Polacy coraz chętniej kupują BIO produkty. Dostępność żywności ekologicznej rośnie również w dyskontach

Justyna Madan
Justyna Madan
Popularność i dostępność żywności ekologicznej stale rośnie
Popularność i dostępność żywności ekologicznej stale rośnie 123rf
Przeciętny polski konsument wydaje na ekoprodukty ok. 36 zł w skali roku. Z najnowszego raportu „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” przygotowanego przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ wynika, że wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł brutto. Jednak rynek żywności ekologicznej w Polsce rośnie systematycznie od kilku lat.

W minionym roku na rynku żywności ekologicznej obserwowaliśmy niepokój spowodowany pandemią i inflacją. Klienci szukali oszczędności. Jednocześnie zwiększała się dostępność produktów BIO, głównie dzięki rozszerzaniu oferty w dyskontach. Bardziej powszechna stawała się też wiedza o produktach ekologicznych. W efekcie rynek odnotował wzrost o ok. 10 proc. – mówi Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Miejsce Polski w Europie:

  • 9 pod względem obszaru przeznaczonego pod rolnictwo ekologiczne,
  • 7 miejsce pod względem ilości gospodarstw i przetwórców,
  • 14 pod względem wielkości sprzedaży.

Rynek żywności ekologicznej w Polsce rośnie systematycznie od kilku lat

Obecnie, dzięki rozwojowi sprzedaży produktów BIO w dyskontach, znacznie wzrosła ich dostępność. Jest to jeden z głównych trendów zaobserwowanych 2021 roku. Jeszcze parę lat temu, by kupić jedzenie BIO trzeba było wybrać się do specjalistycznego sklepu. Dziś mamy je „pod ręką”, w popularnych sieciach, takich jak np. Lidl, Carrefour. Wzrost byłby wyższy, gdyby nie przedłużająca się pandemia i rosnąca inflacja.

Nieustannie śledzimy trendy obecne na rynku i powiększamy ofertę o kolejne produkty BIO, które są dostępne w niemal każdej grupie towarowej, w tym pieczywo, oliwy, makarony, owoce i warzywa, jogurty, śmietany, dżemy, jaja i wiele innych. Posiadamy również markę własną BIO Organic. W tym miejscu warto wspomnieć, że ponad rok temu jako pierwsza sieć handlowa wprowadziliśmy znakowanie BIO warzyw i owoców naturalnym światłem, bezpośrednio na skórce. Dzięki temu „odpakowaliśmy” je z plastiku i ograniczyliśmy jego zużycie – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Marka Carrefour BIO liczy obecnie ponad 400 produktów, z czego już kilkadziesiąt pochodzi od polskich dostawców, co potwierdzone jest certyfikatem „produkt polski”. W sklepach Carrefour dostępne są także w pełni ekologiczne produkty dla dzieci z linii Carrefour Baby BIO.

  • Konsumenci żywności ekologicznej mają dużą świadomość jej wartości i aż 67 proc. z nich jest w stanie zapłacić więcej za produkty BIO, co wskazuje raport „Trendy w ekozakupach Polaków”.

Ekologiczną żywność można kupić w sieci

W ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się. Sklepy te można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche i oferujące produkty świeże.

Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku. Spośród kategorii produktów suchych, dużą część stanowią suplementy diety. Sporym powodzeniem cieszą się również bakalie. Od kilku lat istotną kategorią są napoje zbożowe. Obok ceny, szybkość dostawy jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze dostawcy – wyjaśnia Michał Kapica, członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

  • Spośród platform sprzedażowych zdecydowany prym w Polsce w sprzedaży żywności ekologicznej wiedzie obecnie Allegro. Udział wszystkich platform wynosi ok. 15-20 proc.

Dlaczego konsumenci wybierają żywność ekologiczną?

W 2022 roku rynek żywności ekologicznej w Polsce czeka dalszy rozwój. Jednym z niewielu pozytywnych skutków pandemii jest rosnący nacisk na zdrowy styl życia, którego ważnym elementem jest odpowiednia dieta. Coraz większa jest też wiedza na temat korzyści zdrowotnych i sposobów zastępowania mięsa w diecie produktami roślinnymi. W efekcie w najbliższych miesiącach wzrośnie sprzedaż produktów wegańskich i wegetariańskich – przewiduje Łukasz Gębka.

Mikołaj Bator, członek Polskiej Izby Żywności Ekologicznej dodaje, że jeszcze pięć lat temu wegańska oferta sprowadzała się do dwóch wariantów tofu i pasztetów warzywnych. Dziś na rynku pojawia się szeroka paleta substytutów nabiału czy mięsa, po które z ciekawości, czy potrzeby odmienności kulinarnej, sięgają nie tylko weganie.

Polscy konsumenci kupują żywność ekologiczną przede wszystkim ze względu na troskę o zdrowie własne i swoich najbliższych, ale również przekonanie, że żywność ekologiczna jest bezpieczna, nie zawiera pozostałości pestycydów oraz wyróżnia się pod względem walorów smakowych.

Nieco ponad 32 proc. konsumentów deklaruje, że kupuje żywność ekologiczną „przynajmniej raz w tygodniu” oraz „przynajmniej raz w miesiącu” i tym samym można ich zaliczyć do regularnych konsumentów żywności ekologicznej. Z kolei 20 proc. sięga po żywność ekologiczną okazjonalnie, a 48 proc. twierdzi, że nigdy kupuje tego rodzaju żywności – wynika z ostatniego raportu „Żywność ekologiczna w Polsce”.

Najwyższy udział konsumentów, którzy deklarują, że kupują żywność ekologiczną, odnotowano w województwach śląskim, mazowieckim, wielkopolskim oraz łódzkim. Wśród konsumentów, którzy kupują żywność ekologiczną „przynajmniej raz w tygodniu” lub „przynajmniej raz w miesiącu”, wyższy jest udział kobiet.

Najczęściej po żywność ekologiczną sięgają osoby w wieku od 36. do 45. roku życia, ale wysoki udział konsumentów regularnych odnotowuje się również wśród konsumentów od 25. do 35. roku życia oraz od 46 do 55 lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu