Nowy taryfikator punktów karnych. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber tłumaczy, jaki jest cel

Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Wideo
od 16 lat
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h i kierowanie pojazdem w stanie po alkoholu. To tylko niektóre z szeregu wykroczeń, za jakie od soboty będzie można otrzymać 15 punktów karnych. Od 17 września wchodzi w życie nowy taryfikator punktów karnych. W rozmowie z i.pl wiceminister infrastruktury wyjaśnia, jakie są cele nowego taryfikatora.

„Punkty karne będą adekwatne do wykroczeń”

W rozmowie z portalem i.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że „punkty karne będą adekwatne do wykroczeń”. – Wchodzi w życie nowy taryfikator punktów karnych, który jest związany z ich podniesieniem za najgroźniejsze, najbardziej niebezpieczne wykroczenia drogowe, takie jak: wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, dużo wyższe niż ta dozwolona przekraczanie prędkości, objeżdżanie opuszczonych zapór czy wjeżdżanie na przejazd w chwili, kiedy zapory są już opuszczane, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na nie – wyjaśnił.

Wiceszef resoru infrastruktury zauważył, że „to są wykroczenia drogowe najgroźniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym”. – To wykroczenia, przez które na polskich drogach dochodzi do tysięcy wypadków drogowych, niestety też ze skutkiem śmiertelnym. Dlatego ustawą, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, wprowadziliśmy rozwiązania dające możliwość podniesienia wysokości punktów karnych za najgroźniejsze wykroczenia drogowe. MSWiA przygotowało i opublikowało w rozporządzeniu nowy taryfikator i on faktycznie w życie wchodzi 17 września – podkreślił.

„Nadrzędnym i jedynym celem tych działań jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach”

Rafał Weber zaznaczył, że „nadrzędnym i jedynym celem tych działań jest podniesienie bezpieczeństwa na polskich drogach”. – Przypominam, że 1 stycznia weszły w życie przepisy związane z nowym taryfikatorem mandatów karnych i przynoszą one pozytywny skutek – mówił.

Zwrócił uwagę, że „w ciągu pierwszych 8 miesięcy tego roku, zginęło 12 proc. mniej osób niż w analogicznym okresie 2021 roku, a nawet kilkadziesiąt procent mniej niż w roku 2019, czyli w roku – podobnie, jak 2022 – niepandemicznym, w którym nie było żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o mobilność”. – W 2020 i 2021 roku takiego ograniczenia były: praca zdalna, nauka zdalna, mniej osób na drogach, mniej osób się przemieszczało i siłą rzeczy było mniej wypadków i mniej ofiar. Natomiast, jeżeli porównamy statystykę, to i tak jest ona korzystniejsza za pierwsze 8 miesięcy roku 2022. Mamy rekordowo niskie statystyki, jeśli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych – zaznaczył.

– Mamy nadzieję, że kolejny etap walki o bezpieczne polskie drogi, czyli podniesienie taryfikatora punktów karnych, również pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – podkreślił wiceminister Rafał Weber.

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl