1/18
Pierwsze metro na świecie wybudowano w Londynie pod koniec...
fot. Wikimedia Commons/Rhododendrites/CC BY-SA 4.0

Pierwsze metro na świecie wybudowano w Londynie pod koniec XIX w. Od tamtej pory budowę podziemnej sieci transportowej podjęło wiele miast, jednak nie wszystkie tunele i stacje są używane do dziś. Zobacz galerię niezwykłych, opuszczonych obiektów metra, które potrafią zachwycić lub wzbudzić dreszcze.



Licencja

2/18
Podczas gdy Warszawa rozbudowuje powoli drugą linię metra, a...
fot. Wikimedia Commons/Jonathan Warren/CC BY-SA 3.0

Cała porzucona sieć metra – Cincinnati, Stany Zjednoczone

Podczas gdy Warszawa rozbudowuje powoli drugą linię metra, a Kraków od lat przymierza się do budowy pierwszej, w amerykańskim Cincinnati od stu lat istnieje cała nieużywana sieć tuneli i stacji. Budowa metra w Cincinnati ruszyła w początkach XX w., jednak zahamowały ją pierwsza wojna światowa i globalny kryzys gospodarczy. Budowę kilkakrotnie próbowano dokończyć, jednak gwałtownie rosnące koszty, spory polityczne oraz rozpowszechnienie się samochodów sprawiły, że w końcu całą sieć porzucono.



Licencja

3/18
Niedokończone metro w Cincinnati mierzy 3,5 km długości i ma...
fot. Wikimedia Commons/Rufff/domena publiczna

Niedokończone metro w Cincinnati mierzy 3,5 km długości i ma 4 podziemne stacje. Pierwotnie stacji było 7, jednak te znajdujące się nad poziomem gruntu wyburzono pod budowę drogi. Wszystkie istniejące obiekty są w dobrym stanie technicznym, ponieważ miasto utrzymuje je z pieniędzy podatników (za ok. 2,6 mln dolarów rocznie). Obecnie nie ma planów dokończenia porzuconego metra, ponieważ koszt modernizacji i rozbudowy byłby ogromny. Dziś w tunelach biegną rury wodociągowe i światłowody.

4/18

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https://www.facebook.com/Powarszawsku/posts/1216558688530901&show_text=true&width=552&height=719&appId" width="552" height="719" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>
Niewiele osób wie, że obecne metro warszawskie nie jest pierwszym, jakie w stolicy budowano. Krótko po wojnie, w latach 50., z inicjatywy ZSRR ruszyła w Warszawie budowa metra głębokiego, które miało przebiegać od 30 do 50 m pod ziemią i pełnić m.in. funkcje wojskowe. W różnych punktach miasta wykopano pierwsze szyby i tunele dla budowniczych, a na Targówku (Praga) powstał blisko kilometr odcinka testowego. W mediach szumnie zapowiadano, że warszawiacy już wkrótce pomkną metrem. Gospodarka PRL nie była jednak w stanie udźwignąć stale rosnących kosztów budowy, a do tego brakowało dokładnych planów budowy, maszyn budowlanych i wykwalifikowanych robotników.

Metro głębokie z lat 50. – Warszawa, Polska

Pozostało jeszcze 14 zdjęć.

Polecamy

Wielka Brytania przekaże Polsce myśliwce. "Będą patrolować polskie niebo"

Wielka Brytania przekaże Polsce myśliwce. "Będą patrolować polskie niebo"

Trwa spotkanie premiera Tuska z szefem NATO i premierem Wielkiej Brytanii

Trwa spotkanie premiera Tuska z szefem NATO i premierem Wielkiej Brytanii

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?

Zobacz również

Milik bohaterem Juventusu. Dał awans do finału Pucharu Włoch

Milik bohaterem Juventusu. Dał awans do finału Pucharu Włoch

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?

Zabójstwo matki i córki. Kiedy zapadnie wyrok w tej głośnej sprawie?