Paliwooszczędny Flying-V może zrewolucjonizować światowy rynek lotniczy.

Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Projektanci prześcigają się w wymyślaniu kolejnych konstrukcji maszyn, które mają pojawić się na naszym niebie. Niezwykle ciekawą koncepcję przedstawił holenderski przewoźnik lotniczy KLM i specjalisci z politechniki w Delft.

Flying-V chciałby zawojować lotniczy rynek, bo ten samolot przyszłości prezentuje odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna paliwooszczędność.

Prace nad nim rozpoczęły holenderskie linie lotnicze KLM i Politechnika w Delft. Model pokazowy zostanie zaprezentowany wraz z pełnowymiarową częścą kabiny w październiku na obchodach 100-lecia KLM w Amsteramie. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20 proc., w porównaniu z Airbusem A350.

Flying-V bazuje na Airbusie A350, który uchodzi za najbardziej zaawansowany technicznie samolot pasażerski świata. Flying-V jest krótszy od A350, ale ma tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot bez problemu zmieści się hangarze przeznaczonym dla A350. Co więcej, Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów - 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo - wynoszącą 160 m3. Flying-V będzie mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny.

Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu będzie miała kształt „V”. W tym modelu skrzydła pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami. Tworzenie Flying-V to również wyjątkowa okazja dla konstruktorów i projektantów do prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, aż po przeprojektowanie samych foteli i łazienek. Poza zapewnieniem maksymalnego komfortu pasażerów w nowym, wygodnym wnętrzu, konstruktorzy koncentrują się na wadze samolotu. Wszystko musi być tak lekkie, jak to możliwe, aby zmaksymalizować wydajność maszyny, na którą pozwala jej specyficzny, aerodynamiczny kształt.

Flying-V napędzany będzie najbardziej paliwowo wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi, które istnieją na rynku. W opracowywanym modelu przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak na przykład zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.
-Wspólne przedsięwzięcie stanowi ważny kamień milowy na drodze tworzenie zrównoważonego lotnictwa przyszłości.” - powiedział Pieter Elbers, Prezes i Dyrektor Generalny KLM

Mamy zaszczyt współpracować z KLM w ramach misji, której celem jest nowe oblicze lotnictwa pasażerskiego, które będzie wysoko energooszczędne i dużo bardziej przyjazne planecie. Naszym ostatecznym celem jest lot z zerową emisją CO2 – powiedział Henri Werij, Dziekan Wydziału Inżynierii Lotniczej na Politechnice w Delft

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl