reklama

Obowiązkowe OC kierowcy: 20.11,2019. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert

AIPZaktualizowano 
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

W związku z wysokim wzrostem płący minimalnej, od 1 stycznia 2020 r. podrożeją też kary za brak OC. - Najczęściej karani posiadacze samochodów osobowych w 2020 r. będą musieli zapłacić już 5200 zł (o 700 zł więcej) za przerwę obowiązkowej ochrony wynoszącą powyżej 14 dni. „Pokaźna będzie też kara dla właściciela auta w przypadku nieposiadania OC przez 4 dni - 14 dni. Mówimy o kwocie 2600 zł, która wzrośnie o 350 zł w porównaniu z bieżącym rokiem. Nawet bardzo krótka przerwa ubezpieczeniowa wynosząca do 3 dni włącznie, niebawem będzie oznaczała konieczność zapłacenia aż 1040 zł przez właściciela samochodu osobowego” - wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.
„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

Zakaz handlu w niedziele 2019 jest dużo bardziej restrykcyjny niż zakaz handlu w niedziele 2018. Duże zakupy, za wyjątkiem kwietnia i grudnia, w tym roku możemy robić tylko w jedną niedzielę każdego miesiąca. Która niedziela października jest niedzielą handlową, gdzie zakupy można będzie zrobić w najbliższą niedzielę? Po prostu kliknij w ten tekst a dowiesz się wszystkiego.

Black Friday 2019 - czy to najlepszy dzień do kupowania najlepszych prezentów na gwiazdkę i pod choinkę. Co trzeba wiedzieć, by nie wpaść w pułapkę szaleństwa zakupowego. Po prostu kliknij w ten tekst a poznasz szczegóły!

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Materiał oryginalny: Obowiązkowe OC kierowcy: 20.11,2019. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 70

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

U
Użytkownik drogi

Niech się złodzieje wezmą i płacą za sprzątanie po kolizjach i wypadkach A nie tylko kroić i zanizac wypłaty odszkodowania!!!!!!

M
Marecki

no świetnie, wyższe OC, a jak przychodzi do wypłaty odszkodowań to kicha! tak zaniżają!! trzeba się po sądach ciągać, bo odwołania to też rzadko działają. W lutym miałem kolizje i gdyby nie fakt, że sprzedałem szkodę funduszowi odszkodowań komunikacyjnych, to bym musiał z własnej kieszeni do naprawy dokładac.

K
KS
1 listopada, 21:39, Łukasz Marczuk:

A może by tak ogólnopolski strajk przeciw złodzieją?!!!

Jeśli moje auto stoi nie użytkowane to po co mi polisa ubezpieczeniowa?

17 listopada, 9:40, Szafa:

To wyrejestruj

To może powiesz jak to zrobić? Obecnie nie ma takiej możliwości.

P
Precz z Pisem

Brawo wzrost o 800 czy tam 400zl Za brak w Oc bo minimalną do góry o 100 czy 200 śmiech na sali. Kto chciał PiS niech płaci z uśmiechem i nie narzeka że jest źle. 500 Samo się nie płaci A wszyscy myślą że dostali od Panistwa. Taka polityka pierw zabierzemy miliony damy grosze

J
Ja
11 listopada, 21:17, Gość:

Ten post jest czysta reklama jakiegoś nowego stworu. Ceny w tym roku spadły maksymalnie. Podwyzszki dopiero będą, trzeba nadrobić budżet państwa.

Masz rację. W Polsce nie ma czegoś takiego jak obowiązkowe OC kierowcy. Kolejny nawiedzony dziennikarz.

G
Gość
18 listopada, 01:21, Gin:

Polsko co się dzieje z Tobą nie o taki kraj walczyli nasi pradziadkowie i życie tracili!!!

Wystarczy zapytać takiego, który w 1989 roku głosował za demokracją. Po co sięgać do pradziadka/ ów?

G
Gin

Polsko co się dzieje z Tobą nie o taki kraj walczyli nasi pradziadkowie i życie tracili!!!

N
Niko

Wszystko w góre a ochłap chcą dać niby podwyżke najniższej krajowej śmieszny kraj jak już zapowiadają co ma iść w góre od nowego roku to by najniższa musiała być conajmniej 2500 netto panie prezydencie!!! Przestańcie nas upadlać!!!

F
Fted

Złodziejski kraj ciągłe podwyżki! Czas wyjść na ulice!!!!

G
Gość

Ten kto spowodował wypadek niech odpowiada za siebie,a nie ja mam za kogoś placic, może ktoś zapłaci za mnie moje rachunki?Są pełnoletni niech odpowiadają za siebie.Moje auto prywatne stoi na prywatnej posesji nikomu nie zagrażając i oni mi jeszcze będą mówić co ja mam robic.Na 🌲

G
Gość
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

31 października, 22:33, Rafalwoloszyk@gmail.com:

Wiesniak z Gdyni się odezwał.

1 listopada, 10:07, Gość:

Co Ty piszesz ogarnij się. Idiota

10 listopada, 7:10, Gość:

Co ty wiesz o jezdzi

17 listopada, 09:39, Szaman:

Najdroższe są wypadki w miastach Tam są droższe pojazdy itd i dlatego składki wyższe nim większe miasto Nas na wsi zostawić w spokoju

Od wsi się odwal koleś,powinni tym miastowym dowalić,widać co się dzieje jak tylko wjedziesz do warszawy,nie dziwne że tam najwięcej wypadków jest

S
Szafa
1 listopada, 21:39, Łukasz Marczuk:

A może by tak ogólnopolski strajk przeciw złodzieją?!!!

Jeśli moje auto stoi nie użytkowane to po co mi polisa ubezpieczeniowa?

To wyrejestruj

S
Szaman
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

31 października, 22:33, Rafalwoloszyk@gmail.com:

Wiesniak z Gdyni się odezwał.

1 listopada, 10:07, Gość:

Co Ty piszesz ogarnij się. Idiota

10 listopada, 7:10, Gość:

Co ty wiesz o jezdzi

Najdroższe są wypadki w miastach Tam są droższe pojazdy itd i dlatego składki wyższe nim większe miasto Nas na wsi zostawić w spokoju

R
Rata
10 listopada, 8:07, Gość:

To jest chore państwo, ilu kierowców opłaca składki i jeździ bez szkodowo i ile lat a tu nagle niesamowite wypłaty odszkodowań qurva gdzie??? Porostu jesteśmy okrada i przez te towarzystwa. Młody człowiek który kupuje samochód i chce go ubezpieczyć stawka 6tys? I już uczymy kombinować i kraść. Skąd młody człowiek ma wźąć pieniądze na pierwszy samochód i pierwsze ubezpieczenie tego samochodu często wielokrotnie przewyższające wartość pierwszego autai to wielokrotnie

MlodZi są szkodowi

Z
Zorro

Głupia reklama dwoch osób i kolejnej oszukańczej porównywarki Powinno się nie płacić pośrednikom za sprzedaż OC A oferta TU na stronie ministerstwa finansów I z głowy

Dodaj ogłoszenie