Papieros i e-papieros to fałszywi przyjaciele - trwa kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS

Materiał informacyjny
Światowy Dzień Bez Papierosa, który przypada 31 maja to dobry pretekst do tego, by zachęcać palących do zerwania z nałogiem. Problem uzależnienia od nikotyny niestety w coraz większym stopniu dotyczy młodzieży poniżej 18 r.ż. 56% polskich nastolatków sięga po wyroby tytoniowe – papierosy i e-papierosy - częściej niż raz w tygodniu. Właśnie do nich skierowana została kampania #STOPFEJKFRIENDS, która pokazuje jak toksyczna jest „przyjaźń” z papierosami.

Polscy nastolatkowie regularnie palą papierosy, zarówno tradycyjne jak i te elektroniczne. Ponad połowa jest już uzależniona i przyznaje się do palenia kilka razy w tygodniu. 40% z nich próbowało rozstać się z nałogiem, niestety bezskutecznie. To pokazuje, jak silnie uzależniającą substancją jest nikotyna. Zwyczaje młodych ludzi nie zmieniły się zbytnio przez ostatnie lata, palą głównie na imprezach i w miejscach publicznych, w których spotykają się z przyjaciółmi, ale także w szkole i w domu, co dowodzi, że kontrola rodzicielska i pedagogiczna na tym polu to fikcja. Co trzeci młody Polak, który nie ma jeszcze doświadczeń z paleniem ma to już w planach. Z jednej strony czuje silną presję grupy, od której nie chce odstawać, z drugiej jest kuszony kolejnym atrakcyjnym gadżetem – e-papierosem.

Era vapera

Dla nastolatków e-papierosy mają same zalety, są łatwo dostępne, można się z nimi ukryć przed dorosłymi, a zabawa dymem to dodatkowy bonus. Wystarczy zajrzeć do popularnego serwisu YouTube, by przekonać się jak wiele można tam znaleźć filmów prezentujących triki vaperów. Vapowanie dla młodych stało się rytuałem, elementem wizerunku, a e-papieros - modnym gadżetem, z całą masą akcesoriów i gamą najróżniejszych smaków i aromatów. Młodzież uważa również vapowanie za mniej groźne od tradycyjnego palenia. Nie ma tutaj ograniczeń w dostępnie, ani odstraszających zdjęć, jak na paczkach tradycyjnych papierosów. Nie ma też w nich substancji smolistych, a niektóre nie zawierają nawet nikotyny. Czy przez to są mniej groźne? Nic bardziej mylnego, e-liquid podgrzamy do temperatury 200 st. powoduje uwalnianie toksycznych i kancerogennych substancji. Do tego trudniej kontrolować ile de facto wypaliliśmy, bo po elektryka sięga się odruchowo, niemal non-stop. Lekarze nie znają też długoterminowych skutków palenia e-papierosów, ponieważ są one dostępne na rynku dopiero od kilku lat, a wszystkie konsekwencje zdrowotne ich używania poznamy prawdopodobnie za dwie, trzy dekady.

Kampania dla młodych

Zdrowotne konsekwencje palenia nie są dla nikogo tajemnicą, również dla młodych ludzi. Zadyszka, kaszel palacza, pożółkłe zęby i palce, do tego ryzyko zachorowania na szesnaście różnych nowotworów. 75% nastolatków wie, co może ich spotkać, ale niewiele sobie z tego robi. Przykre skutki palenia są dla nich zbyt odległe w czasie, kojarzą je tylko z osobami schorowanymi i w podeszłym wieku. Żyją w przekonaniu, że jeśli coś nie zaszkodzi im od razu to znaczy, że nie zaszkodzi w ogóle. Jeśli więc nie cenią własnego zdrowia, to co jest dla nich ważne? Badania zlecone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej pokazały, że najważniejsze dla nich wartości to przyjaźń, autentyczność i zaufanie, i to właśnie stało się punktem wyjścia do stworzenia kampanii społecznej #STOPFEJKFRIENDS. Tak powstał bohater, a raczej antybohater kampanii – Jan Fejk - personifikacja nałogu nikotynowego. Symbolizuje fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem – podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem – powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić.

Na tym pomyśle i spójnych z nim materiałach graficznych zbudowano szkielet kampanii. W grudniu 2019 r. wyprodukowano spot video oraz pięć krótkich form video, które zostaną wykorzystane w kampanii internetowej, prowadzonej w popularnych serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. Powstała również strona www.stopfejkfriends.pl. W kampanii wzięło udział 50 influencerów, m.in. Littlemooonster96, Macadamian Girl, Rafał Gębura, Matura to Bzdura, którzy przygotowali i opublikowali na swoich kanałach krótkie filmy o ich toksycznych relacjach, i sytuacjach, w których zetknęli się z „fejk friends” w swoim życiu. Influencerzy dodają hasztag kampanii #STOPFEJKFRIENDS i przestrzegają przed fałszywymi przyjaciółmi – papierosem i e-papierosem. W 2020 roku działania zostaną poszerzone o kampanię outdoor, interaktywną wystawę oraz program edukacyjny, którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego. Najlepszy pomysł zostanie zrealizowany, a zwycięska szkoła zaproszona na profesjonalny plan zdjęciowy.

Profilaktyka to podstawa

Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski, inicjator kampanii #STOPFEJKFRIENDS, podkreśla: "Profilaktyka zdrowia jest jednym z największych wyzwań Ministerstwa. Na tym polu wykazujemy wiele inicjatyw. W lutym 2020 r. zainicjowaliśmy Narodową Strategię Onkologiczną (NSO). Równocześnie prowadzimy działania profilaktyczne i edukacyjne skierowane do młodzieży, których przykładem jest kampania #STOPFEJKFRIENDS".

Zajrzyj na stronę www.stopfejkfriends.pl i wyrzuć z życia fałszywego przyjaciela!

Partnerem merytorycznym kampanii jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny.

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej w październiku i listopadzie 2019 r. na zlecenie Ministerstwa Zdrowia.

Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.

Wideo

Dodaj ogłoszenie