Obsługa BHP w firmie – czy warto decydować się na jej zlecanie na zewnątrz?

Artykuł sponsorowany Tarbonus
Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz osoby, które wykonują służbę BHP, to niezbędny element każdej firmy. Jednym z głównych celów każdego pracodawcy jest umożliwienie wykonywanie swoim pracownikom zawodowych obowiązków w taki sposób, by było to dla nich bezpieczne. Jak to jednak zrobić, i jak właściwie zadbać o BHP w naszej firmie?

Realizacja zadań służby BHP może wyglądać skrajnie różnie w poszczególnych przedsiębiorstwach. Będzie wynikać to głównie z działalności, która dane przedsiębiorstwo realizuje, a dodatkowo z tego, na jakich stanowiskach zatrudnia poszczególne z osób. Często dużym wyzwaniem dla pracodawcy jest jednak takie zarządzenie zadaniem służby BHP, aby były one wykonywane jak najbardziej ekonomicznie.

Obowiązki służby BHP – kto może je realizować?

W każdym przedsiębiorstwie potrzebna jest osoba, która będzie realizować obowiązki służby BHP. Będą zaliczały się do nich m.in. wstępne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy czy w końcu szkolenia okresowe. W danym przedsiębiorstwie może zostać zatrudniona osoba, która będzie realizowała obowiązki służby BHP, może wykonywać je sam przedsiębiorca oraz istnieje możliwość zlecenia ich (lub ich fragmentu) firmom zewnętrznym. Kiedy warto zdecydować się na każdą z tych opcji?

Zatrudnienie specjalisty ds. BHP

Osoba, która będzie odpowiadać za BHP w danej firmie, to powszechnie stosowane rozwiązanie. Jest to opcja praktyczna i jak najbardziej słuszna, o ile oczywiście zatrudnimy na to stanowisko odpowiednią osobę. Dużym problemem może być jednak fakt, że osoba taka, zwłaszcza w małych firmach, nie będzie miała zbyt dużej liczby obowiązków. W takim przypadku, zatrudnienie osobnego specjalisty ds. BHP nie będzie opłacalne od strony ekonomicznej.

Specjalista ds. BHP to nie tylko koszty jego wynagrodzenia, ale również miejsce pracy, wszystkie narzędzia do jej wykonywanie, ale również odpowiednie szklenia, by zapewnić takiej osobie odpowiednią i co ważne – aktualną wiedzę. Może to być zdecydowanie za duży koszt dla firmy, która zatrudnia raptem kilku czy kilkunastu pracowników, zwłaszcza że w takich firmach rzadko jest na tyle obowiązków związanych z BHP, by wypełnić nimi pełen etat takiego pracownika.

Opcją alternatywna jest zatrudnienie takiego specjalisty jedynie na fragment etatu, jednak znalezienie takiego może okazać się trudne, a osoba taka może szybko zmienić pracę, gdy uzyska możliwość zatrudnienia na pełen etat w innej firmie.

Przedsiębiorca jako osoba odpowiedzialna za realizację obowiązków BHP

Jeżeli liczy się aspekt finansowy, dobrym rozwiązaniem może być wykonywanie obowiązków służby BHP przez samego przedsiębiorcę. W takim przypadku to właśnie on będzie odpowiadał m.in. za przeprowadzenie wstępnych i okresowych szkoleń BHP. W małych firmach obowiązków tych może być na tyle mało, że nie będą one zajmowały pracodawcy wiele czasu. Należy jednak pamiętać, że do wykonywania zadań służby BHP potrzebna jest odpowiednia wiedza. Jeżeli przedsiębiorca jej nie posiada, potrzebne będą kursy i szkolenia, a w trakcie wykonywania obowiązków BHP sam przedsiębiorca również będzie musiał regularnie aktualizować swoją wiedzę. W praktyce więc, posiadanie i utrzymanie aktualnej wiedzy, potrzebnej do wykonywanie takich zadań, będzie kosztowało nie tylko pieniądze, ale również czas.

Z tego powodu, na podobne rozwiązania decydują się głównie ci z przedsiębiorców, którzy albo już mają odpowiednią wiedzę, albo mają czas i fundusze, by ją zdobyć, a samo wykonywanie zadań służby BHP nie będzie przeszkadzało im, również czasowo, w wykonywaniu swoich innych obowiązków.

Outsourcing BHP, czyli zlecanie obowiązków służby BHP lub ich fragmentów podmiotom zewnętrznym

Ostatnią opcją jest zlecenie obowiązków służby BHP na zewnątrz, istnieje też opcja zlecenia tylko ich fragmentów, czyli np. szkoleń okresowych i wstępnych. W wielu przypadkach może być to optymalne rozwiązanie. Z jednej strony, oferty firm zewnętrznych na pewno będą idealnie dopasowane do naszych oczekiwań, dzięki czemu otrzymamy to, czego potrzebujemy, nie płacąc wiele, jeżeli nie potrzebujemy wielu usług.

Szkolenia BHP Warszawa

Jeżeli jednak nasze zapotrzebowanie się zwiększy, np. ze względu na zwiększenie zatrudnienia, firmą zewnętrzna nie będzie miała problemu, by zwiększyć dla nas zakres usług, oczywiście za większą cenę.

Olbrzymim plusem jest więc to, że w przypadku niewielkich wymagań z naszej strony, otrzymamy usługę naprawdę tanią, a do tego sam przedsiębiorca nie będzie musiał angażować się aż tak w działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Dodatkowo, decydując się na firmę zewnętrzną, mamy niemal pewność, że osoba odpowiedzialna za nas będzie odpowiednio kompetentna, a wiedza jej będzie ciągle aktualizowana. Osoby takie mają również naprawdę duże doświadczenie, w końcu najczęściej pracują z licznymi klientami, a dodatkowo możemy zdecydować się na taką z firm, która będzie miała ogromne doświadczenie stricte w naszej branży, co będzie olbrzymim plusem.

Z tych powodów również duże firmy, które bez problemu mogą pozwolić sobie na zatrudnienie specjalisty lub specjalistów ds. BHP, nie robią tego, a decydują się na zlecenie obowiązków służby BHP właśnie firmom zewnętrznym. W takim przypadku sama firma ogranicza swoje koszty, a dodatkowo sprawia, że w jej firmie nie musi istnieć osobny dział, co na pewno uprości funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl