Orange musi oddać klientom pieniądze. Chodzi o niewykorzystane środki z kont pre-paid w telefonie na kartę. Tak zdecydował UOKiK

BLD
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. zdjęcie ilustracyjne/pixabay.com
Prezes UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid. Wczesniej urząd zobowiązał do zmiany praktyki także sieci T-Mobile i Play, spółkę Polkomtel ukarał.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wcześniej wydał decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile oraz P4 (operatora sieci Play) do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Najnowsza i ostatnia już decyzja dotyczy Orange Polska.

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o nałożeniu gigantycznej kary na Biedronkę

- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid. Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

W 24 aplikacjach na telefony wyposażone w system Android wykryto tzw. trojana o nazwie Joker. To złośliwe oprogramowanie, które bez zgody użytkownika rejestruje go w płatnej subskrypcji, która pobiera pieniądze z konta bankowego. Są wśród nich m.in. narzędzia z dodatkowymi funkcjami do robienia zdjęć i filmów, komunikatory, czy popularne ostatnio nakładki pokazujące, jak zmieni się na starość czyjaś twarz.  Jeśli pobrałeś którąś z aplikacji, usuń je jak najszybciej i sprawdź, czy na wyciągach bankowych nie ma podejrzanych działań. Zobacz, o które aplikacje chodzi ---->

Niebezpieczne aplikacje na telefony z systemem Android - usu...

Spółka Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy nawet, jeśli otrzymał lepszą ofertę.

Czytaj też: UOKiK nałożył gigantyczną karę na Biedronkę. Sieć ma zapłacić ponad 723 mln złotych. Właściciel sklepów chce dochodzić swoich racji w sądzie

Kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki.

Dzwoni do Ciebie obcy numer? Zastanów się dwa razy czy odbierać takie połączenie lub oddzwaniać

Podejrzane numery telefonu - nie odbieraj, bo możesz słono z...

Właśnie dlatego prezes UOKiK zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji.

Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy w Orange Polska?

  • Uprawnieni będą klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.
  • Konsumenci muszą złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących.
  • Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

Zobacz też:

Ładujesz telefon? Na pewno to robisz! Nie uwierzymy przecież, że go nie posiadasz. Założymy się też, że robisz to źle - bo mało kto robi to dobrze. W najlepszym wypadku doprowadzisz do tego, że twój telefon będzie się szybciej rozładowywał, ale w najgorszym -  będziesz zmuszony do zakupu nowego. Z kolei dobre nawyki wydłużą żywotność baterii. Brzmi nieźle? W takim razie sprawdź, które nawyki związane z ładowaniem telefonu lepiej zmienić!Przesuń palcem lub strzałką w prawo i sprawdź ->>>

Jak ładować telefon? Myślisz, że to proste? Zobacz, co robis...

W tych miejscach nigdy nie rób sobie selfie! Oto zdjęcia, kt...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl