PKP CARGO pozbawione prezesa: Wojciech Balczun zrezygnował z...

    PKP CARGO pozbawione prezesa: Wojciech Balczun zrezygnował z funkcji

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Wojciech Balczun

    Wojciech Balczun

    Wojciech Balczun 28 stycznia br. zrezygnował z funkcji prezesa PKP Cargo. Stanowisko to obejmował od pięciu lat, w tym czasie spółka przeszła epokową metamorfozę. Z molocha z gigantycznymi długami PKP Cargo przekształciło się w nowoczesnego operatora logistycznego przynoszącego milionowe zyski. Do czasu powołania nowego prezesa PKP Cargo, pełniącym obowiązki prezesa spółki będzie Marek Zaleśny, członek zarządu ds. handlowych.
    Wojciech Balczun

    Wojciech Balczun

    Wojciech Balczun podjął decyzję o rezygnacji ze stanowiska prezesa PKP Cargo z powodu otrzymania intratnej propozycji z firmy międzynarodowej, jednak będzie wspierał spółkę w roli doradcy jeszcze przez trzy miesiące.

    Balczun objął fotel szefa PKP Cargo w 2008 roku z zadaniem restrukturyzacji firmy. Eksperci niejednokrotnie podkreślali, że restrukturyzacja PKP Cargo jest ewenementem na skalę światową - proces restrukturyzacji został przeprowadzony nie w ciągu kilku lat, lecz kilkunastu miesięcy i to za zgodą załogi, i partnerów społecznych.
    Jeszcze w 2008 roku PKP Cargo zatrudniało ok. 44 tys. osób, zaś obecnie zatrudnienie w spółce wynosi ok. 24,5 tys. osób. Restrukturyzacja objęła także zmniejszenie liczby zakładów z 42 do 10, liczba zaplecz utrzymania taboru spadła ze 108 do 52, liczba stacji rozrządowych z 10 do 3, posiadanych lokomotyw z 3 tys. do 2,7 tys. sztuk, liczba wagonów z ponad 80 tys. do 68 tys. sztuk. Zreorganizowano pion handlowy spółki - usprawniając obsługę klienta, przebudowano pion utrzymania (utworzono w całym kraju 11 spółek zależnych). Efektem zmian było znaczne usprawnienie przewozów i poprawa efektywności, obsługi klientów, a także ograniczenie kosztów.

    W 2008 roku strata PKP Cargo wyniosła 178,8 mln zł. Rok później spółka była na minusie prawie 500 mln zł - ze względu na koszty restrukturyzacyjne (Program Dobrowolnych odejść tylko w 2009 roku kosztował ok. 200 mln zł). Jednak już w 2010 roku spółka zbilansowała swoją działalność i zakończyła z zyskiem na poziomie 60 mln zł. Spółka zbudowała trwałe podstawy do generowania systematycznie rosnącej sprzedaży w kolejnych latach, czego najlepszym dowodem są wyniki finansowe za rok 2012. Zysk netto za 2012 rok wyniósł już ok. 213 mln zł. Liczony według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, na który spółka przeszła w związku z przygotowywaniem do debiutu giełdowego, wynosi już ok. 340 mln zł netto.

    Poza ograniczaniem kosztów i wypracowaniu zysków, nie zapomniano o inwestycjach. W 2010 roku nakłady inwestycyjne wyniosły 325,2 mln zł, w 2011 - już 438,3 mln zł (to wzrost prawie o 35%). Największa część z tych środków przeznaczona została na zakupy i modernizację taboru. Oprócz tego blisko 39 mln zł przeznaczone zostało na inwestycje kapitałowe, ponad 35 mln zł na inwestycje związane z nieruchomościami i 43,5 mln zł na pozostałe cele inwestycyjne, ze szczególnym uwzględnieniem wydatków na sferę IT. Po 10 miesiącach 2012 roku na inwestycje wyniosły 423,6 mln zł. Zdecydowana większość środków inwestycyjnych została przeznaczona na modernizację taboru trakcyjnego (niemal 330 mln zł).

    Wojciech Balczun był prezesem PKP Cargo od stycznia 2008 roku. W latach 2005 - 2007 był przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP S.A. W 2006 mediował w trakcie sporu zbiorowego na tle postulatów płacowych w PKP Cargo. W kwietniu 2012 został przewodniczącym rady nadzorczej Polskich Linii Lotniczych LOT. Pełni także funkcję wiceprezydenta Pracodawców RP oraz wiceprezydenta Europejskiej Organizacji Pracodawców Sektora Publicznego (CEEP). W ciągu ostatnich pięciu lat Wojciech Balczun został laureatem wielu prestiżowych nagród m.in "Menedżer Roku 2009", "Platynowy Laur Umiejętności i Kompetencji" przyznawany przez Krajową Izbę Gospodarczą, "Konfederatka" -wyróżnienie przyznawane przez Pracodawców RP, "Tego, który zmienia polski przemysł" (nagroda przyznawana przez Grupę PTWP wraz z redakcją miesięcznika "Nowy Przemysł" i portalu gospodarczego WNP.pl), "Twarz Biznesu" w rankingu Dziennika Gazety Prawnej i TVN CNBC, "Najlepszy Partner w Biznesie 2012" czy TOP 20 "Bloomberg Businessweek Polska" dla najlepszych menedżerów na czas kryzysu.

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (13)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zwolnił 44% załogi

    Niewierny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Zrobić z 10-ciu stacji rozrządowych zaledwie 3.
    Domyślam się, że większość komentujących [ 98%] nie ma pojęcia jaką rolę odgrywa na koleji stacja rozrządowa. Skandal .Kariera i udziały w radach...rozwiń całość

    Zrobić z 10-ciu stacji rozrządowych zaledwie 3.
    Domyślam się, że większość komentujących [ 98%] nie ma pojęcia jaką rolę odgrywa na koleji stacja rozrządowa. Skandal .Kariera i udziały w radach nadzorczych - prawie jak "geniusz" Olechowski.
    Od razu nasuwa się domysł po PO-parciu partyjnym.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szkoda

    Pracownik PKP Cargo S.A. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 14

    Szkoda że odchodzi bo takiego prezesa jak PAN W******* BALCZUN który wyprowadził spółkę PKP.Cargo.S.A z dna już nie będzie miała. Szacun dla pana panie prezesie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Balczun to guru!

    Pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 16

    Do krytyków:
    Balczun postawił bankruta na nogi zarobił dla Cargo S.A. - czyli pracowników i budżetu wielką kasę. A p...nie o wieku, politologii itd do zwykła polaczków zawiść!!! Pokażcie innego...rozwiń całość

    Do krytyków:
    Balczun postawił bankruta na nogi zarobił dla Cargo S.A. - czyli pracowników i budżetu wielką kasę. A p...nie o wieku, politologii itd do zwykła polaczków zawiść!!! Pokażcie innego polskiego managera w sektorze budzetowym który potrafił w gaszczu biznesu i polityki wykazać się takimi osiągnieciami?
    I przestancie dla zasady krytykować wszystko i wszystkich!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łubu dubu!

    młotkowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 16

    Czy naprawdę zrobienie z drugiego co do wielkości w Europie monopolisty w przewozach towarowych, w czasie boomu budowlanego, torowego, autostradowego i euro2012-ego firmy wychodzącej na plus...rozwiń całość

    Czy naprawdę zrobienie z drugiego co do wielkości w Europie monopolisty w przewozach towarowych, w czasie boomu budowlanego, torowego, autostradowego i euro2012-ego firmy wychodzącej na plus zasługuje aż na takie peany? Nie studzi waszego zapału sprawa niedoszłej montowni chińskich wagonów w Szczecinie? Toż od samego początku wiadomo było że się na tym nie zarobi, a p.Balczun brnął w to latami. Euro za nami, boom torowo-autostradowy też, przez te pięć prezesowania Balczuna udział konkurencji prywatnej w rynku wzrósł o kilkanaście p.proc., skończyły się możliwości obcinania kosztów przez kasację taboru i pracowników więc na co ma p. Balczun czekać? Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ciekawa Postac

    kat (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 33

    Pan Prezes to ciekawa postac biznesu. W młodym wieku dostaje prace na stanowiskach kierowniczych, Poczta, Banki , od pieciu lat czyli majac 37 lat swojego zycia zostaje prezesem oraz jest w radzie...rozwiń całość

    Pan Prezes to ciekawa postac biznesu. W młodym wieku dostaje prace na stanowiskach kierowniczych, Poczta, Banki , od pieciu lat czyli majac 37 lat swojego zycia zostaje prezesem oraz jest w radzie PL LOT. Teraz chce objac KGHM. Skad takie umiejetnoci menadzerskie. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prymus na politologii

    Zdzichu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 15

    To wszystko dzięki swoim niezwyklym umiejętnościom, które nabył studiując politologię.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pkp wstyd

    anka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 44 / 22

    co jest z Wami

    żeby ludzie siedzieli godzinami w pociągu bo maszynista sam musi naprawiać usterkę

    jak mają pasażerowie zdążyć na inny pociąg

    nie ma śniegu nie ma mrozu a pociągi są opóźnione, a...rozwiń całość

    co jest z Wami

    żeby ludzie siedzieli godzinami w pociągu bo maszynista sam musi naprawiać usterkę

    jak mają pasażerowie zdążyć na inny pociąg

    nie ma śniegu nie ma mrozu a pociągi są opóźnione, a Wy tylko strajkujecie

    Wstyd!!!!!!!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nadzieja

    marko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 34

    uważam człowieka za przykład inteligentnego młodego polskiego menadzera, który dopiero w prywatnej spółce rozwinie skrzydła. spolka skarbu panstwa to mieszanie biznesu i polityki, nie licza sie...rozwiń całość

    uważam człowieka za przykład inteligentnego młodego polskiego menadzera, który dopiero w prywatnej spółce rozwinie skrzydła. spolka skarbu panstwa to mieszanie biznesu i polityki, nie licza sie kompetencje tylko otwieranie drzwi wladzy, usmiechy do nich i inne lizusowe podchody, a to nie przystoi powaznym ludziom. Balczun udowodnil, ze nasze narodowe kadry maja olbrzymi potencjal i nawet ze przedsiebiorstwa majacego milionowe długi, mozna w kilka lat zrobic lidera, ktory liczy sie w europie. i to mnie cieszy!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Quo vadis Cargo?

    Xawery (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 43 / 14

    Fatalnie, ze skuteczni i apolityczni menedżerowie są wypychani ze strategicznych spółek. Nie wierze, ze Balczun odszedł z własnej woli. Raczej został skloniony do honorowego odejścia, żeby odstąpił...rozwiń całość

    Fatalnie, ze skuteczni i apolityczni menedżerowie są wypychani ze strategicznych spółek. Nie wierze, ze Balczun odszedł z własnej woli. Raczej został skloniony do honorowego odejścia, żeby odstąpił miejsca politycznym sepom. A Tusk obiecywał stawianie na kompetencje, pusty śmiech mnie ogarnia. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ad rem

    Kargul (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 39 / 17

    Proszę Państwa, jaka piękna laurka dla wybitnego menadżera (po politologii), w SPÓŁKACH SKARBU PAŃSTWA. Restrukturyzacja zatrudnienia polegała głównie na wydzieleniu ponad 10 spółek utrzymaniowych,...rozwiń całość

    Proszę Państwa, jaka piękna laurka dla wybitnego menadżera (po politologii), w SPÓŁKACH SKARBU PAŃSTWA. Restrukturyzacja zatrudnienia polegała głównie na wydzieleniu ponad 10 spółek utrzymaniowych, a cudowna poprawa wyniku - na drastycznych cięciach kosztów generujących przychody (tj. taboru). Jesli jesteście uczciwym portalem, podajcie za kolejne lata panowania Balczuna: roczne przychody, roczne wydatki na tabor, porównując je do pozostałych kosztów. Dane wycinkowe są zwykłą manipulacją Balczuna i brakiem dociekliwości autora artykułu. Ciekawostką są inwestycje kapitałowe, powzięte w spółce przewozowej.
    Prestiżowe nagrody - to skutek "pozostałych inwestycji" (czytaj: inwestycje w prezesa). Proszę zadać sobie trudu i sprawdzić, jakie kwoty przepłynęły z rachunków CARGO na konta organizacji przyznających te nagrody lub instytucji z nimi powiązanych. No cóż, po 20 latach debilizacji społeczeństwa (tj. dostosowywania poziomu polskiej oświaty do poziomu europejskiego), znakomita większość internautów nie jest zdolna do logicznego myślenia i wiązania faktów...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Balczun na boczny tor

    Karol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 17

    Nie rozumiem niechęci części związkowców i czesci ludzi Tuska do Balczuna. Z jednej strony reprezentanci pracownikow powinni go nosić na rękach za wzorowa reformę PKP Cargo, a z drugiej...rozwiń całość

    Nie rozumiem niechęci części związkowców i czesci ludzi Tuska do Balczuna. Z jednej strony reprezentanci pracownikow powinni go nosić na rękach za wzorowa reformę PKP Cargo, a z drugiej "właściciel"spółki powinien ozlocic prezesa za świetne wyniki strategicznej spółki. Nie mogę pojąć czemu Nowak i jego mlodzi kolejarze z PKP SA nie zatrzymali Balczuna. Pewno maja świetnego następcę.hahahahaha. Tylko sarkazmzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    smierdzi syndykalizmem

    Agesilaos (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 37

    Ten komentarz czuc na mile fochami zwiazkowca, niezadowolonego, ze w Cargo spacyfikowano roszczenia syndykalne. Prawda jest taka, ze spolka stanela na nogi - i to za Balczuna wlasnie. P***lenie o...rozwiń całość

    Ten komentarz czuc na mile fochami zwiazkowca, niezadowolonego, ze w Cargo spacyfikowano roszczenia syndykalne. Prawda jest taka, ze spolka stanela na nogi - i to za Balczuna wlasnie. P***lenie o kwotach, instytucjach pod nickiem, a nie z odkryta przylbica, to zwykly tchorzliwy donos. Generalnie styl Aniola z Alternatywy4...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sukces w oczy kole

    Benek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 22

    Skąd u ludzi tyle bezinteresownej zawiści? Prezes Cargo to bezdyskusyjnie jeden z najlepszych polskich menadżerów. Wszyscy w branży, nawet konkurencja, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Z...rozwiń całość

    Skąd u ludzi tyle bezinteresownej zawiści? Prezes Cargo to bezdyskusyjnie jeden z najlepszych polskich menadżerów. Wszyscy w branży, nawet konkurencja, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Z bankruta zamienił Cargo w dobrze zarządzane i dochodowe przedsiębiorstwo, ktore jest jedynym rodzynkiem w całej grupie PKP. Za chwile idzie na giełdę i przyniesie zyski panstwowemu właścicielowi i zatrudnionym w Cargo pracownikom.

    Ale zawsze znajdzie sie ktos kogo drazni cudzy sukces i chce go obrzydzic. Pytanie, czy robi to zupełnie bezinteresownie, czy jest to element czarnego PR i tajemniczych rozgrywek o których nie mamy pojęcia...?zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo