Niemcy: Volkswagen nie świętuje 75. rocznicy powstania fabryki

RedakcjaZaktualizowano 
Fabryka VW w Wolfsburgu
Fabryka VW w Wolfsburgu Wikimedia Commons
Niemiecki koncern Volkswagen obchodzi w niedzielę 75. rocznicę położenia kamienia węgielnego pod fabrykę w Wolfsburgu. Ze względu na nazistowską przeszłość tych zakładów ich kierownictwo zrezygnowało jednak z uroczystej fety z okazji jubileuszu.

Kamień węgielny pod budowę fabryki w okolicach miejscowości Fallersleben w Dolnej Saksonii położył 26 maja 1938 roku ówczesny kanclerz Rzeszy Adolf Hitler.

Inwestycja była realizacją planu motoryzacji Niemiec, przedstawionego przez Hitlera w niespełna dwa tygodnie po przejęciu władzy. Na wystawie samochodowej w lutym 1933 roku wódz III Rzeszy wezwał konstruktorów i przemysł do zbudowania samochodu rodzinnego, rozwijającego prędkość 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela kraju.

Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdynand Porsche. Budową fabryki zajął się Niemiecki Front Pracy (DAF) Roberta Leya, nazistowskiej organizacji, zrzeszającej pracowników i pracodawców. Fundusze pochodziły głównie z majątku odebranego przez władze hitlerowskie związkom zawodowym. Produkcja samochodu miała być finansowana dzięki systemowi przedpłat.

Porsche wprowadził w budowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit. Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak produkcję samochodu dla mas odłożono na później. W związku z wybuchem wojny z Polską fabryka została przestawiona na produkcje zbrojeniową. W Wolfsburgu produkowano między innymi rakiety V1.

W czasie wojny większą część załogi stanowili robotnicy przymusowi - według danych koncernu do końca wojny pracowało w Wolfsburgu 20 tys. robotników przymusowych, w tym jeńcy wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych, dla których stworzono specjalny podobóz.

Po klęsce III Rzeszy 1945 roku fabryka znalazła się na terenie brytyjskiej strefy okupacyjnej. W 1946 roku z taśmy zjechał pierwszy "garbus" - w sumie powstało 21 milionów egzemplarzy tego modelu, opartego na przedwojennej konstrukcji.

Obecnie Volkswagen jest największym w Europie producentem samochodów. Zatrudnia w blisko 100 fabrykach w różnych częściach świata 550 tys. osób. W 2012 roku koncern wyprodukował ponad 9 mln pojazdów - największym rynkiem zbytu są Chiny.

Z okazji jubileuszu 15 czerwca w Wolfsburgu odbędzie się dzień otwartych drzwi.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sobkowiak Grzegorz

Witam pani/a bardzo potrzebuje o prace vw berlin lub gdzieś naprawde chetny pracować i zainteresowanie oferty do pracy,bo nie mam pracy nie idzie u nas są kiepsko i tez nie mam pieniedzy bardzo proszę pomoc dać o prace,i mam dwójkę dzieci trzeba kupic szkoły i ubran wiesz,a dla mnie,nie mam rodzina naprawde.prosimy badz dać praca jestem smutny i nie mam pieniedzy,wlasnie jestem dobry pracowników i pomocnik nie pale i nie pije alkoholu powaznie jestem spokojny i stabilne duzo robic. bardzo proszę kiedyś dać o prace i pomoc. jak pana chciał to zdwon +48667483310 badz proszę odpowiedz i umów sie spotkaniu do pracy.cały czas mam przykro brak pracy nie mam kasy. proszę odp maila lub dwon. pozdr.Sobkowiak Grzegorz

Dodaj ogłoszenie