Obwodnica coraz bliżej

Agnieszka FabrycyZaktualizowano 
Wczoraj oficjalnie ruszyła budowa części południowej obwodnicy Warszawy wraz z łącznikiem na Okęcie. Pierwsze prace rozpoczęły się już tydzień temu, o czym "Polska" poinformowała jako pierwsza.

Jednak stołeczni kierowcy boją się, że przez najbliższe trzy lata (tyle ma trwać budowa) utkną w gigantycznych korkach. I mają ku temu podstawy. Na to, by ruch w stolicy był płynniejszy, warszawiacy będą musieli poczekać przynajmniej do 2012 r.

- Warszawiacy długo czekali na tę inwestycję - mówił podczas naciśnięcia przycisku uruchamiającego pogłębiarkę minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Tym samym prace przy budowie drogi ekspresowej S2 od węzła Lotnisko (na wysokości od ulicy Krasnowolskiej) do węzła Puławska (na wysokości CH Ursynów) oraz drogi S79 też od węzła Lotnisko przez węzeł Okęcie (na wysokości terminalu) do węzła Marynarska (na wysokości wiaduktu nad torami PKP) rozpoczęły się na dobre. Choć na razie tylko przy ul. Wirażowej.

W planach drogowców jest przebudowa okolicznych ulic: m.in. Puławskiej, Tanecznej, Poloneza, Oberka, Terleckiego, Kinetycznej, Wirażowej, Sasanki i Taśmowej. Przebudowie ulegnie infrastruktura techniczna i telekomunikacyjna związana nie tylko z budową drogi, ale także z Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina. Prace remontowe nie ominą też linii tramwajowej z pętlą przy Marynarskiej.

Powstanie również kładka dla pieszych w okolicy lotniska oraz sieć urządzeń odwadniających. Uliczny hałas wyciszą ekrany akustyczne. Powstaną też separatory i pasy zieleni, co powinno ucieszyć ekologów.

Budowa S79 i S2 to olbrzymie wyzwanie. Na tym odcinku S2, który stanowi fragment południowej obwodnicy Warszawy, powstanie: pięć mostów, tyleż tuneli drogowych, dwa wiadukty w ciągu drogi głównej, 11 wiaduktów na drogach dojazdowych oraz dziewięć wiaduktów lub tuneli dla pieszych.

Konieczne będzie także przesunięcie pętli tramwajowej na Służewcu w kierunku zabudowań biurowych. Ulica Puławska na wysokości CH Ursynów będzie poprowadzona na poziomie -1. - Właśnie na Ursynowie i w okolicach Marynarskiej będą największe utrudnienia w ruchu - mówi Wojciech Dąbrowski, dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA. Według niego to jedyny powód do zmartwień dla kierowców.

- Budowa jeszcze się na dobre nie rozpoczęła, a na Marynarskiej już stoi się w kosmicznych korkach - skarży się pan Marek, taksówkarz z postoju na warszawskim Okęciu. Rzeczywiście, samochody stoją w korku na wiadukcie przy Marynarskiej niezależnie od pory dnia. - Grozi nam paraliż komunikacyjny - dodaje pan Marek. Urzędnicy łagodzą obawy kierowców.

- Będzie trudno, ale zawsze będzie można przejechać - przyznała tydzień temu Małgorzata Tarnowska, specjalista ds. komunikacji warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zapewnia jednak, że drogowcy zrobią wszystko, by usprawnić ruch w stolicy.

Do kwietnia 2012 r. kierowcy będą musieli się jakoś przemęczyć. Prawdopodobnie nie uda się przyspieszyć zakończenia inwestycji. - Budowa odbywa się w okolicy lotniska, co pociąga za sobą całą serię ograniczeń, m.in. prace mogą trwać tylko w określonych godzinach - argumentował Wojciech Dąbrowski.
Po oddaniu inwestycji odblokuje się południowy wyjazd z Warszawy oraz otwarte zostanie alternatywne, w stosunku do ul. Rzymowskiego i ul. Marynarskiej, powiązanie dzielnic Ochota, Włochy, Ursynów, Mokotów, Wilanów i Piaseczno.

To nie koniec tego, co dzieje się w kwestii obwodnic miasta. Jutro oficjalnie rozpoczną się prace przy budowie drogi ekspresowej S8 na Trasie Toruńskiej na wysokości ulicy Modlińskiej. Ponadto w miniony piątek w wyniku kasacji Naczelnego Sądu Administracyjnego GDDKiA uzyskała prawomocną decyzję lokalizacyjną dla odcinka od węzła Konotopa do węzła Lotnisko.

W ciągu 30 dni GDDKiA złoży do wojewody mazowieckiego wniosek o pozwolenie na budowę. Jeśli zostanie on rozpatrzony pozytywnie (a takie są przypuszczenia), to prace budowlane rozpoczną się już na przełomie stycznia i lutego 2010 r.

Całkowity koszt budowy dróg S2 i S79 to 1,123 mld zł. Docelowo obwodnica ma powiązać port lotniczy Okęcie z autostradą A2.
Współpr. Grzegorz Bruszewski

Harmonogram robót

Tu zaczynają się prace przy obwodnicy południowej

2009
- usunięcie humusu
- przebudowa wodociągów i linii energetycznych
- przebudowa kolizji ciepłowniczych
- stabilizacja gruntu
- budowa przepustów
- wylanie fundamentów pod mosty

2010
- przebudowa torów i trakcji PKP
- drenowanie i przebudowa sieci kanalizacji
- budowa mostów i przepustów

2011
- budowa kanalizacji
- znakowanie dróg
- urządzenie bezpieczeństwa ruchu
- montaż oświetlenia
- budowa ekranów akustycznych

2012
- kładzenie nawierzchni
- sadzenie drzew i krzewów przy pasach zieleni
- prace wykończeniowe

polecane: FLESZ: Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane.

Wideo

Materiał oryginalny: Obwodnica coraz bliżej - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3