Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszustwa telefoniczne. Jak się bronić przed fałszerzami

(d)
pixabay
W środę, 24 marca, gościliśmy w redakcji Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku

Maria: Otrzymałam do zapłaty fakturę za świadczenie usług telekomunikacyjnych. Jednak nie zawarłam żadnej umowy zfirmą telekomunikacyjną, która przesłała mi faktury. Co powinnam zrobić w tej sytuacji?

Zwykle przy pierwszym wezwaniu przez przedsiębiorcę do zapłaty faktury dowiadujemy się o rzekomym podpisaniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Jeżeli konsument jest pewien, iż nie zawarł umowy z daną firmą, wówczas powinien się z nią skontaktować i poinformować ją o tym. Następnie konsument powinien zwrócić się na piśmie do przedsiębiorcy z prośbą o przesłanie kopii podpisanej umowy. Po otrzymaniu kopii umowy podpisanej imieniem i nazwiskiem konsumenta, w przypadku stwierdzenia sfałszowania podpisu na dokumencie umownym, należy jak najszybciej zgłosić zawiadomienie o możliwym popełnieniu przestępstwa na policję lub do prokuratury. W postępowaniu zostanie przeprowadzona ekspertyza kryminalistyczna z zakresu badania pisma ręcznego, w celu ustalenia, czy podpis został rzeczywiście sfałszowany.

Sfałszowanie dokumentów jest określone w Kodeksie karnym. Sfałszowanie podpisu zgodnie z art. 270 podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Tylko organy procesowe są uprawnione do ustalenia czy doszło do popełnienia przestępstwa z art. 270. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez organy ścigania, firma telekomunikacyjna, nie mając wiedzy, czy faktycznie doszło do popełnienia przestępstwa, nie ma przesłanek do negowania autentyczności podpisu abonenta na dokumencie i unieważnienia umowy.

Należy też ustalić, czy doszło już do przeniesienia numeru telefonu do nowego przedsiębiorcy świadczącego usługi telekomunikacyjne. Jeżeli numer został przeniesiony, a abonent wykonywał połączenia telefoniczne, to wówczas zobowiązany jest za nie zapłacić, natomiast jeśli do przeniesienia numeru nie doszło, opłaty są niezasadne.

Odpowiadał: Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna