Odwołana wycieczka lub lot? Sprawdź, jakie masz prawa

Krzysztof Burzyński, Dyrektor Działu Prawnego w AirCashBack, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
Wojciech Matusik/ Polska Press
Trwa sezon wakacyjny, co wiąże się ze zwiększonym ruchem lotniczym, a także częstszymi odwołaniami lotów i imprez turystycznych. O tym jakie prawa przysługują osobom, których urlop zamienił się w koczowanie na lotnisku, wyjaśnia Krzysztof Burzyński, Dyrektor Działu Prawnego w AirCashBack, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Biura podróży często starają się doprowadzić do realizacji planowanej wycieczki za wszelką cenę, nawet w przypadku awarii samolotu. Zdarza się, że pasażerowie czekają wiele godzin, a czasem wręcz dni na naprawę maszyny, którą miał odbyć się lot. Niestety nawet kilkudniowe oczekiwanie na wylot nie daje gwarancji, że zakupione wczasy dojdą do skutku.

Kilka dni temu turyści z Polski mieli wylecieć na wycieczkę na Dominikanę. Ostatecznie po dwóch dniach oczekiwania na wylot, podróż została odwołana z powodu awarii technicznej samolotu. Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy znajdą się w podobnej sytuacji?

Jeśli nie dojdzie do realizacji umowy zawartej z biurem podróży lub na wczasy wylecimy z kilkudniowym opóźnieniem, poszkodowanym należy się rekompensata - od biura podróży za zmarnowany urlop oraz, na co nie zawsze zwracana jest uwaga, odszkodowanie od linii lotniczych za opóźniony/odwołany lot.

Odpowiedzialność organizatora wycieczki turystycznej określa art. 11a ust. 1 Ustawy o usługach turystycznych. W przypadku odwołania całej imprezy turystycznej, klientom przysługuje zwrot pełnych kosztów wycieczki. W sytuacji utracenia jednego dnia wyjazdu, należy się zwrot ceny jednego dnia wycieczki, proporcjonalnie do całkowitego kosztu imprezy. Reklamację należy skierować bezpośrednio do biura podróży w którym zostały wykupione wczasy.

Odpowiedzialność linii lotniczych, niezależnie od odpowiedzialności biura podróży, wynika z rozporządzenia (WE) 261/2004. Jeśli w wyniku odwołania lub opóźnienia lotu nasza wycieczka nie doszła do skutku, możemy ubiegać się odszkodowania od linii lotniczych. W zależności od odległości na jakiej miał odbywać się lot, rekompensata będzie wynosiła 250, 400 lub 600 euro. Co ważne, reklamację taką należy skierować do linii lotniczych, które miały obsługiwać nasz lot, ponieważ zgodnie z przepisami, to one ponoszą odpowiedzialność za podróż, do której nie doszło. Skierowanie reklamacji jedynie do biura podróży spowoduje odrzucenie naszej skargi jako bezzasadnej. Trzeba też pamiętać, że odszkodowanie od biura podróży nie należy się w sytuacji, gdy klient zrezygnuje z wycieczki dobrowolnie, z powodu opóźnionego lub odwołanego lotu. Nadal można wtedy jednak otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anulka
siostra już 2 raz się ubiega o odszkodowanie pecha jakiegoś ma. Ja latam innymi liniami niż ona najczęściej są to wakcyjne loty enterem i nie przydarzyła mi się sytuacja by składać odszkodowanie. Raz tylko małe opóźnienie było jakieś 20 minut więc to nic takiego tak naprawdę.
k
katiusza

Prawa warto znać, loty kosztuja, jak ktoś wybiera podróż samolotem to niestety musi liczyć się ze sporym wydatkiem ale coś kosztem czegoś, jak chce się być szybciej na miejscu to się płaci więej ale jak się siedzi dobę na lotnisku to przestaje to tak dobrze wyglądać, parę miesięcy temu miałam taką sytuację i przez givt odzyskałam odszkodowanie za prawie 10 godzinne opóźnienie

g
gość
Uzyskałem odszkodowanie za opóźnienie ponad 3 godzinny z pomocą Claim Flights, bardzo sprawna i profesjonalna obsługa.
O
OEPolisaPlus
Witam,
w przypadku opóźnionych, odwołanych lub przepełnionych lotów rekompensata może wynieść od 250 do 600 euro w zależności od zdarzenia. Zachęcam do skorzystania z szybkiej i bezpłatnej ekspertyzy przeprowadzonej przez naszych ekspertów. Jako jedyni w branży odszkodowań lotniczych oferujemy wybór – dwie drogi do odszkodowania, czyli obsługę prawną lub błyskawiczną rekompensatę.

Po więcej informacji zachecam do kontaktu z infolinią pod numerem 781 000 781 lub porozmawiania z naszym konsultantem na stronie polisaplus.pl
Gdyby pojawiły się pytania, jestem do dyspozycji.

Z poważaniem,
Online Ekspert Polisa Plus
e
eliza
też mi się raz trafił tki odwołany lot, nic przyjemnego, cały rok oczekiwane wakacje zakończyły sięn a lotnisku, lot został odwołany, oczywiście przewożnik migal się jak mógl od płacenia, ale też skierowałam sprawę do givt i pieniądze udało się uzyskac, corazc częściej jednak w podróż wybieram auto, to chociaż pewniejszy środek transportu
M
Magda
Nam ostatnio odwołali lot, spędziliśmy na lotniku prawie 10 godzin, z dziećmi. Okropność. Ale nie starczyło nam nerwów, zeby się starać o odszkodowanie i skontaktowaliśmy się z firmą givt, która zrobi to za nas. Znajoma nam poleciła, jej się udało odzyskać kasę, więc i my jesteśmy dobrej myśli.
Wróć na i.pl Portal i.pl