Pełny ZUS na umowach zlecenie? To oznacza wyższe koszty pracy dla wielu z nas

js
Pełny ZUS na umowach zlecenie? To oznacza wyższe koszty pracy dla wielu z nas. W zamian jednak emerytury będą także większe.
Pełny ZUS na umowach zlecenie? To oznacza wyższe koszty pracy dla wielu z nas. W zamian jednak emerytury będą także większe. Slawomir Mielnik
Pełny ZUS od każdej umowy zlecenia – PiS przygotowuje projekt zmian. Nowe przepisy mogłyby obowiązywać już od przyszłego roku. Tak donosi „Dziennik Gazeta Prawna”. Dziennik powołał się na członka rządu. Aktualnie osoba, która pracuje na umowie zleceniu płaci ZUS liczony od minimalnego wynagrodzenia. Wkrótce może się to zmienić.

Pełny ZUS od każdej umowy zlecenia? Kto za to zapłaci?

Obecnie ZUS z umowy zlecenia jest obliczany na podstawie obowiązującej płacy minimalnej. Co to oznacza w praktyce?

  1. Jeśli pracownik zarabia więcej niż wskazuje na to płaca minimalna, pracodawca nie musi odprowadzić nadwyżki.
  2. Podobnie jest, gdy pracownik w jednej firmie pracuje na etacie, a w drugiej dorabia na podstawie umowy zlecenia. Jeżeli w pierwszej firmie dostaje przynajmniej płacę minimalną, drugi pracodawca w ogóle nie musi odprowadzać składki od nadwyżki.

Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”:

Po zmianach na pewno w pierwszym, ale prawdopodobnie także w drugim przypadku zatrudnieni zapłacą składkę w pełnej wysokości.

Pełny ZUS dla umów zlecenie. Kto tak naprawdę na tym skorzysta?

Trudno orzec, kto tak naprawdę skorzysta na pełnym ZUS-ie dla umów zleceń. Jak podkreśla „DGP”:

  1. Osoby zatrudnione na umowie zlecenie aktualnie nie mogą liczyć na „normalne” emerytury. Dzięki pełnym składkom na ich kontach ZUS będzie odkładanych więcej pieniędzy.
  2. Pracodawcy nie będą jednak zadowoleni – w ich przypadku zmiana przepisów oznacza konieczność kolejnych dopłat dla pracowników.
  3. Pewne jest, że w konsekwencji pełnego ozusowania więcej pieniędzy trafi do samego ZUS-u. Wyższe składki mogłyby zapewnić dopływ rzędu 3 mld zł rocznie.
W Polsce od października 2017 r. obowiązuje ustawa o obniżonym wieku emerytalnym. Nowe prawo wywołało szereg kontrowersji – podczas gdy u nas wiek emerytalny się obniża, prawie w całej Europie jest on podwyższany. Dzieje się tak z kilku względów:1. Przede wszystkim rośnie długość życia – zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Kiedyś emeryci obciążali system emerytalny krócej, ponieważ umierali wcześniej.2. W wielu krajach kultury zachodniej rodzi się bardzo mało dzieci. Kiedy dorosną, nie będą w stanie utrzymać tak dużej ilości emerytów.ZOBACZ, jaki jest wiek emerytalny w wybranych krajach!Źródło: Serwis emerytalny Rp.pl, dane na 2018 r.

Wiek emerytalny w Polsce i na świecie. Jesteśmy na szarym ko...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Pełny ZUS na umowach zlecenie? To oznacza wyższe koszty pracy dla wielu z nas - Gazeta Pomorska

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 listopada, 9:56, Gość:

A SZEFOWIE W KONCU BEDA MOSIELI ZAPŁACIĆ CO DO NICH NALEZY A NIE JAK TERAZ BIORA SOBIE LUDZI ONI ZA NICH PRACUJA I NA ICH ZACHCIANKI I TO BEZ ZADNEGO UBEZPIECZENIA BO BZDURNE TLUMACZENIE ZE ICH NIE STAC A NA IMPREZY ZAGRANICZNE WYJAZDY Z RODZINA LUKSUSOWE AUTA DOMY TO TAK!!! W KONCU KTOS ICH NAUCZY SZACUNKU DO INNYCH A NIE ???JAK TANIA SILA ROBOCZA BO TAK TERAZ LUDZIE SA TRAKTOWANI JAK NIC ??

Jesteś tego pewien? Kiedy wprowadzono ZUS od umów zlecenia, otrzymałem propozycję nie do odrzucenia, abym w całości wziął te koszty na siebie. Oczywiście od razu zrezygnowałem z tej "pracy", ale wiele osób nie miało innego wyjścia i się na to "zgodziło". Teraz będzie podobnie. Poza tym wykonywałem też pewne prace za symboliczne wynagrodzenie dla kilku fundacji. Jeśli mi to teraz ozusują, to nie zostanie mi na dojazd i też będę zmuszony zrezygnować.

t
taka prawda
16 listopada, 15:55, Gość:

Bardzo dobrze jak to jest że normalne firmy płacą pełen ZUS przy umowie o pracę , łącznie płacąc nadgodziny a cwaniaki np z firm ochroniarskich czesto tylko zlecenie i mieć gdzieś pracowników.Mało tego proponował bym

wprowadzić wymóg conajmniej dwukrotność minimalnej stawki godzinowej umów zlecenie kwoty z etatu i skończyłoby się oszukiwanie pracowników

16 listopada, 23:53, maria:

proszę założyć firmę, zatrudnić ludzi i być taż CWANIAKIEM.

17 listopada, 1:11, Gość:

Co zabolało że napisałem prawdę najlepiej to jakby pracownik robił za ochłapy i w dodatku bez praw pracowniczych.Moja rada dla Pani jest taka: skoro Cię nie stać na danie umowy o pracę i normalnej pensji to zamknij firmę i gwarantuję że znajdą się tacy co potrafią prowadzić biznes bo rynek nie zna prożni .

jak jesteś taki dobry pracownik to przekonasz ze umowa o prace ci sie należy , a jak jesteś nygusem to nawet umowy zlecenia teraz nie będziesz mieć , jeśli nie nadajesz sie byc pracownikiem to nim nie bedziesz

w
wlasnietak
16 listopada, 15:55, Gość:

Bardzo dobrze jak to jest że normalne firmy płacą pełen ZUS przy umowie o pracę , łącznie płacąc nadgodziny a cwaniaki np z firm ochroniarskich czesto tylko zlecenie i mieć gdzieś pracowników.Mało tego proponował bym

wprowadzić wymóg conajmniej dwukrotność minimalnej stawki godzinowej umów zlecenie kwoty z etatu i skończyłoby się oszukiwanie pracowników

16 listopada, 23:53, maria:

proszę założyć firmę, zatrudnić ludzi i być taż CWANIAKIEM.

20 listopada, 10:04, Gość:

Zgadzam się jak Cię nie stać na normalne warunki dla pracownika to zamykaj firmę bo się nienadajesz żeby ja mieć i tyle!!!??

jasne ale jesteście niewyżyci i nienawistni a rada jesli si enie nadajesz to zamknij firme jest po prostu podłością a ja ci mówie jesli nie umiesz przekonać swego pracodawcy do zawarcia umowy o prace to sie nie nadajesz by byc pracownikiem i idz pod kosciól zebrać i tacy jak ty beda dawac ci na suchy chleb ok

t
tak tak
16 listopada, 15:55, Gość:

Bardzo dobrze jak to jest że normalne firmy płacą pełen ZUS przy umowie o pracę , łącznie płacąc nadgodziny a cwaniaki np z firm ochroniarskich czesto tylko zlecenie i mieć gdzieś pracowników.Mało tego proponował bym

wprowadzić wymóg conajmniej dwukrotność minimalnej stawki godzinowej umów zlecenie kwoty z etatu i skończyłoby się oszukiwanie pracowników

16 listopada, 23:53, maria:

proszę założyć firmę, zatrudnić ludzi i być taż CWANIAKIEM.

17 listopada, 01:11, Gość:

Co zabolało że napisałem prawdę najlepiej to jakby pracownik robił za ochłapy i w dodatku bez praw pracowniczych.Moja rada dla Pani jest taka: skoro Cię nie stać na danie umowy o pracę i normalnej pensji to zamknij firmę i gwarantuję że znajdą się tacy co potrafią prowadzić biznes bo rynek nie zna prożni .

20 listopada, 15:14, Gość:

To ty chyba u Arabów pracujesz

ty chyba żyjesz w innym świecie i własnie jesteś po lekturze z wystąpienia szefa lepszego sortu bo czuje tylko jad i zawiść w swych ocenach , przypominam ci ze wszystkie totalitarne reżimy napuszczały jednych ludzi na drugich i zawiść i zazdrość były ich paliwem

t
tak tak

Przeciez to jest jawna patologia władzy i zwykła kradzież o ile zus od jednej umowy zlecenia u tego samego pracodawcy to jest jakies uzasadnienie tego ale jesli jest tak dobrze ze nie ma pracowników i mamy rynek pracownika to po co te zmiany to drugi przypadek tj zus od umow zlecenia u innego pracodawcy jest zwykłym złodziejstwem i efekt bedze taki ze nie bedzie sie opłacać pracować w innej pracy i dorabiac a pracodawcy nie bedzie sie zatrudni takiego dochodzącego pracownika bo lepiej jest miec na etacie pracownika niz takiego dochodzącego taniej i efektywniej , więc ale na koniec 2020 wieszcze spadek średniego wynagrodzenia i brak elementarnej sprawiedliwosci po wprowadzeniu tej zmiany

G
Gość

I znow wszystko pojdzie na bezrobotne matki żyjące z posiadania dzieci. Jak nie głupoty o MPK to teraz to. Lepiej by ludzie więceh zarabiali na tych umowach to pogadamy o Zusie. A nie znów pensja na rachunki i koniec. O ile na nie starczy.

G
Gość
18 listopada, 21:46, Gość:

I w ten sposób pis znajdzie kolejne 3 mln na finansowanie obietnic. Nie ma co się łudzić, że pieniądze wpłacane do zus będą do odebrania po doczekaniu wieku emerytalnego. pis (specjalnie pisane małą literą) ukradnie kasę ze składek tak samo jak się szukuje do skoku na kasę z OFE

Ja też tak myślałam 30 lat temu, jednak doczekałam wieku emerytalnego i emerytury.

G
Gość
16 listopada, 15:55, Gość:

Bardzo dobrze jak to jest że normalne firmy płacą pełen ZUS przy umowie o pracę , łącznie płacąc nadgodziny a cwaniaki np z firm ochroniarskich czesto tylko zlecenie i mieć gdzieś pracowników.Mało tego proponował bym

wprowadzić wymóg conajmniej dwukrotność minimalnej stawki godzinowej umów zlecenie kwoty z etatu i skończyłoby się oszukiwanie pracowników

16 listopada, 23:53, maria:

proszę założyć firmę, zatrudnić ludzi i być taż CWANIAKIEM.

17 listopada, 01:11, Gość:

Co zabolało że napisałem prawdę najlepiej to jakby pracownik robił za ochłapy i w dodatku bez praw pracowniczych.Moja rada dla Pani jest taka: skoro Cię nie stać na danie umowy o pracę i normalnej pensji to zamknij firmę i gwarantuję że znajdą się tacy co potrafią prowadzić biznes bo rynek nie zna prożni .

To ty chyba u Arabów pracujesz

R
Rolnik

A co gdy place KRUS i dorabiam na zleceniu minimalną? Też będzie trzeba płacić i krus i zus?

G
Gość
16 listopada, 15:55, Gość:

Bardzo dobrze jak to jest że normalne firmy płacą pełen ZUS przy umowie o pracę , łącznie płacąc nadgodziny a cwaniaki np z firm ochroniarskich czesto tylko zlecenie i mieć gdzieś pracowników.Mało tego proponował bym

wprowadzić wymóg conajmniej dwukrotność minimalnej stawki godzinowej umów zlecenie kwoty z etatu i skończyłoby się oszukiwanie pracowników

16 listopada, 23:53, maria:

proszę założyć firmę, zatrudnić ludzi i być taż CWANIAKIEM.

Zgadzam się jak Cię nie stać na normalne warunki dla pracownika to zamykaj firmę bo się nienadajesz żeby ja mieć i tyle!!!??

G
Gość

A SZEFOWIE W KONCU BEDA MOSIELI ZAPŁACIĆ CO DO NICH NALEZY A NIE JAK TERAZ BIORA SOBIE LUDZI ONI ZA NICH PRACUJA I NA ICH ZACHCIANKI I TO BEZ ZADNEGO UBEZPIECZENIA BO BZDURNE TLUMACZENIE ZE ICH NIE STAC A NA IMPREZY ZAGRANICZNE WYJAZDY Z RODZINA LUKSUSOWE AUTA DOMY TO TAK!!! W KONCU KTOS ICH NAUCZY SZACUNKU DO INNYCH A NIE ???JAK TANIA SILA ROBOCZA BO TAK TERAZ LUDZIE SA TRAKTOWANI JAK NIC ??

G
Gość

I PRZESTAŃCIE PISAC TE BZDURY O POLITYCE BO ONA TO JEDNO A PRAWDZIWE ŻYCIE TO DRUGIE ???

G
Gość

Jak to kto ludzie z tego skorzystają którzy wogole nie mieli ubezpieczenia którzy byli zatrudniani bez niczego a tak samo pracy ha jak na umowie etatowej i w końcu każdy będzie mógł pójść do lekarza czy jak zachoruje to będzie miał jakieś finanse i nie piszcie tych bzdur bo oklamujecie ludzi ??? UBEZPIECZENIE I ZUS NALEŻY SIĘ KAZDEMU KTORY CIĘŻKO PRACUJE !!! A NIE BOGACZOM KTORZY NIC NIE ROBIA I MAJA WSZYSTKO ZA FRI ??

G
Gość

I w ten sposób pis znajdzie kolejne 3 mln na finansowanie obietnic. Nie ma co się łudzić, że pieniądze wpłacane do zus będą do odebrania po doczekaniu wieku emerytalnego. pis (specjalnie pisane małą literą) ukradnie kasę ze składek tak samo jak się szukuje do skoku na kasę z OFE

c
ck

Jakby tu jeszcze dowalić tym co zamiast płodzić kolejne dzieci, pracują i dorabiają gdzie się da, aby swoim żyjącym już dzieciom zapewnić byt lepszy niż patologia.

Co by im jeszcze zabrać, gdzie dowalić podatek, z czego ich wypchać, co im skonfiskować...

Wróć na i.pl Portal i.pl