Tuzin Elfów 2 zostanie dostarczony na Dolny Śląsk w ramach umowy z bydgoskim producentem pociągów Pesa z 2021 r. Cztery z nich na torach zobaczymy już do końca czerwca. Natomiast do 2024 roku Koleje Dolnośląskie wzmocnią swój tabor o 25 sztuk tych nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Tym samym zwiększą swoją flotę do 88 pojazdów. 65 proc. z nich stanowić będą pociągi elektryczne.
Nowe pociągi Pesa Elf 2 zaprojektowane przez profesora Akademii Sztuk Pięknych
Pociągi Elf 2 posiadają 5 członów, po 8 par drzwi na każdej ze stron. Wnętrze wykonane jest w wersji aglomeracyjnej. Wiele elementów stworzonych zostało z aluminium, m.in. półki, naroża zabudowy czy elementy sufitu. Pojazdy wyposażone są w projektory LED wyświetlające informacje dla podróżnych, ale również defibrylatory AED mające chronić życie pasażerów w przypadku chorób krążenia. Ciekawostką jest, że Elfy 2 zaprojektował dr hab. Bartosz Piotrowski, profesor warszawskiej ASP z wydziału wzornictwa.
Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 160 km/h. Na wyposażeniu jest klimatyzacja, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większy bagaż i monitoring. Które połączenia na Dolnym Śląsku będą obsługiwać?
- Nowe Elfy będą jeździć na wszystkich liniach, które są zelektryfikowane. Pierwsze Elfy, które trafiły do nas z projektu unijnego (dofinansowania unijnego) musiały obsługiwać trasę od Jelcza-Laskowic do Wrocławia, z czego zostaną zwolnione po 5 latach. Natomiast kolejne Elfy są już uwolnione z tej unijnej jurysdykcji. Kupujemy je ze środków własnych, pochodzących z kredytu bankowego i dlatego mogą funkcjonować wszędzie – tłumaczy Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Wartość zakupu 12 Elfów dla Dolnego Śląska w tym roku to 348,5 mln zł.
Na tym nie koniec inwestycji Kolei Dolnośląskich
KD w lipcu uruchomią nową halę serwisową w Legnicy. Stan surowy obiektu został zamknięty, trwają w nim prace wykończeniowe, roboty żelbetowe oraz tynkarskie wewnątrz hali.
- Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich to kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku. Dzięki niej zdecydowanie zwiększymy samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru. Tym bardziej cieszy nas, że jej budowa jest już praktycznie na finiszu - mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Budowa hali serwisowej w Legnicy realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?