Pierwsze łopaty wbite. Ruszyła budowa drogi ekspresowej S7 [ZDJĘCIA]

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Prace przy realizacji drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa rozpoczynają się na 13-kilometrowym odcinku w środkowej części tej trasy. To fragment drogi od węzła Szczepanowice do węzła Widoma.

Nowa droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale pozostawiona zostanie rezerwa na trzeci pas. Budowany obecnie fragment to środkowy odcinek tej drogi ekspresowej. Jego koszt został wyceniony na 508 mln 135 tys. zł.

Zainaugurowano budowę trasy w miejscu szczepanowickiego węzła na terenie powiatu miechowskiego. W uroczystościach wbicia łopaty uczestniczył m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Dziś rozpoczynamy budowę drogi S7 na północ od Krakowa. Drogi, która powinna być wybudowana w 2012 r., bo taki był pierwotny termin wykonania. Teraz realizujemy zadanie, wykonawca rozpoczął pracę - mówił podczas wbicia łopaty Adamczyk. - Odcinek od Szczepanowic do Widomej ma być gotowy do 2021 roku. A wkrótce będą realizowane kolejne odcinki. Trasa połączy południe Polski z Trójmiastem. Całą drogą ekspresową z Małopolski nad morze pojedziemy w 2023 roku - mówił wczoraj minister Andrzej Adamczyk.

Ponad 13-kilometrowy odcinek, którego budowę zaczęto, jest jednocześnie obwodnicą Słomnik. - Mieszkańcy tego miasta czekali na realizację zadania 20, a może 30 lat - podkreślił minister.

Z inwestycji cieszą się mieszkańcy Słomnik. Obecnie droga krajowa prowadzi przez centrum. - Ruch samochodów utrudnia życie mieszkańcom, a jednocześnie sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach i piesi przechodzący przez drogę spowalniają przejazd samochodów - mówi Paweł Knafel, burmistrz Słomnik.

Ten nowy odcinek drogi już za dwa lata znacznie skróci także czas jazdy do Krakowa podróżnym jadącym z północy od Słomnik. - Obecnie na pokonanie 40 kilometrów z Miechowa do Krakowa potrzebujemy około półtorej godziny. Jesteśmy przekonani, że po wybudowani S7 czas naszej jazdy znacznie się skróci - mówi Rafał Michalski, mieszkaniec Parkoszowic, wioski sąsiadującej ze Szczepanowicami, gdzie powstaje węzeł trasy ekspresowej.

Droga ekspresowa S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa ma mieć długość 55,6 kilometra. Zostanie włączona do istniejącego węzła Kraków-Nowa Huta przy ul. Igołomskiej.

Budowany obecnie fragment to środkowy odcinek całej trasy na północ od Krakowa. Ma być wykonany do 2021 r. Jego koszt został wyceniony na 508 mln 135 tys. zł. Nową drogą ekspresową samochody będą mogły jeździć z prędkością 100 km na godzinę.

Umowa na zaprojektowanie oraz budowę tego fragmentu drogi została podpisana w styczniu 2018 r. Wykonawcą inwestycji jest firma Mota-Engil Central Europe, która w przetargu zaproponowała najniższą ofertę.

Pozwolenie na budowę odcinka między węzłami Widoma i Szczepanowice z końcem sierpnia wydał wojewoda Piotr Ćwik. Decyzji tej wojewody nadał rygor natychmiastowej wykonalności. To umożliwiło przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy dało możliwość rozpoczęcia prac w terenie.

Roboty w terenie już ruszyły. Są realizowane nie tylko w miejscu symbolicznego wbicia pierwszej łopaty w okolicy Szczepanowic, ale także na terenie powiatu krakowskiego.

Budowany fragment przebiega przez 16 miejscowości. W powiecie miechowskim są to trzy wioski Parkoszowice, Wielki Dół, Szczepanowice (w gminie Miechów). Natomiast w powiecie krakowskim: Orłów, Smroków, Zagaje Smrokowskie, Lipna Wola, Kacice, Zaborze (w gminie Słomniki) oraz Biskupice, Sieciechowice, Przestańsko, Poskwitów, Widoma, Domiarki, Zalesie (w gminie Iwanowice).

- Kolejny odcinek, który powstanie, będzie łączył Miechów z granicą Małopolski z województwem świętokrzyskim. Zezwolenie na realizację tej części S7 zostanie podpisane jeszcze we wrześniu tego roku. A na odcinek od Krakowa do Widomej jeszcze w tym roku zostanie złożona dokumentacja o wydanie decyzji na realizację. Uporamy się też z problemowym odcinkiem od Miechowa do Szczepanowic, on także jest przygotowywany - zaznacza Piotr Ćwik, wojewoda małopolski.

Na realizowanym 13-kilometrowym odcinku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dzielącym pasem ziemnym i pasami awaryjnymi. W ramach tego odcinka będą budowane dwa węzły Szczepanowice i Widoma, które połączą S7 z istniejącym układem komunikacyjnym.

Jednocześnie powstaną obiekty inżynieryjne w miejscach dróg krzyżujących się z nową ekspresówką. Powstanie odwodnienie oraz drogi dojazdowe. Planowana jest także infrastruktura dla rowerzystów i pieszych, ekrany akustyczne, a także przejścia dla zwierząt, ogrodzenie ochronne. Na tym odcinku planowane są dwa miejsca obsługi podróżnych przy węźle Widoma - jedno w kierunku Kielc, drugie w kierunku Krakowa.

Wybudowanie części drogi ekspresowej S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży z Krakowa w kierunku Warszawy i miast leżących na tej trasie.

Droga ekspresowa

S7 na północ od Krakowa
- Budowa drogi S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa podzielona została na trzy części.

Pierwszy odcinek: Moczydło (na granicy województwa świętokrzyskiego) - Szczepanowice (bez węzła) - długość 24 km. Na tym fragmencie ze względu na protesty mieszkańców wyodrębniono dwa etapy.
I etap od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Miechów jest w trakcie ogłaszania przetargu. Realizację robót planuje się w latach 2021-2023.
II etap od węzła Miechów do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość 5,3 km. Jest w przygotowaniu (uzyskiwanie decyzji środowiskowej). Realizacja robót planowana na lata 2022-2024.

Drugi odcinek: węzeł Szczepanowice (z węzłem) - węzeł Widoma (z węzłem) - długość 13,1 km. Rozpoczęte roboty w terenie.Termin realizacji to lata 2019-2021.

Trzeci odcinek: węzeł Widoma (bez węzła) - węzeł Nowa Huta (ul. Igołomska w Krakowie) - długość 18,3 km. Powstał projekt i przygotowywane są materiały do wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji Planowana realizacja robót: 2020-2022.

FLESZ - Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pierwsze łopaty wbite. Ruszyła budowa drogi ekspresowej S7 [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 września, 10:08, Pesymista:

No i co z tego skoro poradowianie znowu zablokują a ludzie będą i tak ginąć na drodze śmierci nr 7

12 września, 18:20, To co:

Ciekawe czy ty bez problemu oddasz dorobek życia

Przecież oni tego nie oddają za darmo. Nie tracą dorobku życia, raczej im się ten dorobek powiększa.

p
piko
A ten pajacyk z łopatą eks komendancik już szuka burty do której mozna się przyczepić ?
N
NaH
OK ale droga szybkiego ruchu S7 ? i Kraków Myślenice z ograniczeniami 50 i 70 km/h ??? O tym trzeba myśleć już teraz przecież to bardzo obciążony odcinek. Pomysł poprowadzenia drogi po nowym śladzie z A4 w okolicach Wieliczki do Myślenic bardzo dobry ... i co dalej ?
t
trytry
"Obecnie na pokonanie 40 kilometrów z Miechowa do Krakowa potrzebujemy około półtorej godziny."

Nie wiem którędy jedziecie, chyba przez Olkusz. Codziennie pokonuję tę trasę w obie strony i jadę 40-45 minut. Wliczając mały korek przed i w Słomnikach.
T
To co
12 września, 10:08, Pesymista:

No i co z tego skoro poradowianie znowu zablokują a ludzie będą i tak ginąć na drodze śmierci nr 7

Ciekawe czy ty bez problemu oddasz dorobek życia

G
Gość
12 września, 11:31, Gość:

Zaczeli od srodka ! moim zdaniem trzeba szybko wyprowadzic ruch z krakowa i dlatego uwazam wazniejszy jest odcinek Widoma - Kraków !! przeciez wlasnie na tym odcinku S7 wjazd jest koszmarny. czesto ten odcinek pokonuje sie w 2 godz. !!!!

Zgadza się. Zaczynają z d...y strony. Jak zwykle.

G
Gość
Jakim cudem ma być gotowa cała S7 skoro Myślenice - w. Bieżanowski to 25 km dziura w projekcie? O której nic nie wiadomo.
O
Olo
12 września, 9:32, Olo:

Wybory idą. Ciekawe ile kadencji potrwa budowa

Kiedyś otwierał nie drogi przed wyborami. Teraz przed wyborami tylko zaczynają budowy. Taniej wychodzi. Bo mozna kilka razy zaczynać

J
Jędrzej
już trzeba myśleć o zmianie planów. Nie ma sensu budować dodatkowej jezdni na obwodnicy południowej bo stała się już drogą lokalną. KRK nie ma się gdzie rozbudowywać trzeba się zastanowić nad budową nowej nitki obwodnicy , moim zdaniem od węzła Skawina w stronę Katowic i gdzieś na wysokości Zalasu dobić do A4. Miasto zyskałoby tereny pod rozbudowę osiedli i to na atrakcyjnych wypoczynkowo terenach
G
Gość
Zaczeli od srodka ! moim zdaniem trzeba szybko wyprowadzic ruch z krakowa i dlatego uwazam wazniejszy jest odcinek Widoma - Kraków !! przeciez wlasnie na tym odcinku S7 wjazd jest koszmarny. czesto ten odcinek pokonuje sie w 2 godz. !!!!
H
Hrabia Szczyglicki
A przeca ten minister wziety do polityki prosto od betoniarki, szybkie kształacenie na ratu w Olkuszu złożył obietnicę że S7 będzie gotowa jeszcze w czasie jego kadencji ! I co pisorki , jak to wytłumaczycie? To teraz sekta Pislamistów do szabel z hejtem na mnie
G
Gość
Oddali pensje i premie ci co nie zrobili nic z S7 w latach 1997-2001 i 2005-2007? (Żeby móc się teraz chwalić, że coś w końcu zrobią za nieswoje pieniądze?)
P
Pesymista
No i co z tego skoro poradowianie znowu zablokują a ludzie będą i tak ginąć na drodze śmierci nr 7
E
Easy Driver
"Nowa droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale pozostawiona zostanie rezerwa na trzeci pas" - tak wlasnie sie powinno budować drogi.... !!!
G
Gość
Mota-Engil Central Europe? Najniższa oferta, czy to poważne traktowanie ludzi! Ile będzie zmian wykonawcy!
Wróć na i.pl Portal i.pl