Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe standardy w rektoracie UŁ. Uczelnia wymaga... czystych rąk i włosów

Jacek Losik
Jacek Losik
Nowe wytyczne w gmachu rektoratu Uniwersytetu Łódzkiego obowiązują od początku listopada
Nowe wytyczne w gmachu rektoratu Uniwersytetu Łódzkiego obowiązują od początku listopada Grzegorz Gałasiński
Uniwersytet Łódzki wprowadził standardy obsługi interesantów w rektoracie. Zasady dotyczące zachowania, ubioru i higieny budzą kontrowersje.

„Standardy obsługi interesantów administracji centralnej Uniwersytetu Łódzkiego”, to zbiór zasad, których od 2 listopada mają przestrzegać pracownicy rektoratu UŁ. Część z wytycznych reguluje kwestie, które - wydawałoby się - uregulowania nie wymagają...

„Standardy” przypominają pracownikom m.in. o tym, że mają dbać o czystość i higienę osobistą. Ręce, paznokcie i włosy muszą mieć estetyczny wygląd, perfumy mają być subtelne, a makijaż dyskretny.

Nowe zasady nie pozwalają pracownikom rektoratu na ekstrawagancki ubiór. Strój ma być bowiem „schludny i w stonowanej kolorystyce”. Preferowanym strojem dla mężczyzn jest garnitur. Kobiety powinny nosić długie lub umiarkowanej długości spódnice i sukienki, poza tym „ubrania mają być dostosowane do sylwetki”.

W wytycznych nie pominięto zachowania. Obsługujący ma zrobić wszystko, by interesant czuł się w murach uczelni jak u siebie w domu. Pracownik rektoratu ma m.in. „utrzymywać z petentem stały kontakt wzrokowy”, mówić do niego spokojnie, wyraźnie i uprzejmie. Pracownic rektoratu ma się uśmiechać, a na biurku mają leżeć tylko dokumenty obsługiwanej osoby.

Petenci muszą czuć, że są szanowani także podczas rozmowy telefonicznej. Pracownik uczelnianej administracji centralnej ma odebrać telefon nie później niż po trzecim sygnale. Głos w słuchawce musi brzmieć życzliwie. Głosu nie wolno podnosić także podczas prywatnych rozmów. Ale to nie wszystko: w „Standardach” zakazano przeklinania. Niedopuszczalne jest również niedotrzymywanie słowa. Jeśli pracownik obiecał, że oddzwoni, to nie ma zmiłuj. Musi oddzwonić.

Nominacje profesorskie dla pracowników łódzkich uczelni

Uniwersytet wymaga również, aby jego pracownicy identyfikowali się z uczelnią. Nie wolno wygłaszać negatywnych uwag o pracodawcy lub kolegach z pracy. Ponadto autorzy wytycznych zakazali plotkowania.

Czy w rektoracie było aż tak źle, że potrzebne było wprowadzenie „Standardów”?

Rzecznik UŁ Tomasz Boruszczak, przekonuje, że wręcz przeciwnie. - Wysoko oceniamy jakość pracy naszych pracowników, a przyjęcie jednakowych standardów ma tę jakość ugruntować. A to z pewnością wpłynie na jeszcze lepsze postrzeganie przez naszych interesantów pracy administracji centralnej i atmosferę pracy na Uniwersytecie Łódzkim - mówi rzecznik prasowy UŁ.

Boruszczak dodaje, że wprowadzenie standardów obsługi interesantów na Uniwersytecie Łódzkim to jeden z „elementów modernizacji pracy administracji uczelni”. - Niezależnie od nas wiele spraw formalnych jest coraz bardziej zbiurokratyzowanych - mówi Boruszczak. - Standardy, o których mowa, obowiązują w podobnych instytucjach, a więc są normą. W rektoracie UŁ obsługiwani są bardzo różni interesanci, pracownicy naukowi UŁ, ale także innych uczelni i instytucji naukowych, studenci Polacy i cudzoziemcy, inne osoby. Jesteśmy przekonani, że jednakowy model pracy obowiązujący pracowników administracji centralnej UŁ w rezultacie wpłynie na zwiększenie satysfakcji naszych interesantów.

Co o nowych wytycznych sądzą pracownicy rektoratu?

- Zakazywanie plotkowania i przypominanie o czyszczeniu paznokci jest co najmniej niestosowne - mówi nam jedna pań, która pracuje w gmachu przy Narutowicza 68.

Przedstawiciele samorządu studenckiego UŁ nie chcieli komentować sprawy...

Rektorat Uniwersytetu Łódzkiego przenosi się do nowej siedziby [ZDJĘCIA]

Standardy

„Standardy obsługi interesantów administracji centralnej Uniwersytetu Łódzkiego” ma 15 stron. Podzielony jest na 10 podrozdziałów: identyfikacja z uniwersytetem, wiedza, wygląd zewnętrzny, stanowisko pracy, zainteresowanie i orientacja na interesanta, dyskrecja i szacunek dla interesanta, rozmowa bezpośrednia, rozmowa telefoniczna, korespondencja e-mail, trudne sytuacje. Oto wybrane cytaty:
Zawsze przyjmuj odpowiedzialność za Uniwersytet i współpracowników przed Interesantem. Nie wygłaszaj negatywnych uwag, nie przekazuj plotek. W różnych sytuacjach publicznych, w których bierzesz udział, bądź przygotowany do udzielenia informacji o Uniwersytecie.
Zawsze pamiętaj, że reprezentujesz Uniwersytet Łódzki. Twój ubiór i wygląd muszą budzić zaufanie Interesantów. Dbaj o czystość i higienę osobistą. Dbaj o estetyczny wygląd rąk, paznokci i włosów.
Dbaj o swoje stanowisko pracy. Powinno być dobrze zorganizowane i uporządkowane - na stanowisku powinny znajdować się wyłącznie dokumenty aktualnie obsługiwanego Interesanta. Nie stwarzaj ryzyka zniszczenia lub uszkodzenia dokumentów oraz sprzętu biurowego (np. zalanie , zabrudzenie).
W sytuacji agresywnego zachowana Interesanta pracownik powinien być opanowany. Nie należy rozmawiać podniesionym tonem, okazywać swojego niezadowolenia, sprzeciwiać się czy zaprzeczać argumentom agresywnego Interesanta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki