Parkingi wielopoziomowe mają wiosną stanąć w centrum Łodzi

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Parkingi mechaniczne to częste rozwiązanie w Europie. W Łodzi takie parkingi mogą funkcjonować już w przyszłym roku
Parkingi mechaniczne to częste rozwiązanie w Europie. W Łodzi takie parkingi mogą funkcjonować już w przyszłym roku 123rf
Sześć firm chce budować parkingi wielopoziomowe w centrum Łodzi. Na początku powstaną cztery parkingi od 120 do 400 miejsc do parkowania.

W środę w UMŁ odbyło się otwarcie ofert firm, które chcą postawić parkingi wielopoziomowe w centrum Łodzi. W ciągu najbliższych 40 dni odbędą się negocjacje z tymi podmiotami. Umowy na wykonanie parkingów powinny być zawarte jeszcze w tym roku, a stawianie parkingów ma rozpocząć się wiosną przyszłego roku. Parkingi kubaturowe mają powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto przekaże nieruchomość na 30 lat, a prywatny podmiot będzie w tym czasie dysponował, zarządzał i zarabiał na działalności parkingowej.

Parkomaty: po co podawać numery rejestracyjne samochodu

Oferty firm, które wczoraj zostały otwarte, dotyczą pierwszego etapu systemu parkingowego. Na razie negocjacje dotyczą czterech lokalizacji: przy ul. Tuwima 12, Zachodniej 66, Wschodniej 62 i67. Magistrat ma już wstępnie wytypowanych 17 kolejnych lokalizacji w ścisłym centrum, gdzie docelowo ma być ok. 2 tys. miejsc parkingowych. Następnie parkingi wielopoziomowe będą budowane w dzielnicach. Docelowo wszystkie parkingi, czyli obecne strefy parkowania i parkingi wielopoziomowe mają być ujęte w systemie i mieć specjalną aplikację. Dzięki niej będzie możliwe zarezerwowanie miejsca do parkowania przed wyjazdem, aby po dojechaniu do centrum nie trzeba było szukać wolnego miejsca do pozostawienia samochodu.

Pierwsze parkingi wielopoziomowe: przy Tuwima 12, Zachodniej 66, Wschodniej 62 i 67

Magistrat jest zadowolony, że do negocjacji w sprawie postawienia parkingów kubaturowych zgłosiło się aż sześć podmiotów.

- Odzew rynku jest większy niż się spodziewaliśmy - mówi Robert Kolczyński, dyrektor Wydziału ds. Zarządzania Projektami Urzędu Miasta Łodzi. - To oznacza, że takie inwestycje powinny być opłacalne, a projekt stawiania parkingów zakończy się sukcesem. Były obawy, że zgłosi się jedna firma, z którą moglibyśmy się nie dogadać.

Magistrat planuje, że w centrum Łodzi staną głównie parkingi mechaniczne. Kierowca podjedzie, zapłaci, a maszyna sama odstawi samochód w miejsce parkowania. Parkingi mechaniczne są o wiele tańsze niż podziemne lub kubaturowe. Składają się z modułów, które mogą pomieścić od dziewięciu do 20 pojazdów. To pozwala na parkowanie większej liczby pojazdów na mniejszej przestrzeni, a nawet w miejscach, gdzie trudno byłoby wybudować tradycyjny parking wielopoziomowy o konstrukcji żelbetonowej.

- Nasze postępowanie jest jednym z wielu, jakie toczą się w Polsce - mówi Natalia Olszewska z Wydziału ds. Zarządzania Projektami UMŁ. - Podobne trwają w Gdańsku, miały miejsce we Wrocławiu i Krakowie, a w Warszawie są już dwa parkingi mechaniczne. Podążamy przetartymi szlakami. Jeśli uda się podpisać umowy z prywatnymi podmiotami w tym roku, to pierwsze parkingi mechaniczne mogą stanąć wiosną przyszłego roku. Ich montaż trwa kilka dni.

Na razie wiadomo tylko tyle, że przy Zachodniej 66 ma powstać tradycyjny parking kubaturowy z żelbetonu, bo władze miasta chcą odbudować pierzeję ulicy, aby wprowadzić tam działalność usługową. Przy Zachodniej ma być 360 miejsc parkingowych. Przy Tuwima, za budynkiem dawnej szkoły, gdzie obecnie jest policja, ma być 120 miejsc parkingowych. Ostateczna liczba miejsc postojowych i liczba kondygnacji parkingów będzie znana po zakończeniu negocjacji.

- Jesteśmy elastyczni. W toku negocjacji ustalimy ostateczną koncepcję, która będzie optymalną odpowiedzią na podaż, popyt pojazdów oraz nakłady i zyski zarządców parkingów - mówi Robert Kolczyński. - Na razie jesteśmy na etapie testowania modelu finansowego. Partnerzy muszą skalkulować, jaki wariant będzie się im opłacał.

Przy budowie parkingów wielopoziomowych władze miasta wybrały formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, bo nie chcą obciążać budżetu Łodzi. W takich inwestycjach najważniejsze jest wyłożenie pieniędzy na początku przedsięwzięcia, a w budżecie miasta nie byłoby na to pieniędzy, więc zaproszono firmy do współpracy.

Parkingi wielopoziomowe w Łodzi powstaną, ale już bez udziału miasta

Jakie opłaty za parking?

Budowa wielopoziomowych parkingów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego nie powinna wiązać się z podwyżką opłat za parkowanie. Magistrat przeprowadził analizę opłacalności takich inwestycji. Założono w niej utrzymanie stawek ze strefy płatnego parkowania. Okazało się, że przy 70-procentowym obłożeniu parkingu i obecnych stawkach biznes powinien się opłacać.

Prywatny właściciel parkingu ma nim zarządzać 30 lat, by nakłady zwróciły się, a inwestycja przyniosła zysk. Okres umowy może być jednak dłuższy lub krótszy. To tylko wyjściowy okres związania umową, który partner prywatny może negocjować.

Łódzka strefa płatnego parkowania jest podzielona na dwa sektory. W ścisłym centrum za pół godziny trzeba zapłacić 1,50 zł, za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,50 zł, za trzecią 4 zł, a za każdą następną 3 zł.

W drugiej strefie pierwsze pół godziny to wydatek 1 zł, za pierwszą godzinę 2,50 zł, za drugą 3 zł, za trzecią 3,50 zł, a za każdą następną 2,50 zł.

Ministerstwo rozwoju przygotowuje projekt umożliwiający podniesienie stawki za parkowanie w centrach miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Maksymalna stawka za godzinę postoju miałaby wzrosnąć do 9 zł. A to dlatego, że obecne stawki określone w uchwale z 2003 r. były określone, gdy średnia pensja wynosiła 2,2 tys. zł. Obecnie przekracza 4,5 tys. zł, co jest sygnałem dla ministerstwa, aby umożliwić podniesienie opłat .

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Parkingi wielopoziomowe mają wiosną stanąć w centrum Łodzi - Dziennik Łódzki

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

.
idąc tym tokiem myślenia to ...
...budowa ścieżek rowerowych tylko za prywatne pieniądze pedalotów
G
Gość
budowa parkingów tylko za prywatne pieniądze,pieniądze podatników na inne ważne cele.A co to kogo obchodzi ,że nie masz gdzie postawić tego starego rupiecia,
którym jeździsz. Kupi sobie taki wsiok starego rupla, w którego fotele szkopy pierdziały przez 15 lat, myśli , że wszystko mu wolno.Jak nie masz gdzie go zaparkować, to wsadź go sobie w d.pę,
zapewne się zmieści! Ani rząd, ani samorządy nie są od budowania parkingów! Niech ci "właściciele" tych starych rupli, sami, za własne pieniądze , sobie budują! Wykupcie teren, postawcie wielopiętrowe garaże, 3 poziomy w dół i 10 w górę.
Budowanie parkingów tylko i wyłącznie za pieniądze prywatne, a nie podatników.
G
Gość
kiedy remont Rokicińskiej w Andrzejowie???
...
4,5 tys. średnia pensja? No chciałabym zobaczyć moje dodatkowe 3 tys. Nie zapominajmy, że za parking i ewentualną podwyżkę do 9 zł/h płacić będziemy my - zwykli pracownicy. Żaden cwaniaczek z Urzędu nie będzie musiał uiszczać opłaty :)
T
Trollo
To ceny zaraz spadną...
c
cd
i o tym, że powstaną w Łodzi, pojawiły się w 2012 r. - czy jeśli jedna z firm z branży została założona w tym roku w Łodzi, a jej założyciele lub właściciele mają powiązania z władzami miasta, to czy nie wzbudza to podejrzenia dlaczego założyli firmę właśnie w tej branży? Dlatego, że wiedzieli, że będą te przetargi?
a
abc
i szczególnie się przyglądać potencjalnym personalnym powiązaniom firm budujących takie parkingi, zwłaszcza jeśli mają siedzibę w Łodzi. Czy są powiązania z urzędnikami ratusza lub z radnymi, np. członkami komisji ds. transportu. Duży potencjał korupcji, biznes regulowany na 30 lat ...
K
Krzysztof
Za to kasa się kręci .
I TO NIE MAła
M
Małgorzata
Wspaniały układ , podwykonawcy już zacierają rączki .OK!
Myślenie ma przyszłość
s
sfgh
a gdzie może być większy biznes, niż w mieście wrogim kierowcom, gdzie zamyka się ulice i likwiduje miejsca parkingowe. Likwidacja pasów drogi na Kościuszki przy centrum biurowym to skandal. Powinno się te pasy przeznaczyć na parking, bez szkody dla nikogo, bo zieleń jest między jezdniami. Kilka milionów do przodu, z korzyścią dla każdego. Ale nasza "mądra" władza musi zbudować "misia".
Y
Yyyyyy
Nie kierowcami a osobami kierujacymi pojazdy... a druga rzecz w takim przypadku przestana byc uzytkownikami samochodu i przesiada sie na komunikacje taksowke albo rower.... bedzie mniej pojazdow bezpieczniej
G
Gość
Ministerstwo rozwoju przygotowuje projekt umożliwiający podniesienie stawki za parkowanie w centrach miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Maksymalna stawka za godzinę postoju miałaby wzrosnąć do 9 zł. A to dlatego, że obecne stawki określone w uchwale z 2003 r. były określone, gdy średnia pensja wynosiła 2,2 tys. zł. Obecnie przekracza 4,5 tys. zł, co jest sygnałem dla ministerstwa, aby umożliwić podniesienie opłat .

9zł za godzine parkowania kogos powaliło za parkowanie stawki jak za czynsz w komunalnych za 1m kw...... I ciekawe ilu ludzi zarabia te 4,5tys bo statystyki co innego i rzeczywistość pokazuje co innego
..
parkingi mechaniczne fajna sprawa tylko co kierowcy zrobią jak system padnie nie pojadą nigdzie......
p
pedalot
i dlatego każdy buras samochodowy będzie nadal parkował na chodniku, przejściu dla pieszych, drodze dla rowerów i trawniku, niszcząc i rozjeżdżając wszystko dookoła.
J
Justyna
Nie rozumiem, dlaczego opłata za parkowanie ma być uzależniona od średniego wynagrodzenia. A co z emerytami? Oni też są kierowcami...
Wróć na i.pl Portal i.pl