1/6
Super okazja, last minute czy wielka wyprzedaż, biura...
fot. www.pixabay.com

Zobacz, na jakie odszkodowanie możesz liczyć od biura podróży, oraz jak sprawdzić jego wiarygodność

Super okazja, last minute czy wielka wyprzedaż, biura podróży kuszą nas na wszelkie sposoby, zanim jednak zdecydujemy się na ich ofertę i podpisanie umowy, warto sprawdzić ich wiarygodność.

W naszym kraju działa ponad 11 tysięcy biur podróży lub firm organizujących wyjazdy lub różnego rodzaju wczasy lub obozy czy kolonie. Blisko 400 swoją siedzibę ma na Dolnym Śląsku. Upadłości touroperatorów zdarzają się w każdym sezonie, a są też takie wakacje, kiedy to słyszymy o kilku plajtach i kłopotach z powrotem z wakacji lub zwrotem pieniędzy za odwołany wyjazd.

Jak przekonać się, że mamy do czynienia z uczciwym biurem i nie zagrożonym bankructwem? O tym czytaj na kolejnej stronie.

2/6
Przede wszystkim warto sprawdzić biuro w Centralnej...
fot. www.pixabay.com

Sprawdź, jak przekonać się, że mamy do czynienia z uczciwym biurem i nie zagrożonym bankructwem

Przede wszystkim warto sprawdzić biuro w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Na stronie CEOTiPT sprawdzimy czy biuro jest zarejestrowane, czy nie toczy się jakieś postępowanie wobec biura i czy nie zostało wykreślone z rejestru. Te dane znajdziemy w IV Dziale ewidencji: "Informacja o zakazie prowadzenia działalności objętej wpisem do rejestru oraz o wykreśleniu z rejestru na wniosek przedsiębiorcy". Jeśli biuro będzie wykreślone, czy też jeśli została podjęta decyzja o wszczęciu postępowania, powinniśmy szukać innego biura. Ponadto dowiemy się gdzie touroperator jest ubezpieczony i na jakie kwoty. Warto pamiętać, że im wyższa gwarancja czy suma ubezpieczenia, tym większe prawdopodobieństwo, że dostaniemy zwrot wpłaconych pieniędzy. Szczegóły na stronie: www.turystyka.gov.pl/

Dla pewności możemy też zadzwonić do Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Można tam sprawdzić czy działające w naszym regionie firma turystyczna posiada gwarancję czy jest ubezpieczona. Najlepiej skontaktować się z Urzędem właściwym dla siedziby biura turystycznego. O tym czy biuro oficjalnie funkcjonuje przekonamy się też sięgając do zasobów Krajowego Rejestru Sądowego czy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Kto nam zwróci pieniądze, jak biuro splajtuje? O tym piszemy na kolejnej stronie

3/6
Informacji o zarejestrowanych i oficjalnie działających...
fot. www.pixabay.com

Sprawdź, kto zwróci pieniądze jak biuro splajtuje

Informacji o zarejestrowanych i oficjalnie działających biurach podróży lub firmach zajmujących się turystyką możemy też szukać na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, a dokładniej w zakładce Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

To właśnie TFG działa jako filar zabezpieczeń finansowych dla podróżnych w przypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje on dodatkowe środki, w sytuacji gdy biuro podróży nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające, lub środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części).
TFG gromadzi środki na ten cel ze składek uiszczanych przez przedsiębiorców turystycznych.

Na koniec marca na koncie TFG znajdowało się 110 mln złotych na potencjalne wypłaty dla klientów na wypadek niewypłacalności biura podróży.

Na jakie zapisy szczególnie warto zwrócić uwagę, podpisując umowę z touroperatorem? Czytaj na kolejnej stronie

4/6
Po sprawdzeniu wiarygodności pośrednika lub właściciela...
fot. fot. sylwia dabrowa / polska press

Na te zapisy szczególnie warto zwrócić uwagę, podpisując umowę z touroperatorem

Po sprawdzeniu wiarygodności pośrednika lub właściciela ośrodka do którego się wybieramy, przed zawarciem, warto upewnić się, co dokładnie znajduje się w ofercie danego obiektu. Zwróć uwagę, w jakich godzinach będą wydawane posiłki, ile restauracji zapewnia hotel, gdzie są usytuowane oraz jakie atrakcje mamy zagwarantowane w umowie w ramach opłaty, a jakie opisano jako fakultatywne czyli najczęściej płatne dodatkowo. Touroperator powinien wywiązać się ze wszystkich elementów umowy.

Szczególną uwagę należy poświęcić wyjazdom „all inclusive”, organizatorzy przewidzieli bowiem dla nich nowe kategorie „all inclusive soft” - pomniejszony np. o przekąski lub niektóre rodzaje napoi, czy „all inclusive ultra” z dodatkowymi udogodnieniami.

Co oznaczają różnice w rodzajach all inclusive zapisanych w umowie? Szczegóły znajdziesz na kolejnej stronie

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Mocne otwarcie sezonu przy Zygmuntowskich. Motor gromi Stal. Zdjęcia

Mocne otwarcie sezonu przy Zygmuntowskich. Motor gromi Stal. Zdjęcia

Korona rozbiła Radomiaka. Święta Wojna z czterema golami, gradem i burzą

Korona rozbiła Radomiaka. Święta Wojna z czterema golami, gradem i burzą

Archeolodzy odkryli kolejne tajemnice dawnego Krakowa

Archeolodzy odkryli kolejne tajemnice dawnego Krakowa

Zobacz również

Iga Świątek i jej koszmary. Sprawdź, kto dręczy polską numer 1  [GALERIA]

NOWE
Iga Świątek i jej koszmary. Sprawdź, kto dręczy polską numer 1 [GALERIA]

Policja otoczyła konsulat Iranu. Mężczyzna groził detonacją bomby! Został zatrzymany

AKTUALIZACJA
Policja otoczyła konsulat Iranu. Mężczyzna groził detonacją bomby! Został zatrzymany