Pierwszy lot testowy modelu energooszczędnego samolotu Flying-V w niemieckiej bazie lotniczej. Próba udała się.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
W jednej z niemieckich baz lotniczych przeprowadzono udany test modelu być może samolotu przyszłości. Próba powiodła się znakomicie.

Zespół naukowców, inżynierów i pilot dronów z Politechniki w holenderskim Delft przeprowadził w bazie lotniczej w Niemczech pierwszy lot testowy modelu energooszczędnego samolotu Flying-V.

Projekt ogłoszono w ub. roku wspólnie z KLM. Po testach w tunelu aerodynamicznym i naziemnych w Holandii, przyszedł czas na wykonanie pierwszego lotu. Udało się!

Lider projektu, dr Roelof Vos, jego zespół naukowców i inżynierów, zabrali model Flying-V o wadze 22,5 kg i szerokości 3 m do testów do bazy lotniczej w Niemczech, gdzie mogli współpracować z zespołem Airbusa.

Zadaniem był start, wykonanie szeregu manewrów i po wyczerpaniu baterii, wylądowanie. I udało się!

Vos: Jednym z naszych zmartwień było to, że samolot może mieć trudności z oderwaniem się od ziemi, ponieważ obliczenia wykazały, że „rotacja” może być problemem.

Zespół zoptymalizował model lotu, aby zapobiec temu problemowi. Rotacja była łatwa, start nastąpił przy prędkości 80 km / h. Ciąg był dobry, a prędkości i kąty lotu zgodne z przewidywaniami.

Ale testowanie nowej technologii nie jest proste. Zespół musiał zmienić środek ciężkości samolotu i naprawić antenę, aby poprawić telemetrię. Lot potwierdził też, że projekt wykazuje zbyt dużą niestateczność, co powoduje nierówne lądowanie.

Kolejnym krokiem będzie wykorzystanie danych zebranych podczas lotu do aerodynamicznego (programowego) modelu samolotu. Umożliwi to zaprogramowanie go w symulatorze lotu do wykorzystania w przyszłych badaniach, przy dalszym udoskonalaniu charakterystyk lotu. Zespół przygotuje też model do przyszłych testów.

Flying-V to konstrukcja energooszczędnej maszyny długodystansowej. Konstrukcja integruje kabinę pasażerską, ładownię i zbiorniki paliwa w skrzydłach, tworząc kształt litery V.

Obliczenia przewidywały, że ulepszony kształt aerodynamiczny i zmniejszona masa ograniczą zużycie paliwa o 20 proc. w porównaniu z najbardziej dziś zaawansowanymi samolotami.

KLM jest partnerem w tym projekcie od 2019 roku. Również dzięki temu wsparciu zespół projektowy był w stanie zbudować taki model. Zaprezentowany go po raz pierwszy podczas 100-lecia KLM w październiku 2019 r. W projekt zaangażowani są różni partnerzy biznesowi, w tym Airbus.

Airbus jest też zwolennikiem pierwszego lotu maszyny. Partnerzy pracują nad planem mającym dopracowanie koncepcji. Następny krok, to zapewnienie Flying-V trwałego napędu, biorąc pod uwagę, że projekt wydaje się odpowiedni do zastosowania ciekłego wodoru zamiast benzyny lotniczej.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl