Pociągi dalekobieżne mają być znów droższe

Tomasz Cylka
Na dalekich trasach będziemy jeździć tylko ekspresami fot. Wojciech Gadomski
Od 12 grudnia możemy mieć problemy, żeby dojechać tanim pociągiem pospiesznym z Poznania do Krakowa czy z Katowic do Gdańska - dowiedziała się "Polska".

Te połączenia obsługuje teraz spółka PKP Przewozy Regionalne, a rządowy projekt zakłada ich przejęcie przez spółkę PKP InterCity - dowiedziała się "Polska".

- Mogę powiedzieć, że taki projekt istnieje - potwierdza Adrianna Chibowska, rzecznik PKP InterCity. Żadnych szczegółów nie chce jednak zdradzić.

Taki pomysł to jeden z elementów projektu przejęcia przez samorządy wojewódzkie przewozów regionalnych.

Pomysł Ministerstwa Infrastruktury budzi coraz większe wątpliwości urzędów marszałkowskich. - Skarb Państwa spłaci długi spółki PKP Przewozy Regionalne i przekaże jej udziały samorządom. Każde województwo otrzyma swoją pulę udziałów - przekonuje do przejęcia kolei regionalnych przez samorządy Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury.

Wczoraj w Poznaniu o szczegółach tej propozycji rozmawiali za zamkniętymi drzwiami samorządowcy z całej Polski.

Wątpliwości jest mnóstwo. Podstawowe to pieniądze. Urzędy marszałkowskie chcą zdecydowanej gwarancji oddłużenia kolejowej spółki do końca tego roku. Rząd proponuje trzy etapy do 2009 roku. Kwestią sporną jest modernizacja zdezelowanego taboru. W skali całego kraju chodzi o kwotę 15 mld zł w ciągu 10 lat. Rząd takiej dotacji nie przewiduje.

I wreszcie kwestia rozkładów jazdy. - Teraz spółka PKP Przewozy Regionalne obsługuje także międzywojewódzkie pociągi pospieszne, które przynoszą jakiś zysk. Ale ma je przejąć spółka InterCity. Stracą na tym pasażerowie, bo większość pociągów pospiesznych zostanie przekształcona w ekspresowe - mówi uczestnik wczorajszego spotkania.

Takie przekwalifikowanie pociągów uderzy po kieszeniach pasażerów. Dziś za bilet z Poznania do Warszawy pociągiem pospiesznym trzeba zapłacić 48 zł, a ekspres kosztuje średnio 95 zł. Na bilet na pociąg pospieszny z Katowic do Gdańska wystarczy tylko 60 zł, podczas gdy na ekspres potrzeba 129 zł.

Samorządowcy debatowali wczoraj w Poznaniu nad projektem do późnego wieczora. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ustalili, że nie zgodzą się na rozwiązania proponowane przez rząd.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie