Pociągiem z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w 125 min.

Marcin Bereszczyński
Pociągiem z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w 2 godz. i 5 minut? Brzmi jak science fiction, bo obecnie z Łodzi do Wrocławia jedziemy 4 godz., a do Warszawy ponad 2 godz. Istnieje jednak szansa, że takie połączenie kolejowe powstanie i to bez projektu Kolei Dużych Prędkości.

Urząd Marszałkowski w Łodzi i Urząd Miasta we Wrocławiu przygotowały za 60 tys. zł "Koncepcję nowego połączenia na linii Wrocław - Łódź - Warszawa wraz z analizą potencjalnych potoków ruchu pasażerskiego". Opracowanie trafiło na biurko ministra transportu Sławomira Nowaka. Jeśli rząd przyjmie ten program, to w 2030 r. czas przejazdu ze stolicy do Wrocławia przez Łódź skróci się do 125 minut.

Realizacja szybkiego połączenia kolejowego miałaby odbyć się w dwóch etapach. Pierwszy w latach 2013 - 2020. Zakłada on modernizację istniejących linii kolejowych między Łodzią i Wrocławiem. Koniecznością jest też wybudowanie linii między Sieradzem i Wieruszowem, bo na tym 49-kilometrowym odcinku nie ma połączenia kolejowego.

Dzięki temu za 8 lat podróż z Warszawy do Wrocławia skróciłaby się do 3 godz. i 25 minut. Obecnie pociągi pospieszne jadą przez Częstochowę, a nie przez Łódź i pokonują trasę z Warszawy do Wrocławia w 7 godz. Podróż pociągiem ekspresowym trwa niecałe 6 godz.

Drugi etap przewidziany jest na lata 2020 - 2029. Zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej w szlaku, jaki był wytyczony dla Kolei Dużych Prędkości. Na tę trasę za rok będzie opracowane studium wykonalności. W dodatku jeden z odcinków, czyli linia między Sieradzem i Wieruszowem była już gotowa, bo powinna być zbudowana w pierwszym etapie.

Całą trasę z Warszawy do Wrocławia przez Łódź zaplanowano dla pociągów, które będą pędziły 250 km/h. Oznacza to, że w 2030 r. ze stolicy kraju do stolicy Dolnego Śląska jechałoby się 125 minut. Skróciłby się również dystans z 344 do 321 km.

Jednym z założeń powstania nowej, szybkiej linii kolejowej jest wybudowanie tunelu średnicowego między dworcami Łódź Fabryczna i Kaliska.

- Czas przejazdu między Łodzią i Wrocławiem, wynoszący ponad 4 godz., jest nie do zaakceptowania - mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Opracowana koncepcja jest próbą rozwiązania tego problemu. Koncepcja ma jednak mankamenty. Koszt realizacji szacowany jest na ok.20 mld zł, czyli niewiele mniej niż budowa całej KDP, co oznacza brak szybkiego połączenia z Poznaniem i nie rozwiązuje połączenia Łodzi z Wieluniem. W ocenie woj. łódzkiego nadal najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest budowa KDP, czyli tzw."Y" - zastrzega marszałek.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl