Nowe technologie na lotniskach pokazano na targach CES w Las Vegas. Podróże lotnicze wkrótce zmienią się całkowicie

Wojciech Rogacin
Wojciech Rogacin
Wojciech Rogacin
Nowe technologie pozwolą na niespotykane zmiany w usługach świadczonych pasażerom lotniczym. Rewolucyjne zmiany czekają nas na lotniskach, ale także w samolotach czy transporcie bagażu.

Niedawno media obiegła informacja o nowym modelu samolotu, jaki zamierza wprowadzić do produkcji Airbus. Samolot ma mieć kształt litery V, skrzydła mają być elastyczne, a to wszystko pozwoli na znaczące ograniczenie zużycia paliwa, ale też na poprawę komfortu lotu pasażerów.

To jednak niejedyne zmiany, z jakimi możemy się spotkać w lotnictwie pasażerskim w nadchodzących latach. O tym, jak nowe technologie zmienią sposób podróżowania lotniczego już do roku 2025 można się było przekonać na niedawnych targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas.

Już podczas otwarcia imprezy główną prezentację poprowadził Ed Bastian, prezes amerykańskich linii lotniczych Delta, który opowiedział o innowacjach czekających pasażerów już w najbliższej przyszłości.

Niezwykłe ekrany

Jedną z najbardziej rewolucyjnych nowinek, o których opowiadał jest wprowadzenie na lotniskach indywidualnej personalizacji obsługi pasażera. Już od wejścia do terminalu tożsamość pasażera zostanie automatycznie odczytana, a odprawa dokonana zostanie przez skanery umieszczone wzdłuż korytarzy komunikacyjnych. Ma to obniżyć poziom stresu pasażerów, którzy zwykle denerwują się stojąc w długich kolejkach do odprawy czy kontroli.

To jednak dopiero początek zmian. Największym zaskoczeniem będzie podejście pasażera do ekranów, na których wyświetlane są godziny odlotów. Dzięki technologii Parallel Reality, opracowanej przez firmę Missapplied Sciences, każdy pasażer będzie na ekranie widział tylko informacje o swoim locie i to podane w swoim języku.

- Wiele osób patrzy na jeden ekran, ale każda widzi tam tylko informacje o swoim locie i w swoim języku. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych urządzeń. Tylko patrzysz na ekran. Jednocześnie mogą patrzeć dziesiątki a nawet tysiące ludzi i każdy będzie widział tylko swoje informacje – Albert Ng zfirmy Missapplied Sciences.

Informacje są wypisane w preferowanym języku pasażera i wielkimi literami, więc można je zobaczyć nawet z kilkunastu metrów. Ponadto strzałki na podłodze prowadzą pasażera do jego gejtu, a numer stanowiska odpraw miga z daleka, żeby pasażer musiał błądzić.

Jeśli pasażer ma jeszcze dużo czasu do odlotu, na ekranie wyświetli się ile minut jest do odprawy i że można np. wstąpić gdzieś na kawę. To wszystko ma służyć spersonalizowaniu doświadczenia podróżnego na lotnisku.

Bagaż oddamy w domu i będziemy mogli go śledzić

Wiele zmieni się także jeśli chodzi o transport bagażu. Przede wszystkim możliwa będzie usługa nadania bagażu z domu i odbioru go w miejscu docelowym, np. w hotelu, w którym zamieszkamy. Nie trzeba będzie przechodzić żmudnej procedury odprawy bagażu, ani dźwigać go ze sobą.

Przewoźnik Delta przygotował specjalną aplikację, FlyDelta, która pozwala na śledzenie, gdzie w danym momencie bagaż się znajduje.

- Można śledzić transport bagażu, czy też zwierząt, a nawet podróż dzieci - mówi Ed Bastian. - Delta oferuje usługę transportu bagażu z domu do hotelu, w którym się zatrzymasz. Nie musisz już wieźć bagażu na lotnisko. Nie musisz stać w kolejce do oddania bagażu, nie musisz się martwić, że nie będzie miejsca w luku bagażowym w kabinie. Nie musisz czekać na bagaż przy karuzeli. Jedziesz z lotniska od razu do hotelu, albo na miasto zrelaksować się. I nie masz stresu, co się stało z bagażem, bo aplikacja informuje się, w jakim miejscu on jest, że jest już w hotelu - dodaje.

Aplikacja pomaga także planować całą podróż: informuje o planowanym wylocie, jeśli są korki, doradza wcześniejszy wyjazd na lotnisko. Doradza również, jakim środkiem transportu dojedziemy najszybciej. Po odprawie pozwala na korzystanie z samolotowego systemu rozrywkowego. Aplikacja także kieruje, do którego stanowiska odprawy najlepiej się zgłosić.

Nowe technologie

Delta, która jest największą linią lotniczą na świecie, zainwestowała w ostatnich latach miliardy dolarów w rozwój lotniczych technologii. Wśród nich wprowadza m.in. wspomnianą technologię "real bag tracking", czyli śledzenie bagażu w każdym momencie podróży, urządzenia biometryczne dla szybszego boardingu, czy specjalne oświetlenie w kabinach od startupu Vital Vio, zapobiegające rozwojowi mikrobów. Ma to poprawić higienę lotu. Piloci zostali wyposażeni w aplikację, która pozwala znacznie wczesniej przewidywać turbulencje, dzięki czemu mogą wcześniej ostrzec pasażerów.

To wszystko w połączeniu z wymianą floty samolotów (w ciagu ostatnich 5 lat wymieniono 30 procent samolotów) ma sprawić, że podróżowanie lotnicze w najbliższych latach będzie mniej stresujące i bardziej dostosowane do normalnego trybu życia.

FLESZ: Miliony na bezpieczeństwo w sieci. Powstaje Cyberwojsko.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie