PIT 0 dla młodych. "Zatrudnię osoby do 26 roku życia. Inne mnie nie interesują"

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pixabay.com
Dochody osób do 26. roku życia, które nie przekraczają 85,5 tys. zł rocznie będą od sierpnia zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Eksperci: - Zacznie się fikcyjne zatrudnianie młodych, zwłaszcza krewnych.

Zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy zarówno przychodów z pracy, jak i z umów zleceń.

Zgodnie z założeniami przepisy o uldze w PIT wejdą w życie 1 sierpnia tego roku i będą mieć zastosowanie do przychodów uzyskanych od tej daty.

Co z zasadą równości wobec prawa?

„Dzięki PIT-owi 0 dla młodych osoby, które rozpoczynają swoją karierę zawodową, otrzymają do ręki wyższe wynagrodzenie za swoją pracę. Będzie to istotny impuls do podejmowania legalnego zatrudnienia oraz pozostawania w kraju i rozwijania polskiej gospodarki” - powiedział Marian Banaś, minister finansów.

Ulga w PIT ma dotyczyć dochodów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Pojawiły się jednak głosy krytykujące to rozwiązanie. - Zwolnienie dedykowane wyłącznie osobom w wieku do 26 lat i uzyskującym przychody z konkretnego źródła narusza zasadę równości wobec prawa, określoną w artykule 32 Konstytucji RP - uważa Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy Konfederacji Lewiatan. - Budzi wątpliwości, dlaczego wyłączono z grona uprawnionych do stosowania nowej ulgi młodych ludzi, którzy podejmują działalność zawodową na podstawie umów o dzieło. Naturalnym stosunkiem prawnym łączącym niektóre grupy zawodowe, jak chociażby artystów, architektów, grafików, fotografów, aktorów czy dziennikarzy, z podmiotami zatrudniającymi są umowy o dzieło.

Podobne zastrzeżenia budzi wyłączenie młodych, którzy decydują się na podjęcie znaczącego ryzyka gospodarczego i prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. - To przedsiębiorcy w największym stopniu przyczyniają się do budowania wzrostu gospodarczego, jednocześnie przyjmując na swoje barki bardzo wysoką odpowiedzialność chociażby za zatrudnianych pracowników - podkreśla Pruszyński.

Przeczytaj także:

W praktyce ma to wyglądać tak: 25-latek zarabiający 7000 zł miesięcznie będzie całkowicie zwolnionyz PIT, natomiast ktoś o dwa lata starszy z minimalnym wynagrodzeniem 2250 zł już nie.

Absolwent po ukończeniu szkoły średniej podejmie zatrudnienie lub zatrudnienie i studia w trybie zaocznym osiągnie dużo większą korzyść niż osoby studiujące na kierunkach dziennych (ci pierwsi, według obliczeń Lewiatana, mogą w ciągu 7 lat zaoszczędzić do ok. 47400 zł, a drudzy przez 2 lata już tylko do ok. 13 500 zł).

Poza tym starsi po 26. roku życia, którzy zechcą „przebranżowić” się w momencie zmiany pracy otrzymają wynagrodzenie podobne do młodego dopiero zaczynającego karierę.

Na tym konkretnym stanowisku jeden i drugi są „nowi” – jednak pierwszy będzie objęty podatkiem, a drugi nie, co spowoduje nierówne wynagrodzenie za taką samą pracę.

Według „Gazety Prawnej” niejedna firma pożywi się na PIT 0 dla młodych. Będzie skłaniać do zawierania fikcyjnych umów. Skorzystają obie strony – ten, kto rzekomo zatrudni, i ten kogo „zatrudnią”.

Fikcyjne koszty

Już teraz słychać głosy, że stanie się to zachętą do fikcyjnego zatrudniania młodych osób.

– Tylko patrzeć, jak pojawią się ogłoszenia w stylu: „Zatrudnię młodego do 26. roku życia” – mówią „GP” doradcy podatkowi.
Korzyści odniosą obie strony. Ten, co ma być rzekomo zatrudniony, bo dostanie „prowizję” za to, że „użyczy” swoich danych osobie, która w normalnych warunkach musiałaby zapłacić podatek. I druga strona, czyli zatrudniający, gdyż wypłacone wynagrodzenie zwolnione z PIT odliczy od swojego przychodu do opodatkowania.

Czytaj też: Pracownicze Plany Kapitałowe w 2019 roku. Ile zapłaci pracodawca, a ile pracownik? [USTAWA PPK]

„ Po wejściu w życie nowego zwolnienia z PIT takie fikcyjne koszty mogą zacząć generować młodzi ludzie, zwłaszcza krewni” – przestrzega w „Gazecie Prawnej” Andrzej Radzisław z Kancelarii Goźlińska, Petryk i Wspólnicy.

- Nadużycia na pewno się zdarzą - komentuje dla nas Biuro Rachunkowe Prospect. - Przy zatrudnieniu studenta do 26 roku życia nie będzie PIT ani ZUS, co oznacza całkowicie bezkosztowe wynagrodzenie. - Umowy zlecenia dla studentów do 26 lat nie są oskładkowane, więc gdy dojdzie brak obowiązku naliczania zaliczki na PIT to będą bez kosztów. Dlatego oni łatwiej dostaną pracę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: PIT 0 dla młodych. "Zatrudnię osoby do 26 roku życia. Inne mnie nie interesują" - Gazeta Pomorska

Komentarze 153

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mikołaj

PIS to synonim niesprawiedliwości społecznej, ale gospodarka ich zniszczy, a ludzie na taczkach wywiozą

M
Mikołaj

Do 26 roku 80 koła zwolnione z podatku. 0 ZŁ PODATKU, ja mam 30 lat i mam płacić. Najlepiej skacząc za minimalną. TAKIEGO WAŁA.

G
Gość
2019-06-30T14:20:24 02:00, Lklk:

Nic tylko wyjechać z kraju i zarabiać ciut lepsze pieniążki, niż robić to samo, by ktoś mógł sobie lecieć w kulki... góra robi z nas niesprawnych umysłowo... Tu coś dadzą, tu coś zabiorą i tak ich interesy się kręcą, a my dajemy przyzwolenie na robienie nas w bambuko...pozdrawiam

Dokładnie, w samo sedno..

G
Gość
2019-06-27T10:22:11 02:00, Gość:

Zlikwidujmy podatek dochodowy dla wszystkich!!! Korwin od dawna o tym mowi. Podatek dochodowy to kara za prace!!!

Z tym się zgodzę. Jak wszystkim to wszystkim!

G
Gość
2019-06-29T11:52:43 02:00, Mart.:

Zamiast wszystkim pracującym obniżyć pit o jakieś 5- 6 % niezależnie od rodzaju umowy to pis tworzy kolejną grupkę swojego potencjalnego elektoratu. Co z równością praw dla wszystkich? Tak, wiem, pytanie retoryczne. Poza tym większość młodych ludzi nie jest aż tak wydajna jak by się mogło wydawać. Pomijam mniejsze doświadczenie zawodowe. Młodzi teraz patrzą już z innej perspektywy niż obecne pokolenie trzydziesto i czterdziestolatków i starsze roczniki. Zarobić jak najwięcej i minimum wysiłku, przecież całe życie przede mną. Do tego spora absencja chorobowa, często naciągana oraz nieprzywiązywanie się do firmy, nawet gdy warunki finansowe są niezłe. To oczym piszę jest pewnym uproszczeniem tematu, widzę jednak na przykładzie osób wśród których pracuję tego rodzaju tendencje. Od 1989r. nie mamy szczęścia do rządzących. Ci obecni też nie stanowią wyjątku, tyle że dzielą społeczeństwo według innych kryteriów, zachowując ( co gorsza) pozory prospołeczności. Ja nazywam to wybiórczym socjalizmem.

2019-06-30T13:23:02 02:00, Gość:

Zgadzam się w 200 procentach!

Ja też!

E
Ella
2019-06-27T12:35:02 02:00, Smutna młoda Polka:

Fajnie że to wchodzi 1.08 jak 30.08 kończę 26 lat. I tak, czuję się poszkodowana, bo rok temu przez ponad 6 miesięcy szukałam pracy nie mogąc jej znaleźć, przy takich okolicznościach na pewno by było łatwiej... Także wielkie dzięki do naszego rządu za kolejne wybiórcze przywileje. Bo jako młoda kobieta bez dzieci nie mogę od nich liczyć na żadne wsparcie. I wiadomo że nie jestem w tym sama. Zamiast dbać o główny trzon dochodu państwa, czyli ludzi 25-45 lat dba się o wszystkich innych. Brawo, na pewno nie będę na nich głosować, bo nie mam im za co dziękować.

Mam podobne odczucia. Kilka lat temu z rówieśnikami zaczynaliśmy poszukiwanie pracy. Większość na stażach z UP (800-900zł/miesięcznie). Teraz jest dużo więcej ofert pracy (na umowy). A wtedy trzeba było się wykazać , aby pracodawca był chętny na dalszą współpracę, zawarcie umowy o pracę. Obecnie z rówieśnikami mamy po 27 lat (nie łapiemy się na tą "ulgę"). I jak mamy się czuć, kiedy przyjmują na start dużo młodsze osoby na umowy o pracę i z większymi poborami? Dla nas to nie jest wcale motywujące, a nawet mocno krzywdzące. Już nie wspomnę o osobach starszych 30 i emerytach. Każdy z nich musi się utrzymać, ma rodziny, kredyty... Niesprawiedliwe jest zamykanie się na wąską grupą wiekową. Jak dać, to wszystkim po równo.

G
Gość
2019-07-01T16:29:34 02:00, andrzej2019:

Uważam, że dużo lepszym pomysłem niż zwalnianie młodych z podatku jest wyższa niż obecnie kwota wolna od podatku. Wtedy skorzysta młody podejmujący pierwszą pracę, każdy pracujący zarabiający wyraźnie poniżej przeciętnego wynagrodzenia i każdy emeryt nie pobierający "generalskiej" emerytury. Już kwota wolna w wysokości 15 000 PLN/rok będzie mieć znaczenie dla ludzi o niższych dochodach a pobierających najniższe emerytury i renty całkowicie zwolni z podatku.

Osobiście też nie jestem zwolennikiem obecnego pomysłu. Jest to krzywdzące wobec pozostałych. Jeśli już, to trzeba wziąć pod uwagę wszystkie grupy wiekowe i np. wszystkim obniżyć podatek dochodowy. O mniej procent , ale po równo. Nie rozumiem czemu osoba przed 26 rokiem życia ma zarabiać więcej niż osoba na tym samym stanowisku z wieloletnim doświadczeniem. Ktoś tu czegoś nie przemyślał...albo chciał wzbudzić w pozostałych zazdrość. Mnie to wcale nie motywuje do podjęcia pracy, a wręcz zniechęca...

G
Gość
2019-07-05T08:46:38 02:00, Gość:

Dyskryminacja ludzi po 26 roku życia Nie zgadzam się ja się dorabiał am sam pracowałem i płaciłem podatki to młodzi też powinni jak chcą pomóc to niech podwyższonej niższą krajową i zmniejszą podatki to tyle precz z dyskryminacją osób starszych pracujących nie będę robił na małolatów

Popieram.

I
I tyle w temacie 0 pitu.
https://wiadomosci-onet-pl.cdn.ampproject.org/v/s/wiadomosci.onet.pl/kraj/zerowy-pit-dla-mlodych-o-ile-wzrosnie-wynagrodzenie/zjw0njr.amp?amp_js_v=a2
G
Gość
PISKIBLOM NAJLEPIEJ WYCHODZI DZIELENIE NARODU ,SĄ LEPSI W TYM OD KOMUNISTÓW......
G
Gość
Totalna głupota! Będą zatrudniać do 26 roku życia, a jak będziesz mieć 27 to kopa w d... i zatrudnią młodszego. A to zniesienie opodatkowania dotyczące danej grupy osób i tak trzeba będzie jakoś nadgonić, więc zaraz innym coś utną albo podwyższą inny podatek itp. Tak że nie ma powodu do euforii.
G
Gość
2019-07-01T17:55:54 02:00, Gość:

Młody ma zawsze najtrudniej na rynku pracy ,sama pamiętam jak to było,z bólem wspominam ten czas

Dobrze ,że taka zmiana ,może moje dzieci będą miały lepiej.

2019-07-05T10:52:25 02:00, Gość:

O ile twój pracodawca nie postanowi ich zatrudnić bo będzie niższy koszt. A oni będą mieli wiecej

2019-07-05T11:02:05 02:00, Gość:

dzieci niech naklepią bachorów i z socjalu tj. plusów będą mieć więcej jak z pracy, bo obecnie pisowce pracowników traktują jak parobków,

2019-07-05T11:14:45 02:00, Gość:

Niech klepia bo jak nie to dostaną karę i oprócz tego że będą płacić podatek to jeszcze dodatkowy za brak dzieci.

no to trzeba uwijać się z wprowadzeniem tego podatku dopóki boss pisowski jeszcze żyje to przynajmniej on też zapłaci

G
Gość
2019-07-01T17:55:54 02:00, Gość:

Młody ma zawsze najtrudniej na rynku pracy ,sama pamiętam jak to było,z bólem wspominam ten czas

Dobrze ,że taka zmiana ,może moje dzieci będą miały lepiej.

2019-07-05T10:52:25 02:00, Gość:

O ile twój pracodawca nie postanowi ich zatrudnić bo będzie niższy koszt. A oni będą mieli wiecej

2019-07-05T11:02:05 02:00, Gość:

dzieci niech naklepią bachorów i z socjalu tj. plusów będą mieć więcej jak z pracy, bo obecnie pisowce pracowników traktują jak parobków,

Niech klepia bo jak nie to dostaną karę i oprócz tego że będą płacić podatek to jeszcze dodatkowy za brak dzieci.

G
Gość
2019-07-01T17:55:54 02:00, Gość:

Młody ma zawsze najtrudniej na rynku pracy ,sama pamiętam jak to było,z bólem wspominam ten czas

Dobrze ,że taka zmiana ,może moje dzieci będą miały lepiej.

2019-07-05T10:52:25 02:00, Gość:

O ile twój pracodawca nie postanowi ich zatrudnić bo będzie niższy koszt. A oni będą mieli wiecej

dzieci niech naklepią bachorów i z socjalu tj. plusów będą mieć więcej jak z pracy, bo obecnie pisowce pracowników traktują jak parobków,

G
Gość
2019-07-01T17:55:54 02:00, Gość:

Młody ma zawsze najtrudniej na rynku pracy ,sama pamiętam jak to było,z bólem wspominam ten czas

Dobrze ,że taka zmiana ,może moje dzieci będą miały lepiej.

O ile twój pracodawca nie postanowi ich zatrudnić bo będzie niższy koszt. A oni będą mieli wiecej

Wróć na i.pl Portal i.pl