PKN ORLEN - największym sponsorem polskiego sportu i kultury

Materiał informacyjny PKN ORLEN
PKN ORLEN to nie tylko największy koncern multienergetyczny w Polsce. To także lider w rankingu sponsorów sportu, kultury i projektów społecznych. Koncern postanowił po raz pierwszy przedstawić raport roczny, poświęcony jego działalności sponsoringowej.

OSIEMSET MILIONÓW ZŁOTYCH – tyle wyniósł reklamowy ekwiwalent, wynikający ze sponsorskiej działalności PKN ORLEN w zeszłym roku. Koncern zanotował tym samym znaczny wzrost – aż o 11 punktów procentowych – w stosunku do roku 2019 i w sposób znaczący wyprzedził pozostałe, analizowane marki.

Sponsoring to ważne narzędzie budujące globalny wizerunek ORLEN. I choć firma głównie angażuje się w działania związane z motorsportem, wspierając takie dyscypliny jak:

  • wyścigi i rajdy samochodowe,
  • żużel,
  • formułę motorowodną F1H2O,
  • akrobacje lotnicze.

Sponsoruje także:

  • siatkówkę,
  • lekkoatletykę,
  • kolarstwo,
  • piłkę nożną,
  • piłkę ręczną.

Warto wiedzieć, że PKN ORLEN jest sponsorem strategicznym Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej oraz Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego.

To nie wszystko. PKN ORLEN jest także aktywnym mecenasem instytucji kultury. Wspiera także różnego rodzaju programy społeczne. W badaniach przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 2020 roku aż 54% badanych wskazało ORLEN jako firmę najczęściej angażującą się w działalność sponsoringową.

Działania PKN ORLEN w motorsporcie

Najważniejszym projektem PKN ORLEN w ramach sponsoringu sportu jest współpraca z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo Racing ORLEN oraz wsparcie jedynego jak dotychczas polskiego kierowcy w F1 – Roberta Kubicy. To zaangażowanie koncern traktuje jako inwestycję, która nie tylko wzmacnia wizerunek, ale też wspiera biznes PKN ORLEN na rynku międzynarodowym. Ekwiwalent reklamowy, związany z obecnością marki ORLEN w F1 i obejmujący ponad 100 tys. publikacji, wyniósł w 2020 roku aż 433 miliony złotych. Wspierani przez PKN ORLEN zawodnicy prezentują markę nie tylko na torach Formuły 1, ale także podczas cyklu European Le Mans Series. Co ciekawe, łączna widownia zawodów Formuły 1, transmitowanej w 51 krajowych telewizjach, sięga aż 400 mln widzów.

pkn orlen

Ważnym projektem w działaniach PKN ORLEN jest też ORLEN Team – najsłynniejszy polski zespół motorsportowy. W barwach ORLEN Team startują między innymi:

  • indywidualny mistrz świata na żużlu – Bartosz Zmarzlik,
  • występujący na Dakarze – najtrudniejszym rajdzie terenowym świata – Kuba Przygoński,
  • wschodząca gwiazda rajdów samochodowych, Wicemistrz Europy Juniorów – Mikołaj Marczyk,
  • ścigający się na co dzień w wodnej Formule 1 – Bartłomiej Marszałek.

W 2020 roku PKN ORLEN zaangażował wspieranych przez siebie sportowców – w tym między innymi Roberta Kubicę czy Bartłomieja Marszałka – w działania, które zastępowały często odwoływane z powodu pandemii zawody. Jedną z takich inicjatyw były obchody stulecia Cudu nad Wisłą. Dzięki unikatowemu konceptowi oraz wieloetapowym działaniom w mediach, projekt odnotował rekordowe zasięgi w historii działań sponsoringowych PKN ORLEN. Postawa w trakcie pandemii ma zresztą bezpośredni wpływ na postrzeganie całego koncernu.

pkn orlen

Badania przeprowadzone we wrześniu 2020 roku przez pracownię Wavemaker wskazały, że PKN ORLEN jest marką, która zdecydowanie najmocniej kojarzy się z zaangażowaniem w pomoc w walce z pandemią. Warto wspomnieć, że w styczniu Przegląd Sportowy nagrodził PKN ORLEN tytułem Mecenasa Polskiego Sportu w Trudnych Czasach 2020.

PKN ORLEN mecenasem kultury i projektów społecznych

PKN ORLEN jest także aktywnym mecenasem instytucji kultury. Wspiera między innymi Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, którego główną misją jest ochrona dziedzictwa najwybitniejszego polskiego kompozytora. Współpracuje także z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Muzeum Narodowym oraz Muzeum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. PKN ORLEN wspiera też liczne wydarzenia o charakterze kulturalnym i patriotycznym.

Działania sponsorskie PKN ORLEN W 2020 r. w liczbach

  • 800 mln złotych - tyle wyniósł łączny ekwiwalent reklamowy związany ze sponsoringiem sportu i kultury;
  • 433 mln złotych - tyle wyniósł ekwiwalent mediowy dla marki ORLEN w globalnej ekspozycji telewizyjnej i mediach społecznościowych związanych z Formułą 1, obejmujący 100 tys. publikacji;
  • 362 mln złotych - tyle wyniósł ekwiwalent reklamowy w polskich mediach, obejmujący 867 tys. ekspozycji marek PKN ORLEN;
  • 5125 wydarzeń - odbyło ze wsparciem PKN ORLEN, co daje średnio 14 projektów każdego dnia, w tym 1930 wydarzeń w obszarze sponsoringu sportu zawodowego i amatorskiego, 939 wydarzeń w obszarze kultury i mecenatu oraz 1607 wydarzeń w obszarze sponsoringu społecznego.