Pojawiła się idea, by prezydenta odwołać w drodze referendum. Prawnicy ze wszystkich stron krytykują pomysł prof. Marka Chmaja

OPRAC.:
Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Znany prawnik ocenił, że „istnieje możliwość odwołania prezydenta przed upływem kadencji”. – W zasadzie zarządzenia nowych wyborów prze upływem kadencji, jeżeli na to wyrazi zgodę naród w drodze referendum. Taka hipotetyczna możliwość też istnieje – mówił.
Znany prawnik ocenił, że „istnieje możliwość odwołania prezydenta przed upływem kadencji”. – W zasadzie zarządzenia nowych wyborów prze upływem kadencji, jeżeli na to wyrazi zgodę naród w drodze referendum. Taka hipotetyczna możliwość też istnieje – mówił. Autorstwa Marcin Białek - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16823300
Zdaniem prawnika prof. Marka Chmaja „istnieje możliwość odwołania prezydenta przed upływem kadencji”. Jako możliwość wskazał na referendum. Jego pomysł skrytykowali inni prawnicy – poseł PiS dr hab. Krzysztof Szczucki oraz prof. Marcin Matczak.

Pomysł prof. Chmaja. Prezydenta można odwołać w referendum?

Prof. Marek Chmaj w jednym z programów „Super Expressu” mówił o tym, jak może wyglądać współpraca nowego rządu, złożonego z KO, Trzeciej Drogi oraz Lewicy z prezydentem Andrzejem Dudą.

– Strony mogą wyciągać przeciwko sobie najmocniejszą broń, największy kaliber dział. Ze strony rządu może to być obietnica postawienia w przyszłości prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu. Niekoniecznie prezydent będzie postawiony w tym czy przyszłym roku – pamiętajmy, że musi być w Zgromadzeniu Narodowym większość 2/3, ale w następnej kadencji, kiedy zmieni się układ sił w Sejmie i Senacie, taka groźba jest dla prezydenta groźna – ocenił.

Znany prawnik ocenił, że „istnieje możliwość odwołania prezydenta przed upływem kadencji”.

– W zasadzie zarządzenia nowych wyborów prze upływem kadencji, jeżeli na to wyrazi zgodę naród w drodze referendum. Taka hipotetyczna możliwość też istnieje – mówił.

– Myślę, że to referendum ws. jakichś kompetencji prezydenta lub kadencji prezydenta, zastrzegając, że udzielenie przez większość Polaków pozytywnej odpowiedzi na takie pytanie wiąże się z koniecznością zarządzenia nowych wyborów prezydenckich. Po takim referendum marszałek zarządza nowe wybory prezydenta, one się odbywają, prezydent-elekt składa przysięgę przed Zgromadzeniem Narodowym i wraz ze złożeniem przysięgi rozpoczyna sprawowanie urzędu. Taka procedura w granicach konstytucji jest możliwa – stwierdził.

W rozmowie z portalem wpolityce.pl do pomysłu prof. Marka Chmaja odniósł się dr hab. Krzysztof Szczucki, poseł PiS, były szef Rządowego Centrum Legislacji. Zauważył, że „jeśli chodzi o kadencję prezydenta, to jest procedura stwierdzenia niezdolności do kontynuowania misji głowy państwa z powodu choroby, to stwierdza Trybunał Konstytucyjny”.

Prawnicy miażdżą pomysł prof. Chmaja

– Natomiast nie ma takiej możliwości, by w drodze referendum odwoływać organy państwa czy skracać im kadencje, ponieważ konstytucja takiego rozwiązania nie przewiduje. Równie dobrze można byłoby powiedzieć, że zaraz ogłosimy referendum w sprawie skrócenia kadencji Sejmu. Nie da się czegoś takiego zrobić – dodał.

Polityk PiS podkreślił, że „prawnik powinien mieć wiedzę o tych podstawowych rozwiązaniach konstytucyjnych”.

– Wydaje mi się, że tak bardzo opozycja, a Marek Chmaj w moim przekonaniu jest częścią opozycji, a nie niezależnym ekspertem, tak bardzo obawia się, że prezydent będzie działał zgodnie ze swoimi przekonaniami, z programem, który wyborcy poparli w 2020 roku, że próbuje testować opinię publiczną takimi pomysłami, które są asystemowe – mówił.

Do sprawy odniósł się także prof. Marcin Matczak. W obszernym wpisie na X ocenił, że uważa „za groźne i błędne prawniczo pomysły, by usunąć prezydenta ze stanowiska w drodze ogólnokrajowego referendum w sprawie skrócenia jego kadencji”.

Prawnik zwrócił uwagę, że „gdy się jednak chce usunąć z urzędu prezydenta, ma się do dyspozycji co najmniej dwie procedury konstytucyjne, specjalnie do tego celu przewidziane: pierwsza z nich to wybory prezydenckie, które są zaplanowane na 2025 rok”. „Druga to postawienie prezydenta przed Trybunałem Stanu i złożenie go z urzędu” – wskazał.

Prof. Matczak podkreślił we wpisie, że „próba użycia procedury ogólnej, ponieważ nie chce się czekać na wybory albo nie ma się wystarczającej legitymacji demokratycznej, by postawić prezydenta przed Trybunałem Stanu, to jawne obejście prawa konstytucyjnego, motywowane populistycznie”. „Stara, prawnicza paremia »lex specialis derogat legi generali«, która głosi, że przepis szczególny ma pierwszeństwo przed przepisem ogólnym stosuje się także do tej sytuacji. Nie idźmy tą drogą” – zaapelował.

rs

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 63

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

69
Kolo ma się za znawcę prawa konstytucyjnego? PAŁA! Nigdzie nie ma opisanej możliwości w konstytucji aby przy pomocy referendum odwoływać prezydenta Polski. Spytajcie jakiegokolwiek politologa. Biednemu profesorowi pomyrgał się prezydent kraju z prezydentem miasta. Takiego prezydenta Warszawy to i owszem, dałoby się ale prezydenta kraju nie.
???
LL rosklapiona vagino dlaczego kasujesz posty?
J
Jerzy Robert
Dlaczego Prezydent Duda jest teraz w wielkim niebezpieczeństwie? Jeśli Tusk wzorem przedterminowych wyborów w 2007, podobnie jak wtedy w 2008 roku, rozpocznie w 2024 roku następny reset z Putinem, to Prezydent Duda może znaleźć się na celowniku Kremla, tak jak Prezydent Lech Kaczyński w 2010 roku. Czy inspiracja zamachu zrodziła się po spacerze na molo? Ilu polskich przywódców ma zginąć? Zaczęło się od premiera, generała Sikorskiego, który dnia 4 lipca 1943 zginął w Gibraltarze, w "katastrofie" samolotu. Generał Sikorski był przeszkodą dla dyktatora na Kremlu, Stalina, w planowanym przez niego po wojnie, włączeniu Polski do sowieckiej strefy wpływów.
J
Jerzy Robert
Przypomnienie komentarza przedwyborczego 2023. Tusk dla kolejnego segmentu wyborców gotów jest ponownie ustawić w swoim mieszkaniu prywatny ołtarzyk z krzyżem i portretami świętych, jak przed przegranymi wyborami prezydenckimi w 2005 roku, gdy wybory wygrał Lech Kaczyński. A skoro wygrał, to niemiecko-rosyjska mafia musiała go zamordować. W razie wygrania Tuska w 2023, prezydent Duda znajdzie się w wielkim niebezpieczeństwie. Wtedy bowiem można się spodziewać kolejnych spacerów Tuska z Putinem po molo w Sopocie.
J
Jerzy Robert
Krzykacze z PO z Tuskiem na czele powtarzają jak katarynka: "Po przywróceniu w Polsce praworządności...". Czyli jak by to wyglądało? Po przejęciu władzy przez złodziejską i zdradziecką, proniemiecką mafię, z faszystowskimi pomysłami jej herszta, jak siłowe wyprowadzanie ponad 3000 nowych, młodych sędziów, mianowanych nieodwołalnie przez Prezydenta RP po rekomendacji KRS od 2018 roku? Prezydent Duda takie faszystowskie zapędy Tuska musiałby zablokować, nawet z użyciem siły, Prezydent RP jest zwierzchnikiem Wojska Polskiego. Prezydent musiałby liczyć się z zagrożeniem swojego życia przez konszachty herszta sitwy z Rosjanami, jak na molo w Sopocie w dniu 01.09.2009.
H
Hg
18 listopada, 21:45, konger:

A może zróbmy referendum, żeby usunąć ze stanu sędziowskiego pana Chmaja i innych pobudzonych z nadzwyczajnej kasty. Może wtedy będzie normalnie.

Już tak raz było że niedouczone głąby obejmowały ważne stanowiska w państwie. A zamiast sądów będą kolegia ds wykroczeń gdzie wyroki wydawały głąby bez wykształcenia prawniczego.

N
No
18 listopada, 20:53, Hamlet:

Mam nadzieję, że Prezydent Duda ZAWETUJE WSZYSTKIE ustawy PO-HOŁ-ZSL-SLD

18 listopada, 21:01, wyborca PO:

Lech Kaczyński tak blokował Tuskowi i potknął się w Smoleńsku.

18 listopada, 22:22, Hamlet:

Tak. Bolszewicy umieją tylko mordować przeciwników.

Do czego pijesz, może coś dokładniej kiedy kogo mordowali?

B
Bolo
18 listopada, 20:53, Hamlet:

Mam nadzieję, że Prezydent Duda ZAWETUJE WSZYSTKIE ustawy PO-HOŁ-ZSL-SLD

18 listopada, 21:01, wyborca PO:

Lech Kaczyński tak blokował Tuskowi i potknął się w Smoleńsku.

18 listopada, 22:22, Hamlet:

Tak. Bolszewicy umieją tylko mordować przeciwników.

18 listopada, 22:39, Z[wulgaryzm] na maxa:)):

Zadziwiające, że dwaj niewyrośnięci impotenci Lech i Yarosław mają tylu wyznawców tzw samogwałtów pseudo kato-bolszewików

made in Raymunt

Słusznie na chamstwo odpowiada się chamstwem.

L
Lokis
Gdyby to był Trzaskowski napewno taka sytuacja była by możliwa, a oni w tym temacie pytają o zdanie posła PiS jak Duda to pisowski prezydent, co miał innego powiedzieć.
H
Hehehe
Przyszedł Chmaj do Prezesa Niku i mówił coś o tym, że ma szefa w pewnej partii. A teraz nagle wyskoczył z propozycją odwołania Prezydenta RP, przypadek nie sądzę.
H
Hehehe
Przecież Tusk unieważnił referendum, to po co ono lewakom?
Z
Zdziwko na maxa:))
18 listopada, 20:53, Hamlet:

Mam nadzieję, że Prezydent Duda ZAWETUJE WSZYSTKIE ustawy PO-HOŁ-ZSL-SLD

18 listopada, 21:01, wyborca PO:

Lech Kaczyński tak blokował Tuskowi i potknął się w Smoleńsku.

18 listopada, 22:22, Hamlet:

Tak. Bolszewicy umieją tylko mordować przeciwników.

Zadziwiające, że dwaj niewyrośnięci impotenci Lech i Yarosław mają tylu wyznawców tzw samogwałtów pseudo kato-bolszewików

made in Raymunt

H
Hamlet
18 listopada, 20:53, Hamlet:

Mam nadzieję, że Prezydent Duda ZAWETUJE WSZYSTKIE ustawy PO-HOŁ-ZSL-SLD

18 listopada, 21:01, wyborca PO:

Lech Kaczyński tak blokował Tuskowi i potknął się w Smoleńsku.

Tak. Bolszewicy umieją tylko mordować przeciwników.

B
Babka Lenina
18 listopada, 21:18, Adam:

piszecie Hejty Stop-przeciez tu sie wylewa najwieksze bydlo jakie moze gdziekolwiek egzystowac.Won za don SSyny

18 listopada, 21:56, Moya Świątoyebliwość ;):

Adamie bądż błogosławion za samokrytykę dot. bydła za Don wysyłanego.

W nagrodę księża, a nawet biskupia do zlizywania feta spod napleta na Ciebie czeka.

Kanclerz z kurvvi zaproponuje ci termin audiencji ;)

Co za tępy PO ] E B! xD

M
Moya Świątoyebliwość ;)
18 listopada, 21:18, Adam:

piszecie Hejty Stop-przeciez tu sie wylewa najwieksze bydlo jakie moze gdziekolwiek egzystowac.Won za don SSyny

Adamie bądż błogosławion za samokrytykę dot. bydła za Don wysyłanego.

W nagrodę księża, a nawet biskupia do zlizywania feta spod napleta na Ciebie czeka.

Kanclerz z kurvvi zaproponuje ci termin audiencji ;)

Wróć na i.pl Portal i.pl