Ordynacja wyborcza 2018. Wybory samorządowe 2018 - jakie zmiany w znowelizowanej ordynacji wyborczej?

ow
Znowelizowana ordynacja wyborcza zacznie obowiązywać od wyborów samorządowych 2018
Znowelizowana ordynacja wyborcza zacznie obowiązywać od wyborów samorządowych 2018 Dariusz Gdesz / Polskapresse
Ordynacja wyborcza została zmieniona. Wybory samorządowe 2018 przebiegać będą według nowych zasad, dotyczących zarówno samego przebiegu wyborów, zgłaszania kandydatów, jak i funkcjonowania samorządów lokalnych. Sprawdź, jakie zmiany wprowadza nowa ordynacja wyborcza 2018 i jaki będzie to miało wpływ na działanie rad gmin, rad powiatowych, sejmików wojewódzkich.

Ordynacja wyborcza - co to jest?

Ordynacja wyborcza to nic innego jak system wyborczy, czyli zbiór zasad, zgodnie z którymi przeprowadzane są wybory, wyłaniani są zwycięzcy i przydziela się mandaty np. radnych. Wszystkie aktualne przepisy dotyczące ordynacji wyborczej publikowane są w Kodeksie wyborczym. Reguluje on:

  • sposób formowania komitetów wyborczych,
  • sposób działania komitetów wyborczych,
  • sposób zgłaszania kandydatów,
  • kwestie związane z finansowaniem kampanii wyborczych,
  • kwestie związane z prowadzeniem kampani wyborczych,
  • powoływanie i działalność komisji wyborczych,
  • sposób przeliczania głosów na mandaty.

Ordynacja wyborcza samorządowa 2018

Wybory na każdy szczebel władzy regulują osobne przepisy. Samorządowa ordynacja wyborcza reguluje sprawy związane z wyborami rad gmin, rad powiatów oraz sejmików wojewódzkich. Zgodnie z zasadą ustanowioną przez Trybunał Konstytucyjny, istotne zmiany w ordynacji wyborczej mogą pojawić się najpóźniej 6 miesięcy przed terminem wyborów. I właśnie w styczniu 2018 roku miała miejsce nowelizacja ordynacji wyborczej.

W gminach, które nie są miastami powiatowymi, obowiązują jednomandatowe okręgi wyborcze. Oznacza to, że do rady gminy mandat otrzymują kolejno kandydaci, którzy uzyskali najwięcej głosów mieszkańców. Z kolei w większych gminach obowiązuje ordynacja proporcjonalna, czyli w radzie gminy liczba miejsc dla konkretnej partii uzależniona jest od liczby głosów oddanych na konkretnych kandydatów. Następnie w ramach tych miejsc mandaty rozdawane są kolejnym kandydatom z listy danej partii.

Nowelizacja ordynacji wyborczej 2018

Ile trwa kadencja w samorządzie?
Największa zmiana w ordynacji wyborczej 2018 dotyczy kadencji prezydentów i burmistrzów miast oraz wójtów. Otóż zgodnie z nowymi przepisami, na najwyższym stanowisku w gminie zasiadać można będzie przez maksymalnie dwie kadencje, ale kadencja została wydłużona z 4 do 5 lat. Prawo nie działa wstecz, toteż dwie kadencje wójtów, burmistrzów i prezydentów liczone będa dopiero od wyborów samorządowych 2018, bez względu na to, jak długo dana osoba piastowała wcześniej to samo stanowisko.

Nowa ordynacja wyborcza wydłuża kadencje rad gminnych i powiatowych do pięciu lat.

Wybory proporcjonalne czy JOW-y?
Po rewolucji związanej z jednomandatowymi okręgami wyborczymi (tzw. JOW-y) w 2014 roku ordynacja wyborcza 2018 wprowadza ponownie prawie wszędzie wybory proporcjonalne. Wyjątkiem są małe gminy do 20 tys. mieszkańców. Tam ponownie kandydaci będą wybierani w jednomandatowych okręgach wyborczych.

Ograniczenia w kandydowaniu
Wybory samorządowe 2018 podlegają nowelizacji ordynacji wyborczej również pod względem kandydatów do rad gmin i powiatowych. Dotychczas każdy komitet mógł zgłosić dwa razy więcej kandydatów, niż było miejsc w radzie. W konsekwencji, szczególnie w większych miastach, wyborcy nie mieli szans poznać wszystkich kandydatów. Ordynacja wyborcza 2018 wprowadza limit - wystawić można dwóch kandydatów więcej, niż jest mandatów.

Kolejne ograniczenie związane z kandydowaniem dotyczy osób ubiegających się o stanowisko wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Nie mogą jednocześnie tworzyć sobie furtki bezpieczeństwa, kandydując do rady powiatu lub sejmiku województwa.

Koniec głosowania korespondencyjnego
Pomimo sprzeciwu opozycji, PiS zlikwidował możliwość głosowania korespondencyjnego. Korzystały z niej:

  • osoby niepełnosprawne,
  • osoby starsze,
  • osoby przebywające poza granicami kraju.

Ordynacja wyborcza 2018 wprowadza możliwość głosowania korespondencyjnego tylko dla osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

Jak wygląda ważny głos?
Do tej pory, jeśli na karcie do głosowania pojawiły się inne znaki niż "krzyżyk" obok nazwiska kandydata, głos uznawano za nieważny. Mogły to być dowolne rysunki czy linie, dopisane kolejne nazwiska itp. Ordynacja wyborcza 2018 definiuje jako ważny głos, jeśli na karcie pojawiają się przynajmniej dwie przecinające się linie.

Dwie komisje wyborcze
Do tej pory przy wyborach pracowała w każdym lokalu obwodowa komisja wyborcza, której zadaniem było sprawdzenie, czy wszystko w lokalu jest przygotowane do głosowania zgodnie z przepisami, przeprowadzenie głosowania oraz liczenie głosów. Członkowie komisji często siedzieli w lokalach wyborczych do późnej nocy.

Od wejścia w życie znowelizowanej ordynacji wyborczej, komisje będą dwie w każdym lokalu wyborczym - pierwsza będzie czuwała nad prawidłowym przebiegiem głosowania, a zadaniem drugiej będzie liczenie głosów po zamknięciu lokali.

Sprawdź swoją wiedzę o wyborach i polityce. Quizy wyborcze

Wybory samorządowe - czy wiesz jak głosować? Sprawdź, co wiesz o wyborach! [QUIZ WYBORCZY 2018]Te zwroty znasz z wypowiedzi polityków. Ile z nich rozumiesz? [QUIZ WYBORCZY 2018]Czy wiesz o państwie więcej niż nastolatek? WOS dla początkujących obywateli [QUIZ WYBORCZY 2018]Z jaką partią ci po drodze? Quiz preferencji politycznych [2018]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ordynacja wyborcza 2018. Wybory samorządowe 2018 - jakie zmiany w znowelizowanej ordynacji wyborczej? - Portal i.pl

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

X
Xx
Kaczor musiały mieszać żeby ludzie nie mogli wybierac uczciwie wygrać to problem normalne bez honoru
O
Orzek
Trzeba nadzorowac prace komisji po 21, bo tam beda liczyc glosy,a nie w ciagu dnia!
M
Magda Szol
Szanowny Pan Prezes Jarosław Kaczyński - dziękuję, że PIS dokonał zmiany kandydata na Prezydenta Miasta Bełchatowa i życzę temu kandydatowi by został Prezydentem i naprawił szkody, które wyrządzili Miastu i obywatelom Prezydent Mariola Czechowska i starosta W. Wyczachowski prowadząc politykę poprzedników, co polegało na nieodpowiedzialnym sposobie zarządzania MIASTEM.
Czyli na tworzeniu niepotrzebnych i kosztownych etatów w spółkach w Urzędzie Miasta i w starostwie, oraz w zakłamywaniu rzeczywistości, skandalicznym prowadzeniem dokumentacji na którą się powołują i liczą jak ich poprzednicy na funkcjonującą od dawna ochronę, która służyła także ich poprzednikom: czyli zakłamanych, nieprzyzwoitych prokuratorów , sędziów, oraz innych organów kontrolnych Bełchatowa.
Bełchatów miał do dyspozycji znaczące kwoty i mógł być Miastem na miarę obecnego czasu, lecz pieniądze się rozpływały, a przez miasto i okolice w rozsądnym czasie nie da się przejechać do tej pory.
Dokumentacja, prowadzona przez Urząd Miasta, Sąd Rejonowy, Urząd Starosty, Urząd Skarbowy jest skandaliczna i pozwala na okradanie obywateli i państwa,co polega na tym , że Księgi Wieczyste w sądzie i dokumenty w Starostwie nie odzwierciedlają stanu faktycznego i prawnego oraz brak jest dokumentów decyzji, pozwoleń na podstawie których poprzednicy pełnili swoje funkcje. Obecnie funkcjonujący Pani Prezydent Miasta, dyr PEC ( Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej ) Starosta także przekłamywali sprawę.
Nie skontrolowali lub nie chcieli skontrolować dokumentów dotyczących magistrali cieplnej i wodnej, przeprowadzonej przez nieruchomości prywatne wzdłuż ul. Wojska Polskiego bez dokumentacji i pozwoleń i decyzji chociaż byli o to proszeni. dowód akt notarialny z 25-06-1999r, Repertorium A nr 2512 który nie uwzględnia ciepłociągu przeprowadzonego wzdłuż ul Wojska Polskiego oraz dowód zaświadczenie Geodety Powiatowego sygn GK.I.74430-1]297]06]07 z dnia 10-04-2008r zaświadczające, że nie istnieje dokument -decyzja pozwalająca na przeprowadzenie magistrali cieplnej i wodnej przez działki przy ul. Wojska Polskiego. Istnieją natomiast dokumenty stwierdzające, że działki przy ulicy Wojska Polskiego nie znajdują się w obszarze ul. Projektowanej VI i ul , Ciepłowniczej , której dotyczy decyzja UMB 403]7]75 z dnia 19-06-1975r pozwalająca na przeprowadzenie magistrali ciepłowniczej i wodnej .
Prezydent Miasta , Starosta, oraz sędziowie wywodzą i przyjmują, że uprawnieniem do przeprowadzenia magistrali cieplnej wzdłuż ul Wojska Polskiego wynika z w/w Decyzji Urzędu Miasta w Bełchatowie znak ;ul. Projektowanej VI co jest NIEPRAWDĄ bowiem w/w decyzja cytuję „zezwala na wniosek Dyrekcji Inwestycji Miejskich Okręgu Bełchatowskiego w Łodzi na budowę magistrali cieplnej od ciepłowni miejskiej do ul. Projektowanej VI przebiegającej przez nieruchomości prywatne na terenie miasta „, a ul Wojska Polskiego nie znajduje się pomiędzy Ciepłownią( obecnie ul. Ciepłownicza), a ul Projektowaną VI ( obecnie ul. Armii Krajowej)
W stanie faktycznym i udokumentowanym , który opisałam jeżeli żyjemy w państwie prawa, to moi sąsiedzi przynajmniej z całej ulicy Wojska Polskiego powinni posiadać udziały w spółce PEC , lub nie powinni dokonywać opłat za wodę, ciepło. Tak powinno być w państwie prawa, a z osobami które do tej pory mimo obowiązku działania zgodnie z prawem, okradali nas ( bo nie możemy korzystać z własności)powinien zająć się prokurator i mam nadzieję, że PIS znajdzie takich przyzwoitych.
Osobowość Pani Prezydent Marioli Czechowskiej i Pana Starosty W. Wyczachowskiego nie sprostała zadaniu jakie stoi przed urzędnikiem . Nie posiadają godności i szacunku do siebie samych, by mogli się oprzeć pokusom towarzyszącym wykonywanym funkcjom. Liczę , że następcy będą godni naszego szacunku.
G
Gość
Należy się zastanowić dlaczego PiS nie partycypuje w odnowie Górnego Śląska
czyli w datkach na odbudowę zabytków - tak jak komuniści doprowadzali do
ruiny Górny Śląsk tak PiS jest jego kontynuatorem

Czyli czym komusza skorupka nasiąknie to tak postępuje
Śląsku pożolib się bosze ...
G
Gość.
Obowiązujący system głosowania D.Hondta jest niesprawiedliwy wobec wyborców. Mój głos to bojkot wyborów.
m
maria
Czy kandydat na prezydenta miasta powinien być mieszkańcem tego miasta?
g
galatea
trafna uwaga - ustalanie wyniku wyborow to co innego niż obliczenie owego wyniku, niby wygląda na to samo a nie jest. taki chytry wybieg pisi, podobnie jak mozliwosc "poprawienia pomyłki", zamazywania skreslen i skreslania na nowo. Naprawde nikt sie nie domysla po co ten zabieg?
o
obywatel
Modzenie ostatnimi czasy jest w modzie. Podobnie jak " przestrzeganie procedur " m.in. przez
specjaliste od swieta " Szesciu Kroli ".
.
Kiedyś była jedna komisja wyborcza, której pracę mogli nadzorować mężowie zaufania czy jak tam się zwie "czynnik społeczno-obywatelski" - co zresztą jest zapisane w prawie.
Teraz wymodzili dodatkowo komisję do ustalenia wyniku wyborów. Uwaga: nie do obliczenia wyniku, tylko do USTALENIA. A czy w przepisach prawa dopisali, że mężowie zaufania mają prawo nadzorować nie tylko komisję wyborczą, ale również komisję od "ustalenia"?
H
Henryk

Popieram kandydatkę do sejmiku wojewódzkiego woj. Podkarpackiego p. Martę Wytrwał bezpartyjną , z poparcia SLD nr 8 na liście KKW SLD - Lewica Razem

 

Wróć na i.pl Portal i.pl