reklama

Nowe stawki na autostradzie A4 Katowice - Kraków. Jest obniżka cen i haczyk. Stalexport Autostrada Małopolska podał nowe stawki za przejazd

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (21 zdjęć)
Opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków nie zmieniały się od 2015 roku - wtedy była ostatnia podwyżka do 20 zł. Aż do 2 grudnia 2019. Zarządca A4, podał nowe stawki, jakie będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Możemy spodziewać się pierwszej obniżki, ale nie dla wszystkich. Jest haczyk. Kto skorzysta.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Dokładniej - plac poboru opłat jest w Mysłowicach - Brzęczkowicach i w Krakowie - Balicach.

Obecnie samochody osobowe płacą tu po 10 zł, czyli w sumie 20 zł za cały odcinek. Każdej doby płatnym odcinkiem A4 jeździ 46,4 tys. pojazdów. Przychody z tytułu poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady wyniosły w 2019 roku 263,2 mln zł i wzrosły o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, głównie za sprawą zmiany stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych od 1 marca 2019.

2 grudnia w Katowicach zarządca płatnego odcinka A4 Katowice - Kraków podsumował swoje dotychczasowe działania w zakresie przepustowości na bramkach i ogłosił, ile będziemy płacić na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach w 2020 roku. Wszystko to w myśli idei, że Stalexport ogłosił, że dąży do skrócenia czasu przejazdu A4.

Obniżka ma zachęcić kierowców do korzystania z aplikacji, a nie płacenia gotówką. Obniżka od 1 stycznia 2020 dotyczy:

Aut kategorii pierwszej - z 10 do 7 zł na każdej bramce, czyli z 20 do 14 zł.
W kat. drugiej i trzeciej - z 20 do 17 zł na każdej bramce
Pojazdów kat. 4 i 5 - z 35 do 30 zł na każdej bramce
Będzie taniej pod warunkiem, że zapłacimy przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.

Opłaty za przejazd autostradą A4 między Katowicami a Krakowem w 2019 na każdej bramce wynoszą:

  • 5,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: motocykle;
  • 10,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
  • 20,00 zł – pojazdy drugiej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
  • 20,00 zł – pojazdy trzeciej kategorii: pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
  • 35,00 zł – pojazdy czwartej i piątej kategorii: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami oraz pojazdy ponadnormatywne.

Ostatnie podwyżka dla aut osobowych miała miejsce w 2015 roku. Dla ciężarowych - w marcu 2019 roku.

Nie przegapcie

Historia płatnego odcinka i stawek na A4 Katowice - Kraków

A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Potem podwyżki były kilka razy.
Oto niektóre zmiany opłat dla aut osobowych:

  • W 2000 przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce)
  • W 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł)
  • W 2011 roku była podwyżka z 16 do 18 zł
  • W 2015 - podwyżka z 18 na 20 zł

Zobaczcie koniecznie

Kondycja zarządcy. Wyniki grupy kapitałowej Stalexport, rok 2019

Pierwsze trzy kwartały 2019 roku to dla Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady większe przychody ze sprzedaży, ale w związku z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa to równocześnie niższy zysk netto.

W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego:

  • zwiększyła swoje przychody o ok. 4,3 proc., do 266,2 mln zł
  • Wypracowano zysk netto na poziomie 46,8 mln zł, o ok. 68 proc. niższym niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r.

Jak czytamy w komunikacie SAM: Spadek zysku netto w stosunku do roku 2018 związany jest m.in. z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa, które wynikają ze zobowiązań koncesjonariusza – Stalexportu Autostrady Małopolskiej S.A. – zapisanych w Umowie Koncesyjnej. Stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu A4 Katowice-Kraków. Podstawą ich kalkulacji jest wysokość środków pieniężnych do podziału, które wyliczane są po pokryciu kosztów projektu oraz zasileniu wymaganych rachunków rezerwowych. W okresie 3 kwartałów 2019 r. koszty związane z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 88,8 mln zł. Od lipca 2019 można płacić za przejazd przez aplikację w komórce.

Jeśli chodzi o natężenie ruchu na autostradzie to wzrosło o ok. 0,7 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 roku i wyniosło średnio ok. 46,4 tys. pojazdów na dobę. Wzrost odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (0,6 proc.), jak i ciężarowych (0,8 proc.).

Przychody z tytułu poboru opłat za przejazd ww. odcinkiem autostrady wyniosły 263,2 mln zł i wzrosły o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, głównie za sprawą zmiany stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych od 1 marca 2019 r.

Przez trzy kwartały 2019 r. systematycznie zwiększała się liczba użytkowników elektronicznego poboru opłat A4Go. Do tej pory wydano już ponad 35 tys. urządzeń pokładowych. W lipcu tego roku uruchomiono kolejną metodę płatności za przejazd – tzw. videotolling, polegający na umożliwieniu przejazdu użytkownika zaraz po rozpoznaniu numeru rejestracyjnego jego pojazdu.

W tej chwili transakcje elektroniczne na A4 Katowice-Kraków stanowią w sumie blisko 16 proc. wszystkich transakcji.

Do najważniejszych inwestycji realizowanych w minionych kwartałach 2019 r. należały: modernizacja odwodnienia, remonty obiektów mostowych, a także kontynuacja wymiany nawierzchni autostrady, prowadzona w trybie, który pozwolił na minimalizowanie utrudnień w ruchu i zachowanie dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy.

Nie przegapcie

Materiał oryginalny: Nowe stawki na autostradzie A4 Katowice - Kraków. Jest obniżka cen i haczyk. Stalexport Autostrada Małopolska podał nowe stawki za przejazd - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 61

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2 grudnia, 14:42, Gość Poniedziałkowy:

Powinno być jak w Czechach, Słowacji, czy Austrii. Winiety i tyle. Ktoś zbił niezłe kokosy na systemach bramek i urządzeń w Polsce. Przecież to generuje tylko koszty i korki. 300-400 zł rocznej winiety na wszystkie autostrady w Polsce dla osobówki. Obropcz tego kwartalne, miesięczne i 10 dniowe.

2 grudnia, 16:59, Gość:

300-400??! W Szwajcarii zwinięta kosztuje 40 chf czyli ~120 pln a pojazdów mniej i autostrad dużo więcej i to dużo lepszych, o tunelach nie wspominając...

40 chf to ponad 155 PLN

A
A co z
2 grudnia, 15:28, As:

1.Autostrada minimum trzy pasy w jedna stronę .

2. Katowice -Kraków zawsze trafiam na 2-3 zwężki do jednego pasa .

3. Zero bramek , tylko winety.

3 grudnia, 8:47, aser345:

nie wiem skąd sobie uroiłeś te 3 pasy. Zdecydowana większość autostrad w europie ma 2 pasy, często nawet bez pasa awaryjnego (np włochy)

3. Tak winirty to super sprawa tak jak w Czechach, i żadne zlodziejskie konsorcjum nie położy na tym łapy. Tylko kto to przegosuje

G
Gość 1
3 grudnia, 11:23, Eh...:

A non stop remonty robią sztucznie żeby kontrolować przepustowość.

Żeby czasem nie musieli budować trzeciego pasa.

Umowa bardziej tajna niż... nie wiem co nawet.

Tak stary komunistyczny uklad, taki przekręt to tylko w Polsce.!!!!

L
LZS

Mam nadzieję że Stałe port więcej nie będzie dzierżawcą

N
Natka

Chore jest to,że za przejazdy autostrada trzeba płacić.jadac z Holandii place prawie 100zl na 4 bramkach. polska-kraj absurdow

E
Eh...

A non stop remonty robią sztucznie żeby kontrolować przepustowość.

Żeby czasem nie musieli budować trzeciego pasa.

Umowa bardziej tajna niż... nie wiem co nawet.

F
Felicjan Dulski
2 grudnia, 22:51, Oiek:

Nigdy tam nie jechałem i nie pojadę nie będę wspierał oszustów i złodziei

Znam takiego jednego Prawego i Sprawiedliwego Polaka!!On też walczy ze złodziejami i oszustami i z Warszawy na Podkarpacie lata odrzutowcami i helikopterami!!Co więcej to on walczy z kamienicznikami i hotelarzami w Warszawie dlatego zażyczył sobie służbowej willi żeby nie musiał wspierać złodziei i oszustów!!Strasznie się chłopina poświęca dla nas Polaków!!Dobrze że jest takich tak mało bo inaczej nasz dług nie rósłby 1 miliard złotych na tydzień tylko 1 miliard złotych długu na dzień!!A wiedz o tym że 1 miliard to 5.5 tony czystego złota znika nam Polakom co tydzień!!Zostaje tylko nam naszym dzieciom i wnukom dług do spłacenia !!!Ja to się zastanawiam czy Jarosław i dygnitarze PiS nie jedzą tego złota codziennie na deser??Przecież na dzień przypada im prawie tona złota która gdzieś znika!!

324xr34
2 grudnia, 14:42, Gość Poniedziałkowy:

Powinno być jak w Czechach, Słowacji, czy Austrii. Winiety i tyle. Ktoś zbił niezłe kokosy na systemach bramek i urządzeń w Polsce. Przecież to generuje tylko koszty i korki. 300-400 zł rocznej winiety na wszystkie autostrady w Polsce dla osobówki. Obropcz tego kwartalne, miesięczne i 10 dniowe.

2 grudnia, 16:59, Gość:

300-400??! W Szwajcarii zwinięta kosztuje 40 chf czyli ~120 pln a pojazdów mniej i autostrad dużo więcej i to dużo lepszych, o tunelach nie wspominając...

Szwajcaria ma mniej autostrad niż Polska, więc chyba ci nie wyszło.

a
aser345
2 grudnia, 15:28, As:

1.Autostrada minimum trzy pasy w jedna stronę .

2. Katowice -Kraków zawsze trafiam na 2-3 zwężki do jednego pasa .

3. Zero bramek , tylko winety.

nie wiem skąd sobie uroiłeś te 3 pasy. Zdecydowana większość autostrad w europie ma 2 pasy, często nawet bez pasa awaryjnego (np włochy)

e
er5tye4
2 grudnia, 14:42, Gość Poniedziałkowy:

Powinno być jak w Czechach, Słowacji, czy Austrii. Winiety i tyle. Ktoś zbił niezłe kokosy na systemach bramek i urządzeń w Polsce. Przecież to generuje tylko koszty i korki. 300-400 zł rocznej winiety na wszystkie autostrady w Polsce dla osobówki. Obropcz tego kwartalne, miesięczne i 10 dniowe.

2 grudnia, 21:18, Gość:

Jestes pacan debil i ignorant, jesli jedziesz ta autostrada raz na ruski rok to winieta jest tylko strata pieniedzy. Najlepsze by bylo urzadzenie jedno na wszystkie autostrady jak wlasnie maja wspomniani Czesi, Slowacy i Austriacy - to dla ciezarowek, dla osobowych aplikacja powiazana z nr pojazdu.

Winiety są dobre dla mieszkańców, kupujesz roczną i jeździsz kiedy potrzebujesz. Jednorazowe opłaty są dobre dla tranzytu... od razu widać dla kogo sa nasze autostrady.

G
Gość

7 7 czyli 17 ???? Ciekawe.....

G
Gość
2 grudnia, 10:33, Hk45:

Autostrady powinny mieć minimum 3 pasy. W Anglii taka droga nawet nie jest nazywana autostradą. Jadąc obwodnicami Londynu nie ma żadnych bramek, ani opłat. A u nas byleby łupić ludzi z resztek pieniędzy

Nie, jest nazywana Motorway. Jakie to ma znaczenie, ile ma pasów!? Z definicji autostrady, wcale nie wynika że musi być 3(trzy) pasy w obu kierunkach, może być po 2(dwa) i to też nazywamy autostradą.

O
Oiek

Nigdy tam nie jechałem i nie pojadę nie będę wspierał oszustów i złodziei

J
Jowi
2 grudnia, 15:02, Bxjfjg:

Zmiana ceny z 10 do 7 na bramkę to z 20 do 14 za caly odcinek a nie z 20 do 17 jak w tekście

2 grudnia, 21:52, Dark:

17 to jest ten haczyk

Też na to zwróciłam uwagę, a niby taka prosta matematyka...

D
Dark
2 grudnia, 15:02, Bxjfjg:

Zmiana ceny z 10 do 7 na bramkę to z 20 do 14 za caly odcinek a nie z 20 do 17 jak w tekście

17 to jest ten haczyk

Dodaj ogłoszenie