Oswoić e-learning, czyli zdalne nauczanie. Pięć wskazówek na czas kwarantanny

Redakcja
123rf
Wspólnie z Magdaleną Drzewiecką, nauczycielką angielskiego w podwarszawskim Nadarzynie i ambasadorką programu English Teaching, której uczniowie od lat osiągają ponadprzeciętne wyniki z egzaminu językowego, Małgorzatą Zasuńską, psycholożką i metodyczką, oraz Anną Fabjańską-Woźniak, ekspertką English Teaching, podpowiemy, jak sobie radzić z nauczaniem zdalnym.

1. PO PIERWSZE – NIE NUDZIĆ!

Internet z jego bogactwem zasobów może być nieocenionym źródłem narzędzi i materiałów pomocnych uczniom i nauczycielom.
Do bezpośredniej komunikacji, która ułatwia współpracę między szkołą, uczniami i rodzicami, może służyć szkolny dziennik elektroniczny (Librus, iDziennik), ale po problemach, jakie w pierwszym tygodniu nastręczył Librus, zaufanie do tej ścieżki zostało mocno nadszarpnięte. 


Łatwiej i wygodniej jest korzystać z komunikatorów bardziej zaawansowanych, dających możliwość także spotkań grupowych (konferencje, czaty). Skype, Slack, czy Hangaouts bardzo ułatwiają życie, tylko trzeba pamiętać, że wszyscy uczniowie muszą mieć zainstalowane to samo narzędzie, a data i godzina grupowego spotkania czy indywidualnej konsultacji z nauczycielem musi być znana z odpowiednim wyprzedzeniem.
Platformy i aplikacje dedykowane e-learningowi, takie jak ogólnodostępna LearningApps, Discord czy Google Clasroom, znakomicie wspierają nauczyciela, który całą aktywność i działania podejmowane z klasą zmuszony był przenieść do internetu. Prowadzenie lekcji na żywo, także głosowa wymiana komunikatów czy robienie notatek – przynajmniej namiastka normalnych zajęć jest możliwa!


– Ogromna większość nauczycieli (szczególnie klas ósmych i maturalnych) prowadzi lekcje online, korzystając z różnych platform e-learningowych. Moi uczniowie codziennie dostają zestaw ćwiczeń powtórzeniowych i termin ich odesłania. Czasami wymaga to od nich większego nakładu pracy niż w szkole, zmuszając do aktywności i samodzielności, ale to na pewno zaprocentuje w przyszłości – mówi Magda Drzewiecka, nauczycielka angielskiego z Nadarzyna, eksperta programu English Teaching. Warto też poszukać samemu, a wtedy można, jak ona, odkryć Kahoot, platformę, która pozwala tworzyć własne quizy i przeprowadzać całe wirtualne turnieje. 
– Ważne, by nauczyciel chciał stosować nowoczesne metody, dzięki którym łatwiej dotrzeć do klasy i potrafił wybrać te najbardziej wartościowe i skuteczne.

2. WESPÓŁ W ZESPÓŁ


Ogrom zadań, jakie spadł w jednej chwili na nauczycieli, z uwzględnieniem papierologii, jaka jest od nich teraz wymagana, nie napawa optymizmem. Z wielu miejsc dochodzą głosy, podkreślające jakościowy skok wymagań wobec nich przy realnie niewielkim wsparciu ze strony nadzoru pedagogicznego. Próbują sobie radzić, organizując się we własnym gronie, jak to robią np. angliści związani z programem English Teaching. – Nauczyciele dzielą się, zupełnie spontanicznie, zasobami, jakie sami stworzyli. Podrzucają sobie pomysły, propozycje zajęć. Wspólnie pracujemy nad uporządkowaniem tego tak, by móc udostępnić to, co wypracowaliśmy, online – mówi Anna Fabjańczyk-Woźniak, z grupy doradczej programu. 


Do dyspozycji są serwisy edukacyjne z materiałami dla ucznia i nauczyciela, w tym książkami, scenariuszami (także do realizacji zdalnej), prezentacjami, zasoby nagrań audio i wideo, platformy e-learningowe. Trudność polegającą na tym, jak samemu, bez szkoleń i wsparcia z zewnątrz, rozeznać się w tym bogactwie, wybrać metody najlepiej dostosowane do specyfiki prowadzonego przedmiotu, można pokonać korzystając z doświadczeń znajomych nauczycieli i internetowych forów. Zbiorowa mądrość jest nie do przecenienia!

3. CO ZA DUŻO TO NIEZDROWO


Wszyscy wiemy, jak na dzieci w wieku szkolnym i nastolatków wpływa stan odosobnienia i to w warunkach natłoku informacji, czasem sprzecznych, o koronawirusie. Wcale nie sprzyja to mobilizacji, wymaganej do tego, by codziennie, systematycznie, samodzielnie zdobywać wiedzę. To trudny czas dla wszystkich stron procesu edukacyjnego, warto wziąć to pod uwagę i nie przesadzać z wymaganiami. Nie można wylewać dziecka z kąpielą i zasypywać uczniów kolejnymi materiałami, bo w takiej sytuacji bardzo łatwo o zniechęcenie.

Pisemne wypracowanie z WF-u na temat zdrowia może nie jest najszczęśliwszym pomysłem, a nie jest to przykład wymyślony.
Zadawanie kilku albo kilkunastu stron z podręcznika i zeszytu ćwiczeń boleśnie obnażyło prawdę o tym, jak często na co dzień odbywa się nauka, w myśl hasła „zakuj, zdaj, zapomnij“. 
- Nie chcę przez to powiedzieć, że wszyscy nauczyciele tak postępują, ale nadal wielu uważa, że materiał się realizuje, czytając kolejne strony z podręcznika i uzupełniając ćwiczenia, a rolą nauczyciela jest odpytać, wyegzekwować wiedzę. Otóż nie, rolą nauczyciela jest ciekawie uczyć, a przede wszystkim nauczyć ucznia autonomii, zachęcić do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy narzędzi, którymi dysponuje współczesny świat. Pamięciowe opanowywanie materiału nie zdaje już egzaminu. Sytuacja pandemii, w której się znaleźliśmy, uświadomiła nam to ze zdwojoną siłą. – konstatuje Anna Fabjańczyk-Woźniak.

4. PARASOL OCHRONNY


W trójkącie nauczyciel-opiekun-uczeń, ten ostatni jest w najtrudniejszej sytuacji. Strach o siebie, rodzinę, świat, ale też np. o egzamin czy maturę, wymaga rozmowy i wsparcia. – Nie można ich zostawiać samych sobie, bo stres, w jakim teraz żyjemy, młodych dotyka najmocniej. Nie radzą sobie z emocjami, które – prawdopodobnie – przeżywają w takim natężeniu pierwszy raz w życiu. Bądźmy z nimi zarówno jako rodzice, jak i nauczyciele – mówi Małgorzata Zasuńska, psycholożka i metodyczka związana z English Teaching.


Czasem, by rozładować napięcie, uspokoić, podtrzymać na duchu, wystarczy zwykła rozmowa. 
„Przegadanie” lęków z dorosłym pozwoli spojrzeć na wszystko od realnej strony, oswoić sytuację i przygotować psychicznie do wyzwań „tu i teraz”. 
– Wiem z własnego doświadczenia, jak ważny jest uśmiech, słowa wsparcia i dodanie wiary. Przydaje się też współpraca z rodzicami, których należy uczulić na specjalnie potrzeby dzieci w tym niełatwym dla nich czasie – podkreśla Drzewiecka.

5. TYLKO SPOKÓJ MOŻE NAS URATOWAĆ

W sytuacji przeciążenia mózg człowieka działa w specjalnym trybie „walcz lub uciekaj”, za co odpowiada jego najstarsza część, czyli pień. Trudno wtedy ujarzmić emocje, racjonalnie myśleć, bo adrenalina pobudza, przygotowując organizm na obydwie ewentualności. Warto nauczyć się minimalizować jego złe skutki. Dotykają one wszystkich, niezależnie od wieku i umiejscowienia w systemie edukacji.
A przecież wystarczy kilkadziesiąt sekund, by nad sobą zapanować! W chwili stresu można np. wziąć 10 głębokich oddechów, koncentrując się na wdychaniu i wydychaniu powietrza lub spróbować na chwilę przenieść się w myślach do miejsca, które kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa, relaksem lub innymi pozytywnymi emocjami.

– Najlepiej zadziała przywołanie sytuacji, kiedy udało się nad sobą zapanować, wyciszyć emocje, poradzić sobie z lękiem. Jednym słowem – odnieść sukces. Taki przekaz emocjonalny na pewno zadziała mobilizująco. Stres, o ile nie jest paraliżujący, może mieć też aspekt konstruktywny. – podpowiada Małgorzata Zasuńska.
Rada na pewno przyda się w równym stopniu dzieciom, rodzicom i nauczycielom. Wszak wszyscy oni podlegają przeciążeniom czy presji. 
Nie można dać się zwariować.

Zdecydowanie łatwiej mają teraz nauczyciele i uczniowie już przyzwyczajeni do wykorzystywania metod e-learningowych. Inni będą musieli przejść przyspieszony kurs, tym trudniejszy, że pod presją czasu i warunków. Jedno jest pewne – po treningu w sytuacji ekstremalnej, e-learning na pewno stanie się „naturalną“ metodą nauczania dużo szybciej, niż myśleliśmy jeszcze kilka tygodni temu. Z korzyścią dla nas wszystkich.



EKSPERTKI

Małgorzata Zasuńska
Anglistka i psycholożka (zwłaszcza małe dzieci i uczniowie szkoły podstawowej); absolwentka programu Teaching English to Young Learners w University of Maryland, UMBC oraz International Visitor Leadership Program (United States Department of State Bureau of Educational and Cultural Affairs). Lead Coach i Lead Trainer programu Good Behavior Game American Institutes for Research. Trenerka ART (Aggression Replacement Training). Koordynuje pracę Young Learners Resource Center przy Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w Warszawie. Jest członkiem Grupy Doradczej Programu English Teaching Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, prowadzonego przez Fundację NIDA. 
Zajmuje się wspomaganiem nauczycieli i koordynuje projekty współpracy międzynarodowej. Jej zawodowe zainteresowania skupiają się zarówno na edukacji językowej, jak i na takich zagadnieniach, jak edukacja migrantów i reemigrantów oraz doskonalenie tzw. kompetencji miękkich.
Magda Drzewiecka

Nauczycielka j. angielskiego, akredytowana egzaminatorka ETS Global, pasjonatka nauczania, ambasadorka programu English Teaching. 
Stypendystka kursu w Gonzaga University, Washington w USA, uprawniającego do nauczania jęz.angielskiego na całym świecie jako drugiego języka, laureatka nagrody Przyjaciel Dziecka przyznawanej przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
Realizuje oryginalne projekty, angażując całą społeczność gminy Nadarzyn, gdzie mieszka i uczy, np. we wspólne występy artystyczne w j. angielskim. Doprowadziła do wydania wydanie książki 12 Short Stories by 12 Brainy Students. Dzięki jej pasji i zaangażowaniu uczniowie osiągają ponadprzeciętne wyniki z egzaminu z języka.

Anna Fabjańczyk-Woźniak

Anglistka, nauczycielka, tłumaczka, związana z grupą doradczą programu English Teaching. Od wielu lat prowadzi warsztaty metodyczne i kulturowe dla nauczycieli biorących udział w programie, którego realizatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju „NIDA”.

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie