Obowiązkowe OC kierowcy 2019. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert [18.12.2019 r.]

AIP
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat.
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

W związku z wysokim wzrostem płący minimalnej, od 1 stycznia 2020 r. podrożeją też kary za brak OC. - Najczęściej karani posiadacze samochodów osobowych w 2020 r. będą musieli zapłacić już 5200 zł (o 700 zł więcej) za przerwę obowiązkowej ochrony wynoszącą powyżej 14 dni. „Pokaźna będzie też kara dla właściciela auta w przypadku nieposiadania OC przez 4 dni - 14 dni. Mówimy o kwocie 2600 zł, która wzrośnie o 350 zł w porównaniu z bieżącym rokiem. Nawet bardzo krótka przerwa ubezpieczeniowa wynosząca do 3 dni włącznie, niebawem będzie oznaczała konieczność zapłacenia aż 1040 zł przez właściciela samochodu osobowego” - wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.

„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

Jak bezpiecznie oszczędzać teraz by mieć największe odsetki? Czy w grudniu 2019 r. są lokaty oraz obligacje oszczędnościowe gwarantowane przez państwo, które dają zarobić mimo wysokiej inflacji? Po prostu kliknij w ten tekst a dowiesz się więcej.

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Obowiązkowe OC kierowcy 2019. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert [18.12.2019 r.] - Strefa Biznesu

Komentarze 86

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ekspert Superpolisy

Przed zakupem ubezpieczenia warto skorzystać z porównywarki Superpolisa. Powala ona na porównanie ofert kilkunastu ubezpieczycieli i wybór najlepszej z opcji.

G
Gość
11 grudnia, 5:15, EAV3:

Ubezpieczenia idą w górę bo jest bezkrólewie. Wszystcy co powodują wypadki podczas rażących wykroczeń np. jak jazda że znacznie większą prędkością niż dozwoloną, że go wyrzuca z drogi i rozbija siebie i innych, jazda pod wpływem alkoholu i innych środków i spowodowanie wypadku- w takich przypadkach wszelkie koszty odszkodowań, rent itp. powinien pokrywać sprawca wypadku. Jest ktoś cwaniakiem i chce wariować za kierownicą dobrze - ale niech sam płaci za swoją głupotę. Gotówką albo niech sobie wcześniej wykupi specjalną polisę. W rządzi dobrze zarabiają i z pieniędzmi się nie liczą, ale ja się nie zgadzam z tym, że uczciwi kierowcy mają płacić za kogoś kto sobie kupi AC i co mu tam w razie co mu zwrócą. Sam wiem ilu jeździ i jak jeździ. Nawet jeśli jadę ponad 30 to i tak im zawadzam itp.

Dziś ubezpieczenie pokryje z Oc sprawcy odszkodowanie, ale jesli był pod wpływem wystąpi o zwrot. Nie chciałbyś dochodzić roszczeń sam od takiego wariata. Ale sumarycznie wszyscy w jakimś stopniu dokładamy do sprawców, kancelarii odszkodowawczych i warsztatów z cenami usług z kosmosu. Sam spowodowałem 1 szkodę z oc w latach 90 na coś ponad 500 zł. Dziś co roku więcej muszę płacić za OC. Dla tych cymbałów którzy robią szkodyvpowinny być zwyżki 200-500%, ustalone stawki za naprawy i części odgórnie, podobnie za uszczerbki na zdrowiu i max 5% dla kancelarii. Niestety mamy wolną amerykankę. P. S. W zeszlym roku gosc pod wpływem skasował mi auto, dostał 2.000 zł kolegium i coś około 200 zł kosztów sądowych. No i będą z niego ściągnąć, ale bez szans pracuje na czarno w Niemczech. A ja tylko sie ciesze, ze dziecka mi nie uszkodził.

Ś
Śmieć

Trzeba dobić leżącego :)dziękuję prezydencie , mogłeś nie podPisać lecz to zrobiłeś hamie

G
Gość

W tym kraju to już jest strach mieszkać za wszystko cię karają zaczyna się terror jak za Stalina

C
Chryste panie

I ja chcę tam wrócić, ja pier... Nie ma jak to być ukaranym za kilkudniową przerwę w ubezpieczeniu. Nic nie zrobiłeś ale jesteś winny więc kur... Płać . Za co? Za wszystko co nam do łba przyjdzie,bo po to ty jesteś. My władcy [wulgaryzm]my 3 bln długu a ty, twoje dzieci i siedem pokoleń do przodu będziecie nas nosić na swoich grzbietach.

G
Gość
25 listopada, 7:23, P-O-L-A-K:

DLACZEGO W TYM KRAJU POJAZD JEST OBYWATELEM ?

OC czyli odpowiedzialność cywilna to znaczy że pojazd jest cywilem

ubezpieczony powinien być kierowca a nie pojazd

co pojazd jest winny kolizji ???

UBEZPIECZENIE POWINNO BYĆ OD DEKLAROWANEJ ODLEGŁOŚCI W KILOMETRACH

KRÓLOWIE LPG powinni wiecej płacic

25 listopada, 15:58, Adolf:

Ty tumanie odwal się od LPG.

2 grudnia, 13:28, Gość:

Mogę przesłać nr tel.do dobrego psychiatry..

9 grudnia, 17:26, Gość:

Tobie jakoś nie pomógł.

Za to tobie pomaga na bieżąco,to widać, słychać i czuć

E
EAV3

Ubezpieczenia idą w górę bo jest bezkrólewie. Wszystcy co powodują wypadki podczas rażących wykroczeń np. jak jazda że znacznie większą prędkością niż dozwoloną, że go wyrzuca z drogi i rozbija siebie i innych, jazda pod wpływem alkoholu i innych środków i spowodowanie wypadku- w takich przypadkach wszelkie koszty odszkodowań, rent itp. powinien pokrywać sprawca wypadku. Jest ktoś cwaniakiem i chce wariować za kierownicą dobrze - ale niech sam płaci za swoją głupotę. Gotówką albo niech sobie wcześniej wykupi specjalną polisę. W rządzi dobrze zarabiają i z pieniędzmi się nie liczą, ale ja się nie zgadzam z tym, że uczciwi kierowcy mają płacić za kogoś kto sobie kupi AC i co mu tam w razie co mu zwrócą. Sam wiem ilu jeździ i jak jeździ. Nawet jeśli jadę ponad 30 to i tak im zawadzam itp.

G
Gość

Płący minimalnej? Czy ktoś redaguje te artykuły?

G
Gość
25 listopada, 7:31, ja:

w polsce kiedys jezdzily same chceble

a teraz bujaja sie ludzie furami za miliony

lizingi gabloty za 150 000 i jak puknie w drzewo to z ubezpieczenia

naprawy kosztuja krocie wiec ubezpieczalnie placa

AC powinno wynosic min 20% wartości pojazdu

wiec pan mietek jak sobie kupi BEEMWE za 300 000 i zapłaci 60 000 AC to ubezpieczalnie beda mialy kase

jakie to proste a ten kraj prowadza kaleki do upadku

Wtedy po Polsce jeździły by tylko szroty za 500 wtedy Mietek zapłaciłby 100zl za AC resztę mógłby przepić. Od razu byłoby bezpieczniej.

G
Gość
25 listopada, 7:23, P-O-L-A-K:

DLACZEGO W TYM KRAJU POJAZD JEST OBYWATELEM ?

OC czyli odpowiedzialność cywilna to znaczy że pojazd jest cywilem

ubezpieczony powinien być kierowca a nie pojazd

co pojazd jest winny kolizji ???

UBEZPIECZENIE POWINNO BYĆ OD DEKLAROWANEJ ODLEGŁOŚCI W KILOMETRACH

KRÓLOWIE LPG powinni wiecej płacic

25 listopada, 15:58, Adolf:

Ty tumanie odwal się od LPG.

2 grudnia, 13:28, Gość:

Mogę przesłać nr tel.do dobrego psychiatry..

Tobie jakoś nie pomógł.

S
Sami oszuści

Strach ubezpieczyć PZU to jest największy oszust na rynku tak cię wydoji i oszuka że odechce ci się nowego samochodu

g
gosc

Partyjne ciule dostały posadki w "NASZYCH" firmach ubezpieczeniowych i teraz będą realizować interes spółek ubezpieczeniowych nie nasz. Tak już było i się ku rwa nie sprawdziło. Warto pamiętać, że gdy system bankowy był w większości rządzony przez partyjnych ciuli, koszt kredytów wynosił 10%, potem spadł do 4%.

G
Gość
25 listopada, 7:23, P-O-L-A-K:

DLACZEGO W TYM KRAJU POJAZD JEST OBYWATELEM ?

OC czyli odpowiedzialność cywilna to znaczy że pojazd jest cywilem

ubezpieczony powinien być kierowca a nie pojazd

co pojazd jest winny kolizji ???

UBEZPIECZENIE POWINNO BYĆ OD DEKLAROWANEJ ODLEGŁOŚCI W KILOMETRACH

KRÓLOWIE LPG powinni wiecej płacic

25 listopada, 15:58, Adolf:

Ty tumanie odwal się od LPG.

Mogę przesłać nr tel.do dobrego psychiatry..

A
Adolf
25 listopada, 7:23, P-O-L-A-K:

DLACZEGO W TYM KRAJU POJAZD JEST OBYWATELEM ?

OC czyli odpowiedzialność cywilna to znaczy że pojazd jest cywilem

ubezpieczony powinien być kierowca a nie pojazd

co pojazd jest winny kolizji ???

UBEZPIECZENIE POWINNO BYĆ OD DEKLAROWANEJ ODLEGŁOŚCI W KILOMETRACH

KRÓLOWIE LPG powinni wiecej płacic

Ty tumanie odwal się od LPG.

p
pl-owiec

Panowie posłowie! Kiedy w końcu zawalczycie o wprowadzenie sezonowych tablic a co się z tym wiąże mniejszych składek na OC i AC. Funkcjonuje to bez problemu np. u naszego zachodniego sąsiada. Kto jeździ motocyklem czy kabrioletem w zimę???. W Niemczech wprowadzono nawet jedne tablice na kilka samochodów tego samego właściciela. Przepinasz tablice z auta do auta i płacisz jedno OC - tylko sam. osob

Wróć na i.pl Portal i.pl