Obowiązkowe OC kierowcy: 16.09. 2019 r. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert

AIPZaktualizowano 
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.
„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zakaz handlu w niedziele 2019 jest dużo bardziej restrykcyjny niż zakaz handlu w niedziele 2018. Duże zakupy, za wyjątkiem kwietnia i grudnia, w tym roku możemy robić tylko w jedną niedzielę każdego miesiąca. Która niedziela września jest niedzielą handlową, gdzie zakupy można będzie zrobić w najbliższą niedzielę? Po prostu kliknij w ten tekst a dowiesz się wszystkiego.

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Nowe prawo obowiązujące od lipca zakazuje kserowania dowodów osobistych a nawet spisywania z nich danych. Nie zezwalaj na kserowanie w hotelu czy wypożyczalni kajaków, nie dawaj dowodu w zastaw, nie pozwól na wychodzenie z nim na zaplecze. Kliknij po prostu w ten tekst a poznasz rady eksperta oparte na zmienionym prawie.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

A może polubisz nas na Facebooku? Po co? Dostaniesz zawsze na swoją oś czasu zwiastun każdego naszego ciekawego materiału. Kliknij, przejdź na nasz fanpage i tam kliknij "polub". DZIĘKUJEMY!

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Materiał oryginalny: Obowiązkowe OC kierowcy: 16.09. 2019 r. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zaniedlugo za rower będzie trzeba płacić. OC będzie droższe niż nie jeden samochód. A czy ktoś pomyślał o ludziach których może nie stać na kolejne podwyżki a muszą jeździć by zawieść dzieci do szkoły czy np do pracy by rodzinę utrzymać.

M
Michał

Teraz znajdziesz tanie ubezpieczenie w telefonie to proste i szybkie w aplikacji Kupdirect z Google Play skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu.

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.kupdirect.app

L
Lobo

Z tym OC są lekkiej jaja, miałem OC za 910 zł, w ramach przedłużenia zaproponowano mi 1200 zł, pośrednik zaproponował 730 zł, a zakup nowej polisy przez aplikację 540 zł. Ten sam ubezpieczyciel, te same warunki. Wypowiedziałem starą polisę i kupiłem nową przez apke.

G
Gość

Jeszcze dobrze nie podnieśli a już niemiecka gazeta mąci wodę

G
Garda365.pl Ubezpieczenia

Jakby ktoś miał problem z brakiem, albo przerwą w OC, to pomożemy. Można się z nami skontaktować przez https://garda365.pl

A
Asd

Przeprowadziłem się z Podkarpacia na mazowsze i moja składka za OC wzrosła o przwie 100%... To dopiero jest złodziejstwo!

F
Fioletowy nos

Niech płacą więcej ci, którzy jeżdżą niebezpiecznie, powodują wypadki, pod wpływem alkoholu i. t. d. Dlaczego mają płacić więcej ci, którzy jeżdżą dobrze, kulturalnie i bezpiecznie? To skandal... Mamy płacić za ich grzechy. Niech każdy płaci za siebie i za swoje czyny... Podobno Państwo Prawa jest...

32 lata bez wypadku

Co mnie interesuje że kończą się im fundusze, niech przyznają sobie mniejsze wynagrodzenia np. dla Prezesa, Wiceprezesa itd. Ja płacę od 32 lat OC i nigdy nie byłem sprawcą nawet najmniejszej kolizji, czyli te wpłacone składki były wyrzucone przysłowiowe „błoto". Dlaczego mam mieć ciągle podwyżki za OC!!!??? Niech płacą Ci co są sprawcami i to będzie wtedy sprawiedliwe!

G
Gość

Takim burakom co mają stłuczki z ich winy podnieść OC dwa razy jak miałby zapłacić z 2 lub 3 tys rocznie może by się później zastanowił a tak cierpią ci którzy jeżdżą normalnie

G
Gość

Wszędzie debile na drogach i tu.

G
Gość

A czemu mają być poszkodowani cenami kierowcy którzy bezwypadkowo jeżdżą po 15 - 20 i płacą też sporo za oc a taki baran który ma 2 stłuczki w roku to niewiele więcej płaci , takim dołożyć a nie zdzierać z dobrych kierowców

Z
Złodzieje i tyle w temacie

Jw

P
Piteros
6 września, 9:12, Roman:

Ale głupoty. Przeczytałem, że ubezpieczenie wzrosło o 90% i przestałem to czytać.

Od 4 września mam nowe ubezpieczenie i zapłaciłem za nie 100 zł mniej (AC, OC, NNW). No to gdzie jest ten 90%. wzrost OC?

Przed wyborami napiszą wszystko, żeby tylko obrzydzić wam PiS.

Widać Roman to wyborca PiS bo czytać ze zrozumieniem nie potrafi a liczby, zwłaszcza procenty (może, poza tymi na butelkach) to magia.

M
Michał
6 września, 21:54, Robert krk:

Chca sie pozbyc aut z ulic... Nigdy nie mialem wypadku 18lat ani kolizji za to ze w krk miszkam bule non stop wyzsze skladki oc... 1.4 kangoo 2002 rok 800zl, drugie auto 2.0 peugeot 307sw full opcja 2006 950zl... Chore. Dwbile ze wsi bmw 4.0 stare zlomy do zapieprzania oc 600zl... Chamstwo

7 września, 1:25, Gość:

A Ty myślisz ,że 2002 rok i 2006 to jakieś nowe ?

Mam lat 20, w styczniu b.r kupilem renault clio 1.2 60km 99' za samochód dalem 1500zl bo mial służyć na dojazdy tylko i wyłącznie do pracy ale jak to bywa w tym kraju kazdy mlody czlowiek który chce spokojnie przemieścić sie z punktu A do punktu B Musi miec na start prze**bane... Bo jak Pan wyżej zaznaczyl jakis imbecyl z 2 "litrowka" w e36 musi sie rozpier**lac na pierwszym lepszym zakręcie, lub co gorsza przy**ac w inny samochód.

G
Gość
6 września, 21:54, Robert krk:

Chca sie pozbyc aut z ulic... Nigdy nie mialem wypadku 18lat ani kolizji za to ze w krk miszkam bule non stop wyzsze skladki oc... 1.4 kangoo 2002 rok 800zl, drugie auto 2.0 peugeot 307sw full opcja 2006 950zl... Chore. Dwbile ze wsi bmw 4.0 stare zlomy do zapieprzania oc 600zl... Chamstwo

A Ty myślisz ,że 2002 rok i 2006 to jakieś nowe ?

Dodaj ogłoszenie