Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała o odbudowie Ukrainy po wojnie. "To jest nasz oczywisty interes"

Mateusz Zbroja
Mateusz Zbroja
Polska i Unia Europejska chcą pomóc w modernizacji torów kolejowych za naszą wschodnią granicą. Odbudowa Ukrainy jest oczywistym celem Polski.
Polska i Unia Europejska chcą pomóc w modernizacji torów kolejowych za naszą wschodnią granicą. Odbudowa Ukrainy jest oczywistym celem Polski. Fot. darvikphotography/123rf.com
- Wymiary, w których możemy w tym uczestniczyć są tak liczne, że właściwie trudno je wymienić - powiedział odnosząc się do odbudowy Ukrainy po wojnie Marcin Horała, pełnomocnik rządy ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaznaczył, że podstawowym elementem będzie włączenie Ukrainy w europejski system torów, co ważne jest również z perspektywy naszego państwa, ponieważ znacząco skróciłoby to drogę z Polski do Rumunii.

Marcin Horała o odbudowie Ukrainy. "To jest nasz oczywisty interes"

Marcin Horała na antenie Polskiego Radia 24 powiedział, że odbudowa Ukrainy po zakończeniu wojny jest "oczywistym interesem Polski". Podkreślił, że ważne jest to, aby po wojnie Ukraina była silna, stabilna oraz aby była w stanie generować dodatkowe inwestycje i miejsca pracy.

- To jest nasz oczywisty interes, nie tylko żeby Ukraina tę wojnę wygrała, ale żeby po wygraniu tej wojny Ukraina nie była państwem słabym, zrujnowanym, państwem, które będzie rozsiewało kolejne fale migracji do państw sąsiednich czy będzie zbyt słabe, żeby obronić się przed kolejną rosyjską agresją. Ukraina silna, rozwijająca się gospodarczo, stabilna, ale również generująca dodatkowe inwestycje i miejsca pracy. To jest nasz oczywisty interes - powiedział pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W jakich wymiarach odbudowy będzie pomagała Polska?

Po zakończeniu wojny Rosji przeciwko Ukrainie Polska i Unia Europejska chcą pomóc w modernizacji torów kolejowych za naszą wschodnią granicą. Horała poinformował, że choć większość umów dotyczących odbudowy Ukrainy jest w tym momencie niejawna, to Polska będzie uczestniczyć m.in. w inwestycjach odpowiadających za włączenie Ukrainy do europejskiego systemu kolejowego.

- Wymiary, w których możemy w tym uczestniczyć są tak liczne, że właściwie trudno je wymienić. Nie wszystkie mogę również wymieniać. Współuczestniczyłem w przygotowaniach wizyty (Wołodymyra Zełenskiego) i w przygotowaniu pewnych umów. Na razie mają charakter niejawny, siłą rzeczy w dyplomacji tak jest, że na etapie roboczym ich się nie ujawnia - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

- Obecnie udało nam się do tego przekonać Komisję Europejską, żeby ten projekt, który uważany jest za flagowy projekt odbudowy Ukrainy po wojnie, czyli budowy połączeń w europejskim standardzie torów i połączeń kolejowych w komponencie dotyczącym kolei dużych prędkości, po pierwsze przebiegał w taki sposób, który naszym zdaniem jest optymalny, czyli przez Lwów - dodał.

Połączenie przez Lwów istotne także dla Polski

- To połącznie jest niezwykle istotne, ponieważ daje nam pierwszy element takiego skrótu do Rumunii. Jeżeli spojrzymy na mapę, to właśnie przez Lwów przebiega najszybsza trasa do Rumunii, czyli bardzo ważnego dla nas partnera na wschodniej flance NATO - zaznaczył Marcin Horała.

Podkreślił, że Bukareszt jest dla Warszawy bardzo ważnym partnerem na wschodniej flance NATO - nie tylko w wymiarze bezpieczeństwa, lecz także gospodarki.

Polecjaka Google News - Portal i.pl
od 16 lat

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
The Economist
Odbudowa? Jaka odbudowa.
A
As
Przypuszczam że Niemcy i Francja którzy Ukrainie utrudniają dostawy broni pierwsi wyciągną łapy po kontrakty. Ukraincy powinni ich gnać jak najdalej od Ukrainy
F
Franek
Ukraina? Czy ten kraj, który już do konfliktu z Rosją był uznawany za najbardziej korupcyjny w Europie? Odbudować to tam będą mogli swoje lewe interesy kolejni oligarchowie i inne przekrętasy.
Wróć na i.pl Portal i.pl