 20 proc.).

Ludzie podczas zakupów świątecznych boją się kolejek. Kolejki ludzi frustrują, dlatego większość zakupów dokonywanych jest z domu. 82 proc. zakupów mobilnych to kanapa, 33 proc. łóżko. Są to miejsca kompletnie niekojarzące się z kolejkami- tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksander Naganowski, Mastercard. - Połowa takich zakupów realizowana jest po 17, czyli wtedy kiedy możemy się odprężyć, ale 40 proc. przypada na godziny pracy. Potwierdza to, że te urządzenia towarzyszą nam cały czas. Wygodne zakupy są dla nas bardzo ważne- dodaje.

Internetowe zakupy w telefonie Polacy doceniają przede wszystkim za szybkość (63 proc., najwięcej w Europie). Kupowanie w ten sposób nie wymaga już nie tylko podróżowania i osobistego odwiedzania sklepu, ale nawet czekania na uruchomienie komputera. Ten ostatni ustępuje więc miejsca telefonowi – urządzeniu, które zawsze mamy pod ręką. Drugą najczęściej wymienianą zaletą (33 proc.) są płatności typu „one-click”.

Przeczytaj także:

Dziś polscy konsumenci mogą płacić online bez konieczności wpisywania danych do logowania do banku, ani długich kodów liczbowych. Pozwalają na to portfele cyfrowe, takie jak Masterpass, które, umożliwiając bezpieczne zapisanie w nich danych karty płatniczej, maksymalnie upraszczają płatność. Trzecią zaletą m-commerce wymienianą przez ankietowanych jest prostsza nawigacja (24%), zapewniana np. przez responsywne strony WWW czy aplikacje zakupowe.

Ominąć przedświąteczne kolejki

Zalety mobilnych zakupów internetowych są szczególnie doceniane w czasie przedświątecznej gorączki. Już prawie 4 na 10 polskich internautów (38 proc.) deklaruje, że w tym roku kupi mobilnie znaczną część świątecznych prezentów. Pod tym względem w Europie najbardziej postępowi są Włosi (48 proc.), a konserwatywni – Holendrzy, spośród których 46 proc. nie zrobi przed świętami żadnych mobilnych zakupów.

Kolejki są jednym z najbardziej frustrujących elementów wizyty w sklepie. Zakupy mobilne stanowią odpowiedź na tę bolączkę, ponieważ umożliwiają wygodną realizację transakcji w dowolnym miejscu i czasie, pozwalając jednocześnie uniknąć tracenia czasu w kolejkach do kas. Polscy internauci najczęściej kupują mobilnie w domowym zaciszu, na kanapie (82 proc.) lub w łóżku (33 proc.). Niemal połowa (49 proc.) e-konsumentów robi takie zakupy w dni robocze między 17:00 a 21:00. To pokazuje, że m-commerce pozwala również poradzić sobie z innym problemem, jakim są ograniczone godziny otwarcia sklepów stacjonarnych.

W okresie przedświątecznym jesteśmy szczególnie „zabiegani”. W efekcie co piąty ankietowany (21 proc.) kupuje mobilnie prezenty będąc w pracy lub na uczelni, zaś 40 proc. robi to między godziną 12:00 a 17:00, czyli w godzinach tradycyjnie zarezerwowanych na pracę. Możliwość kupowania w biegu, między jedną czynnością a drugą, sprawdza się również m.in. podczas czekania na autobus lub pociąg, kiedy to robienie zakupów deklaruje 11 proc.

Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54 proc.), przedmioty związane z kulturą – książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44 proc.) oraz elektronikę (43 proc.). Coraz częściej posiadaczom telefonów zdarza się w ten sposób płacić za bilety komunikacji miejskiej (34 proc.) oraz za parkingi (20 proc.).

Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Większość respondentów (64 proc.) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu